Nekromanti Bekännelse

Storuggla

Champion
Hej Bullen, jag heter Storuggla och jag har aldrig förstått vad som är så fantastiskt med Stephen King. Alla verkar tycka att marken han vandrar på är skräck-mecka, men jag ser det bara inte. Dyngochklysch-mecka i mina ögon. Är det fel på mig?

Storuggla, ungdomsångest

Foggmock

Myrmidon
Nej, du verkar vara en bildad och insiktsfull ung man... Jag har aldrig sett eller läst något av King jag har gillat så... :zeppelinare:

Basenanji

Postd20modernist
Magistern tar tag i Storuggla så där...(skämt)

Obs! Detta inlägg är skriven i en lätt ironisk ton och jag vill vara tydlig med att detta är skrivet med humor! Ta inte illa upp.

lite för hårt och fortsätter (vänd mot klassen, utan att släppa taget om Storuggla)...

"Roligt, att du Storuggla har funderat på huruvida Stephen King är en bra skräckförfattare eller inte!
Jag kan säga på en gång att han är det, något som alla i klassen väl har förstått, eller har jag fel?"
Nu börjar det skrapa från stolar som några andra forumiter sitter på.
"Nåja, om ni nu tycker att jag har så fel, så lyssna noga!
En del skulle kunna invända mot tex Poe's författarskap att han visst vågar använda sig av skräckgenrens olika möjligheter men att han inte riktigt lyckas fullt ut.
Andra, mer moderna författare klarar genren bättre, menar de. Så fel man kan ha! Poe skriver skräck, som Poe menar att skräck ska skrivas! För varje författares största bedrift är att de lyckats tilltala läsaren med ett personligt tilltal!"

Nu vänder sig magistern mot de bakre raderna i klassrummet och noterar att några forumiter, med tydlig avsmak, vänder bort blicken och ger varandra menande blickar. Magistern är galen, han snackar goja, han vet inte vad han pratar om, mm mm. Magistern ignorerar dem och tänker i sitt stilla sinne att den som inte är beredd att utmana sina egna föreställningar om sakernas natur sällan lär sig något.

"Det Stephen King lyckas med, som han är bland de första att göra och den ende att fullända (!), är att etablera den lilla människans vardagsnära ångest och problem i det moderna samhället samtidigt som han etablerar ett övernaturligt element. Vad handlar tex "Shining" om egentligen? Om pressen en författare känner inför uppgiften att lyckas både som konstnär och som far. Men detta skulle bli vilken skönlitterär bok som helst om det övernaturliga inte bahandlades- vilket görs. Hotellet är fördömt, det har sin egen perverterade själ som forcerar den inre kris författaren känner.

Han är dessutom bra på att teckna personer- genom att han betraktar de som en del av det amerikanska samhället. Tanten som krisar i snabbköpet när skräcken slår till, gör inte det hur som helst, utan genom att utmärka sig som medborgare i landet, med allt av dess ytlighet och märkliga kulturarv.

Stephen King är en bra författare, en lyckad skräckförfattare, menar jag. Hans mer prosastil är ännu inte lika utvecklad. Däremot kan man vara kritisk mot hans utgivningstakt, hans villighet att delta i mindre lyckade projekt i filmbranschen mm mm. Men detta må honom vara förlåtet. Åtminstone om man kommer ihåg honom som pionjär i skräckgenren. För sin insats som sådan, ska han, som ni ungdomar brukar säga; Ha Cred!"

Magistern tittar ut över det tysta forumet. En del verkar inte ha fattat vad magistern sa, andra ser mycket skeptiska ut, andra är irriterade över den överlägsna tonen i magisterns framförande och förbereder elaka frågor som ska få magistern att tappa brallorna.

Och det är först nu, som magistern släpper Storuggla.

/Basenanji, professor i pocketlitteraturhistoria :gremwink:

Boboliwsy

Warrior
Nej, det är nog inget fel på dig. Konstaterade samma sak häromkvällen när Red Rose rullade på tv'n, Stefan Kung är jävligt överskattad (nu kanske Red Rose inte är bland hans bättre verk, och tv-filmatiseringen är väl kanske inte så lyckad - men det var detta som fick mig att fundera över hur bra han egentligen är).

//Boboliwsy - trött och svettig, men ändå så fin.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Lite fel är det nog på dig, men inte så mycket. Stephen King är en ganska skicklig författare, som väldigt ofta skriver utan att ha en historia att berätta. Då går han på tomgång i 400 sidor, sedan dödar han alla huvudpersonerna och avslutar boken. Ibland har han något att berätta och då kan det bli bra. Hans noveller är ofta bättre än hans romaner, eftersom han har färre sidor att gå på tomgång på.

Kings styrka är hans förmåga att beskriva varddagen och introducera genuint otäcka element i den. Om han skrev hälften så många böcker och planerade dem innan han skrev skulle han kanske kunna vara en stor författare.

/tobias, gillar Stephen King, ibland

Johan K

Gammal & dryg
Är det fel på mig?
Naeee, det tror jag väll inte... :gremwink:
Skämmt & sido. King är enligt mig inte en dålig författare, bara lite udda... Just därför jag inte läser just så mycket av honom.
Dock så läser jag gjärna nått av King, men inte så ofta...

