Nekromanti Belöningssystem

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Spelardrivet erfarenhetssystem

En variant som jag gillar kom någon på i en diskussion här tidigare. Det är dessutom en variant jag avser att använda i mitt kommande system.

Den går ut på att man får erfarenhet genom att uppnå mål. Vissa mål kan vara kända (Bond får 5 poäng erfarenhet om han stoppar SPECTRE), vissa kan vara dolda (Bond får 3 poäng om han avslöjar att hans kontakt är en dubbelagent). Dessa mål kan vara korta (stoppa rånarna som rånar butiken vi är i) eller långa och vara bas för en hel kampanj (finna karaktärens förlorade syster som kidnappades som barn). Målen kan vara personliga (Quixote ska få Dulcinea att älska honom) eller gälla för gruppen (ta sig över öknen till staden Al Qasr).

Det som gör det här intressant är flera saker. Dels blir målen anpassade till karaktären och dynamiska efter handlingen. Dels premierar det spelare och spelgrupper som är med och skapar, som hittar egna sidospår och utforskar världen, eftersom de kommer att skapa sig egna mål att uppnå. Det gör det också intressant för spelarna att finna, anta och klara (OK, klara brukar man inte behöva motivera dem så mycket för...) utmaningar.

Det blir också mycket individuellt, en spelare som spelar byfåne har helt andra mål än en ädel riddare, men båda har samma möjligheter att får erfarenhet.

Drar man det ännu längre kan man använda det som Passions i Pendragon, det vill säga att om man gör något som är direkt kopplat till ett mål så kan man på grund av sin övertygelse få ett plus motsvarande målets värde.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Se det i så fall som en sorts framtvingande av de sociala sidorna. Jag är av åsikten att en spelare som inte har varken fantasi eller social kompetens inte har runt spelbordet att göra. Kan låta elakt och ondsint, men så är det.

Om man inte tillför något - varför ska man då ha en belöning?

Jag har faktiskt inte haft detta problem ens i grupper där mindre "socialt kompetenta"spelare deltagit. Då har istället andra spelare kunnat inflika och föreslå vad den spelaren gjort som varit bra. På det viset har det i 99% av fallen blivit en ganska jämn fördelning oberoende av spelarnas inbördes kompetens.

Sedan tillhör det spelares natur att faktiskt vara rättvisa. Det är mänskligt, faktiskt. Utslaget över sessionerna fick nog de flesta spelare lika många poäng för bästa rollspel.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Spelardrivet erfarenhetssystem

Målen kan vara personliga (Quixote ska få Dulcinea att älska honom

Målen kan vara omöjliga också; Dulcinea är väl påhittad av Quixote i brist på riktig dam att kämpa för? :gremsmile:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Sedan tillhör det spelares natur att faktiskt vara rättvisa. Det är mänskligt, faktiskt. Utslaget över sessionerna fick nog de flesta spelare lika många poäng för bästa rollspel.

Då kan man ju fråga sig om det var värt allt arbete... om resultatet blev snarlikt att bara dela jämnt så hade det ju gått smidigare att bara dela jämnt :gremsmile:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Intressant iakttagelse...

Men det varierade ganska kraftigt. Ingen av spelarna blev nog helt utan, men jag vet spelare som fick flera poäng mer än andra spelare utslaget över hela skalan.

Men det har skilt sig lite från kampanj till kampanj också. I vissa kampanjer har det känts lite överflödigt - i andra har det givit väldigt intressanta utslag. Så, visst kanske det är bättre med ett jämnt system egentligen, men hela idén med detta är att det ska vara ett experiment. Så om det är bättre eller sämre... det kommer jag inte bestämma mig för ännu :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Spelardrivet erfarenhetssystem

Målen kan vara omöjliga också; Dulcinea är väl påhittad av Quixote i brist på riktig dam att kämpa för?
Nu är det 15 år sedan jag läste Don Quixote, vilket är synd, det är en av mina favoriter. Jag kan alltså minnas fel. Tror det är dags att plocka ner den från bokhyllan ett tag och läsa den igen. Tråkigt bara att de flesta missförstår den och ser Quixote som en komisk pajas, när han i själva verket är en hjälte i en tid som inte längre passar hjältar. Visst, han slåss mot väderkvarnar, men han gör det i alla fall.

Självklart kan målen vara omöjliga utan att spelarna vet det. Det är en del av grejen. I vissa fall kanske man låter de omöjliga målen ge en lägre erfarenhet om spelarna kommer på att de är omöjliga (rädda person som blivit bortförd, kommer på att personen är död eller rymt på egen hand kanske ger halva poängen (de kanske inte har personen med sig hem, men de vet vad som hänt)).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Re: Spelardrivet erfarenhetssystem

Tja... Quixote får i alla fall fysisk träning. Rollspelare slåss mot alla möjliga konstiga otyg i deras fantasi, men det är då ingen som hånar oss... Väderkvarnar finns i alla fall. När träffade du sist en orch?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Spelardrivet erfarenhetssystem

Rollspelare slåss mot alla möjliga konstiga otyg i deras fantasi, men det är då ingen som hånar oss...
Ehm... Jo.

