T ex att massor av andra spelare över decennier kan ta del av samma värld; att en värld kan byggas på och utvecklas över lång tid; att en värld som är beskriven på ett ”neutralt”sätt med en massa fakta kan skapa en kännbar plats för fantasin att utforska.
Olika former av turism (e.g., IP-turism) är solklart en stor del av hobbyn. Men att utforska Waterdeep och att plugga alla detaljer för Faerûn är ju också två olika saker. Det finns inga motsatser här egentligen. Om du
vill läsa massor med material och förbereda saker i detalj, då gör du det. Om du
vill skriva och utforska omfattande material, då gör du det.
Det jag motsätter mig är att saker per automatik blir mer sammanhängande på ena eller andra sättet, och det motsätter jag mig för att det inte är min upplevelse av hobbyn. Det är olika sätt att nå liknande upplevelser, och olika hobbyutövare föredrar det ena eller andra. Många spelledare jag känner
vill ha material att utgå från, för det känns helt enkelt bättre eller tryggare så. Andra (och den gruppen tillhör även jag) tycker det är roligt att göra research för att själva samlandet av information är roligt.
Det här har jag aldrig varit med om. Det är ju direkt spelförstörande. Däremot har jag varit med om att uppenbara krockar.
Men det har jag! Spelare som är negativa på ett eller annat sätt och på så vis blockerar gruppen, och även spelare som kan "well acktually" vad som helst till döds. Det förekommer absolut. Tror det tydligaste jag själv varit med om av den andra sorten har varit kring World of Darkness; men exempelvis när jag arrangerade
Fyra StuG var det en grupp som ägnade rätt mycket tid åt att spekulera om vilken stad som var slutmålet och inte egentligen spelade spelet. Men där får jag skylla mig själv, eftersom andelen rollspelare som även är intresserade av andra världskriget verkar vara rätt stor.
Eller så funderar man över hur tusan bilen kunde få sladd under de förutsättningarna. Hände något? Pajade något med bilen? Började gisslan i baksätet slåss? Vågar vi springa bort? Borde jag dra mitt vapen och springa halva vägen och närma mig med höjt vapen?
Och när gruppen börjar på den banan så improviserar de. Spekulationerna tillåts utgå från fiktionen och vi alla kan ha roligt med den inlevelsen!