Erik_N

Warrior
Jag tycker nog han skriver bättre fantasy än skräck, faktiskt... Kommer knappt ihåg vad dom hette nu, men minns att jag gillade dom... The Talisman, Eyes of the Dragon, och nån mer. Kanske inte fantastiska, men rätt bra.

G

Guest

Guest
Han skriver porr!!!

Jag har ioförsig inte läst mer än jurtjyrkogorden eller hur det ska stavas, men han är den författaren som har lyckats fängsla mig i en sexuell scen, därav skriver han porr.

/Zorbeltuss som gillade boken i övrigt också, även om han inte blev rädd.

PAX

Jordisk Äventyrare
Är det fel på mig?

Nej då! Det är inget fel på dig. Alla pojkar kan inte uppskatta Herr K:s Förbannelser och DET är inget att skämmas eller bli upprörd över. Tvärtom. Du kommer finna din egen del av skräckromanernas skörd och förhoppningsvis kommer du tillbaks och ger en god recension på en bra skräckbok som vi andra kan ta del av. :gremgrin:

Arfert

Facit
ja det som King är bäst på är ju inte själva skräckdelen av berättelserna (som kan vara banala eller till och med larviga) utan att han är bra på att beskriva americana, hur det var att växa upp i en avkrok i Maine... hans bästa grejer är ju inte ren skräck utan dom böcker som saknar övernaturliga inslag, som Lida och Dolores Claiborn... där även berättelserna blir bättre... samma sak gäller filmatiseringarna (utom the Shining, Carrie och ett par till).. Stand by me är ju en bra film till exempel.

Gordeg

Hero
...hans bästa grejer är ju inte ren skräck utan dom böcker som saknar övernaturliga inslag (snipp)
Så sant. De delar av Pestens tid som inte direkt berör skurken är riktigt bra tycker jag, men sedan pajar han som vanligt allt på slutet med sitt övernaturliga trams.

Gordeg

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Pestens tid

De delar av Pestens tid som inte direkt berör skurken är riktigt bra tycker jag, men sedan pajar han som vanligt allt på slutet med sitt övernaturliga trams.
Det är precis min uppfattning om den boken. Första halvan är suveränt bra, när King beskriver hur olika människor överlever katastrofen och hur de hanterar sin nya situation. Andra halvan är sövande smörja om ont och gott som man måste plåga sig igenom.

/tobias

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Pestens tid

Dreamcatcher som film tycker jag får godkänt även om animeringarna inte är perfekta. Har inte läst boken...

Krille

Super Moderator
Three dead trolls in a baggie om ämnet

- It's time for "what you can do with a large but finite number of monkeys". First up to day, we have the professor of monkey litterature at the university of Ontario, mr Larry Szelash, who I understand have done some very interesting things with a relatively small number of monkeys. Is this true?

- Eh, yes. You see, it would be cost-prohibitive for us to obtain the million or so monkeys that many American researchers use in these days, but we realized that if we just set our litterary sights a little lower, we can begin to get some real results.

- I see, and how many monkeys do you have?

- We have a thousand monkeys.

- Ah?

- And we found that, well, we're certainly not going to get Shakespeare, we have so far gotten three Millers, two Hemmingway, and a King?

- King?

- Yes. Eh. Stephen King. The Tommyknockers. In Dutch. Well, you have to expect these sort of things. This is, after all, chaos theory we're dealing with.

---

Ljudfilen med ovanstående sketch finns här nånstans.

Organ

Out of time, out of mind
Dreamcatcher

Har inte läst boken...
För mig är det precis tvärtom. Jag hade annars hört att filmen skulle vara aprisig men om du gillar den kanske jag ska ge den en chans. Boken däremot tyckte jag var en av Steffes bästa på flera år och en återgång till de mer action- och gore-fyllda grejor han skrev under första halvan av sin karriär.

/Anders

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Dreamcatcher

Filmen är en del gore den med - och du vet säkert vilka delar.

Feuflux

omjonasson.se
En annan fråga

Är det fel på mig?
Ja, men inte på grund av det här.

Jag har en annan fråga. Om jag inte har läst en endaste bok av King; är det fel på mig då?

Jag har däremot sett Shining (både filmen och mini-serien), The Running Man (som jag inte hade en aning om var baserad på en av Kings böcker) och säkert en massa annat som jag inte hajjat kommer från honom. :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Running man

The Running Man (som jag inte hade en aning om var baserad på en av Kings böcker)
Det är den inte heller. Boken har en helt annan handling än filmen. Likheterna sträcker sig eventuellt till huvudpersonens namn.

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Re: En annan fråga

Jag har en annan fråga. Om jag inte har läst en endaste bok av King; är det fel på mig då?
För att svara kort: Nej, det är det inte.. =)
Det finnes säkerligen en hel drös böcker som inte jag har läst, som jag egentlgien borde ha läst. T. ex har jag aldrig läst en bok av Hemingway...