Leon
Leo carcion
- Joined
- 8 Mar 2004
- Messages
- 7,194
Ni vet hur det blir. Genom en kombination av tur, skicklighet och optade barbardvärgar lyckas spelgruppen döda draken. Och genom en kombination av tur, mulåsnor och en förlåtande SL lyckas de komma undan med drakskatten.
Nu kommer det riktiga problemet. Vad gör man egentligen med några ton blandade guldmynt och ädelstenar? Varför skulle rollpersonerna ge sig ut på nästa äventyr-mot-belöning om de redan har tillräckligt mycket pengar för att köpa fantasy-skåne? Vad gör man egentligen när man har brännt så mycket man kan bränna på helrustningar och tvåhandsyxor?
Det finns ju flera lösningar:
- Köp Erf. Antingen direkt (1 gp för 1 Erf) eller genom att man kan träna under downtime.
- Köp en by/ett län. Fast vad ska man ha ett sådant? Behöver isf vara ett spel som har regler för lokalekonomi...
- Uppdatera ert skepp. Bra om man är pirat. Återigen, behöver kanske lite mer avancerade sjöfartsregler.
- Bränn allt. Conan d20-lösningen. Det gör ingen skillnad hur stor skatten är, våra festglada äventyrare bränner allt på en våt kväll på Tretton supare. Och vaknar med panka med baksmälla och gott om motivation för att bege sig ut på äventyr igen.
- Offra åt gudarna! Ju mer guld du bränner åt Haddad, desto mer tur (omslag?) får du på ditt nästa äventyr
Vad tycker ni, vad funkar och vad funkar inte? Eller är detta ett ickeproblem, och man kan gott låta spelarna sitta och gotta sig åt det växande guldmyntsaldot på sparkontot?
Vad har jag missat? Finns det andra uppenbara lösningar?
Nu kommer det riktiga problemet. Vad gör man egentligen med några ton blandade guldmynt och ädelstenar? Varför skulle rollpersonerna ge sig ut på nästa äventyr-mot-belöning om de redan har tillräckligt mycket pengar för att köpa fantasy-skåne? Vad gör man egentligen när man har brännt så mycket man kan bränna på helrustningar och tvåhandsyxor?
Det finns ju flera lösningar:
- Köp Erf. Antingen direkt (1 gp för 1 Erf) eller genom att man kan träna under downtime.
- Köp en by/ett län. Fast vad ska man ha ett sådant? Behöver isf vara ett spel som har regler för lokalekonomi...
- Uppdatera ert skepp. Bra om man är pirat. Återigen, behöver kanske lite mer avancerade sjöfartsregler.
- Bränn allt. Conan d20-lösningen. Det gör ingen skillnad hur stor skatten är, våra festglada äventyrare bränner allt på en våt kväll på Tretton supare. Och vaknar med panka med baksmälla och gott om motivation för att bege sig ut på äventyr igen.
- Offra åt gudarna! Ju mer guld du bränner åt Haddad, desto mer tur (omslag?) får du på ditt nästa äventyr
Vad tycker ni, vad funkar och vad funkar inte? Eller är detta ett ickeproblem, och man kan gott låta spelarna sitta och gotta sig åt det växande guldmyntsaldot på sparkontot?
Vad har jag missat? Finns det andra uppenbara lösningar?