Kort- och långsiktiga mål
Det har presenterats en hel del långsiktiga mål i den här tråden.. De kortsiktiga är oftast de som spelledaren hittar på för att driva spelarna framåt.. De brukar oftast vara lite löjliga och krystade (och i vår spelgrupp så tar vi tråkigt nog vilka mål som helst, eftersom det förväntas av oss) och finns mest där för att få rollpersonerna att ramla in i scenariot.. Den vanligaste målet är att rollpersonerna får en belöning i form av pengar "Gör ni detta så får ni stålar".. Det är det enklaste.. Ett annat är att man säger "Din
bror dyker upp och behöver
hjälp" varav spelaren antagligen tänker "Jaha, jag har en bror?".. Tanke på erfarenhet kan även driva spelarna, "Om jag tar det här uppdraget så får jag lite bonuserf att spendera på mina färdigheter"..
Att använda sig av rollpersonernas långsiktiga mål är i regel flottare och snyggare men det har alla andra skrivit om så jag koncentrerar mig istället helt på de korta målen som spelledaren skapat enbart för sitt scenario.. Spelledaren kan även slänga in rollpersonerna i händelser som ger spelarna problem.. In media res brukar vara den snyggaste lösningen, alltså slänga in rollpersonerna mitt i en händelse.. Att däremot hitta på "du är [en mördare, pank, deprimerad, whatever] och måste därför..." är väldigt spelledarstyrt och är på samma nivå som "slänga in nya okända bektanta" i en dålighetsskala.. Att sätta spelarna i positioner där de måste ta order från en överordnad brukar fungera rätt bra, typ om alla spelarna har militärkaraktärer..
Just detta är något som rollspelet
SLA Industries har inplanterat i sin värld (har jag för mig, för jag har bara fått rollspelet berättat för mig av
chrull under forumskalaset).. Där tar rollpersonerna emot meddelanden via en "pager"-pryl från den personen som de arbetar under i företaget SLA.. En mer långsiktigt mål som ett rollspel har med i sin värld är <A HREF=http://www.peginc.com>Deadlands</A> där alla spelarna ska skriva sin egen rollpersons mardröm..
Men finns det bara kassa spelledarplanterade mål, såsom "Ni har sett ett anslag om [något som eftersöks] och tycker befinner er nu på samlingsplatsen för att..."? Nja, som jag har skrivit.. Det finns snygga lösningar.. Man kan även använda sig av lite längre kortsiktiga mål (Dum term, men jag kom inte på något bättre).. Vad jag menar med detta är att du slänger in massor utav agnar i scenariot, som du kan använda dig av för att kroka fast spelarna i nästkommande scenario
.. Dessa agnar ter sig vanligtvis i form av spelledarpersoner eller rykten men kan även vara händelser.. Jag orkar inte ge exempel.. Du kan säkert lista ut några själv.. Personligen så brukar jag i regel ligga 1-2 äventyr före det spelarna spelar.. Detta beror visserligen på rollspel och spelstil, men jag brukar ha för vana att läsa igenom (och sålla ut) en massa äventyr fastän vi spelar ett äventyr.. På så sätt kan jag skapa mig en uppfattning om vad som komma skall och anpassa händelser utefter det..
Vill du har mer tankar om korta mål så raddade jag upp en del länkar i
detta inlägg och sedan finns det lite tankar om spelstilen
fisktank, som kom ut ur en
rälsningsdebatt och sedan tillägnades en
egen tråd då termen blev populär på forumet..
/[color:\\"Green\\"]Han[/color] som inte vet vad han vill ha sagt