God45;n271977 said:
Hur?
Hur gör jag dem kul? Hur gör jag dem intressanta? Hur får jag dem att ta lite tid men att det ändå finns saker att göra och det inte känns utdraget? Hur gör man en jäkla belägring i ett rollspel?
Använd belägringen som backdrop för småäventyr. Äventyren behöver inte alltid ha kopplingar till belägringen, men belägringen kommer ju säkerligen påverka omgivningen.
Den belägrande armén är ju inte bara en bunt soldater som står i givakt i en cirkel runt staden. Det är tältläger som innehåller alla supportfunktioner som en armé behöver så som hela brigader av kockar och tvättare och sånt. Det finns säkert statistik för hur många icke-stridande per soldat som förekommer i vanliga arméer.
Nu vet jag att du inte alltid har tålamod för sånt här bjäffs som "borde finnas i verkligheten, men som är meningslösa för äventyrandet" och det är fair enough. Jag menar bara att man lika gärna kan tänka på den belägrande armén som en by eller stad; det finns värdshus, spelhus, horhus, tjuvar, smugglare. Men istället för gamla stenhus och träkåkar så har vi tält och kåkstäder, enstaka skärmytslingar och sånt.
Det bästa exemplet jag kan ge på rak arm är belägringen av La Rochelle i the fyra musketörerna när de slår vad med någon kapten om att de skulle äta frukost i nån ruin som rent tekniskt sett hölls av motståndarsidan. Jag tycker det är perfekt och passar ett äventyrargäng som hand i handske; en vadslagning om att göra något helt galet som inte egentligen har något med belägringen att göra, den råkar bara ge vissa intressanta förutsättningar. Inte minst angående svårigheten att få ihop en civiliserad frukost för fyra gentlemen mitt i ett militärläger =D