Väderkvarnar finns i alla fall. När träffade du sist en orch?
Är en dalmas nära nog?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Re: Spelardrivet erfarenhetssystem

"...ingen som hånar oss..."
Ehm... Jo.


Äsch. Bry dig inte om tablåerna. De är ungefär lika vettiga som sportjournalister eller TV-debattörer... Vanliga människor har oftast inte den blekaste om vad rollspel egentligen är. I alla fall enligt mina erfarenheter. Så de hånar oss verkligen inte lika mycket som stackars Don Quixote.

Är en dalmas nära nog?

Hmm. Har de huggtänder?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Spelardrivet erfarenhetssystem

Hmm. Har de huggtänder?
Nej, men de är skitiga, bullriga, korkade, fulla, bråkiga, allmänt stökiga och tittar på hockey. Är det nära nog?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,327
Location
Helsingborg
"Att dela ut poäng skillt åt varje spelare tycker jag inte är någon god idé. Efter några spelmöten med samma spelare märker man att det alltid är samma personer som får de högre poängen."
Behandla inte alla spelare utefter samma mall då.. Höj ribban för de som kommer med många idéer och som spelar bra och anta att de ska göra det hela tiden.. Erfarenhetspoäng för gott rollspelande är ju bara en morot.. Rollspelar spelarna så behövs inte den moroten.. Ta en konstnär och ett barn som ett extremt exempel (för att lättare kunna visa skillnaden).. När konstnären målar med sin pensel så bedömer man det artistiska värdet och granskar målningen för att hitta fel.. När barnet målar med sina kritor däremot så ser man det artistiska värdet utifrån barnets färdighetsnivå och granskar teckningen för att hitta alla bra saker..

Det har fallit sig naturligt i vår grupp, efter år av spelande, att olika spelare bedöms olika.. Jag kommer ihåg när den "sämsta" rollspelaren i gruppen för en gång skull fick mest erf-poäng och att alla gratulerade honom till alla idéer han hade och stoltheten som jag såg i hans ögon.. Nackdelen med erf-poäng är att vissa personlighetsdrag/spelare (miss)gynnas.. Tystlåten är ett karaktärsdrag (hos rollpersonen eller spelaren) som gör det vääldigt svårt att bedöma om personen spelar bra eller inte alls.. Detta får man helt enkelt balansera genom att, som vi gör (säkert omedvetet - jag reflekterade inte över det här förrän i denna tråd), bedöma spelarna subjektivt.. Det man däremot måste bortse från är de förhållanden man har till spelarna IRL.. Om det är en flickvän, bästa kompis eller någon man inte tycker om.. Svårt, visst, men inte omöjligt.. Särskilt inte om man har denna tanke i huvudet, annars är det lätt att man gör så omedvetet..

Till Feng Shui ska jag undvika att dela ut erfarenhet, bara för att testa mina spelares reaktioner.. Om de vill höja så ska de få höja vad de vill.. Dock så kommer jag ha en "hemlig" höjningsmekanism som dem inte kommer att känna till..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som visserligen tycker Feng Shuis erfarenhetssystem är väldigt bra och som passar väldigt väl in i resten utav spelets stämning
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Tja, som jag ser det är han engagerad (plus) men kanske inte så bra att ROLLspela då han "glömmer" hur dum hans karaktär är..
(Jag har viss erfarenhet av problemet, därav förklaringen till varför mitt rpg inte har nån stat på Intelligens.)

Mitt tips är att försöka lyfta upp de andra till hans nivå (gör det med stil, annars har du en explosion i ansiktet), då det tar emot mer för mig att hålla tillbaka något som borde belönas...

Kommer du på någon lösning på problemet, utan att fixa ny grupp d.v.s. så säg det gärna...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
OT och ordmärkning

...det är så ynkligt misogynt och lömskt i sin illusoriska skentrovärdighet...
Hmm... det här är andra gången jag sett dig använda ordet 'misogynt' så här, så jag måste kolla. Du är väl medveten om att 'misogynt' betyder 'kvinnofientligt'? 'Människofientligt', som verkar vara det du menar, brukar i vanliga fall vara 'misantropiskt'.

Nu råkar det ju vara så att 'misantropiskt' egentligen borde betyda 'mansfientligt', och det finns ju ingen som helst orsak till att män representerar mänskligheten bättre än kvinnor i fientlighetsfrågan, så det kan ju hända att du använder 'misogynt' i stället, för att jämna ut balansen, och då är det helt okej (jag, och många andra, använder 'they' i stället för 'he' som generiskt pronomen på engelska av samma orsak, till exempel). Om du däremot använder det av gammal vana, obetänksamhet eller okunskap är det ju också okej, förstås, men fel...

JPS – säger ingenting om att 'illusorisk skentrovärdighet' är en tautologi. Det kan ju finnas riktig skentrovärdighet också...
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,327
Location
Helsingborg
Re: Spelardrivet erfarenhetssystem

"Den går ut på att man får erfarenhet genom att uppnå mål."
Det används till Deadlands där äventyren är uppdelade i olika kapitel som i en dime novel (alla äventyr är dime novels).. I varje kapitel finns det ett mål som ger ett visst antal poäng som går till hela gruppen för att dela på.. Sedan kunde spelarna få enskilda poäng när deras nackdelar satte hinder för dem (ett smart sätt att få spelarna att vilja ha många nackdelar).. Tyvärr så ändrade Pinnacle den regeln så att erfarenheten endast gick till de som upptäckte målet (det finns ett enskilt belöningssystem i DL också)..

Faran med att ha "dolda mål" är att det blir datorspelsäventyr där man endast gör sidouppdragen för att få mer XP.. Att det egentligen inte ligger i rollpersonernas natur att utforska det, men spelarna gör det bara för att få mer XP.. Det är därför det är en fördel i Deadlands om någon är en näsvis reporter eller en nyfiken unge..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock gillar det belöningssystemet då fördelarna väger över nackdelarna
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: OT och ordmärkning

"Du är väl medveten om att 'misogynt' betyder 'kvinnofientligt'?"

Nej, det hade jag faktiskt ingen aning om. Jag trodde det härstammade från samma håll som "ogin" och "ogynnsam". De där djävla grekerna alltså...

Men "misantropisk" låter så konstlat. Nej, vi kör på misogyn, och så säger vi att jag redan från början menade att XP-system bara är ett sätt för typiskt manliga och patriarkala egenskaper (som förmågan att prestera bedrifter, lösa problem och bekämpa motståndare meddelst våld) skall gratuleras och premieras på bekostnad av typiskt kvinnliga (som att medla, vara förstående och omvårdnande (och en massa andra saker som rollspel sällan ens har några regler för)).

Nu när jag letade så hittade jag ordet "misolog" som jag däremot kan deklarera att jag kommer använda någon gång (och på rätt sätt, till råga på allt).

"JPS – säger ingenting om att 'illusorisk skentrovärdighet' är en tautologi."

Nja, det är väl egentligen att betrakta som en pleonasm eftersom mina anspråk var att slå an en poetisk (och humoristisk) ton.

/Rising
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Spelardrivet erfarenhetssystem

Faran med att ha "dolda mål" är att det blir datorspelsäventyr där man endast gör sidouppdragen för att få mer XP.. Att det egentligen inte ligger i rollpersonernas natur att utforska det, men spelarna gör det bara för att få mer XP..
Det är ju upp till spelledaren att inte ge erfarenhet för mål som ligger mot karaktärens natur. Jag skulle till och med säga att hur mycket man får för att uppnå ett mål ska vara baserat på hur viktigt det är för karaktären, inte hur svårt det är eller hur viktigt det är för scenariot.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Djävulens advokat

Jag lämnade en liten ledtråd i mitt förra inlägg om att jag bara lekte djävulens advokat.
Jag är specialist på djävulens advocaat, jag drack av misstag en flaska ägglikör som hade passerat bäst-före-datum. Den bakfyllan var inte nådig...

Ska man ha spelledarbedömningar av spelarnas gestaltningsförmåga som om de vore någon slags utställningspudlar så kan vi lika gärna införa tredje riket med en gång, och hela äckel-päckel-idén med att vissa människor skulle vara sämre än andra, och att lättjan är djävulens redskap, det är så ynkligt misogynt och lömskt i sin illusoriska skentrovärdighet att det omöjligtvis kan vara en tankekonstruktion från något annat än en av den mänskliga moralens allra mest illvilligt sadistinsmickrande och empatilösa skuggsidor.
OK, jag tänker inte ens försöka matcha den meningen.

Jag använder poäng för gott rollspelande som plåster på såren då spelaren gjort något uppenbart dumt/farligt för att det är vad karaktären skulle göra, även om spelaren inser att det var dumt. Jag tror inte att det behövs, men det ger i alla fall lite feedback att det uppskattas. Det gör det också lite lättare för mig som spelledare att spela på karaktärernas svagheter utan att känna mig taskig.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Vill man att folk gör urbota dumma saker som skapar problem för dem (för att det tillhör genren t.ex.) bör man nog ha ett belöningssystem som plåster på såren.
I Buffy får man Drama Points som plåster på såren när Regissören gör något dumt mot rollpersonen för att driva storyn vidare. Undras just hur många Drama Points Giles har samlat på sig genom åren på att bli nerslagen bakifrån av olika monster som varit ute efter hans böcker eller prylar...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ack, du modige man

"Nej, men de är skitiga, bullriga, korkade, fulla, bråkiga, allmänt stökiga och tittar på hockey. Är det nära nog? "

Herr Nils är både beväpnade och fullt medveten om var du bor. Jag tror att han kan spöa dig även utan sin gummifot. :gremwink:
 
Top