Nekromanti Bensinskatten!

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Har själv en lite Peugot 206(03:a) så den drar inte några gigantiska mängder bensin heller.

Hade också velat ha tjänstebil. Men är man indian så är man och då blir det inga tjänstebilar :gremsmile:

C.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Lungt, snart maktskifte

antar att man med "arbetare" egentligen numera menar "arbetarklass" i ekonomisk synvinkel (som vårdbiträden och dagispersonal), inte om man jobbar på industrigolvet eller inte... och "borgare" är de högre socialgrupperna (som läkare, IT-chefer eller fastighetsmäklare och uppåt)... ja ungefär...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Lungt, snart maktskifte

"antar att man med "arbetare" egentligen numera menar "arbetarklass" i ekonomisk synvinkel (som vårdbiträden och dagispersonal), inte om man jobbar på industrigolvet eller inte... och "borgare" är de högre socialgrupperna (som läkare, IT-chefer eller fastighetsmäklare och uppåt)... ja ungefär..."

Det antar jag också, men nya tider och nya människor borde väl egentligen betyda att retoriken putsas upp i alla fall en liten aning? När till exempel Rising drar ingång med sitt brandtal så känns det som om det inte riktigt är anpassat till våra dagar. Jag anser förvisso att "klass" fortfarande spelar roll men begreppet är något mer komplicerat och flytande i våra dagar.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Arbetarfacken

Instämmer i din åsikt att arbetarna inte engagerar sig, men jag tror inte att det beror på att de inte har tid, utan snarare att det beror på att de inte upplever att de behöver göra det. Stora fackförbund som Kommunal har så många medlemmar att de kan ha folk som jobbar fackligt på heltid.

Facket är mer eller mindre tyst, hänger inte med, eller har inte tid. De syns iaf inte på samma sätt.
De kanske inte syns men de har ett starkt inflytande. Via LO har de finfina kanaler rakt in i det socialdemokratiska partiet. Vilket jag tycker är ytterst osunt.

Gordeg
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Lungt, snart maktskifte

ja man kan säkert flyta mellan klasserna i våra dagar på ett helt annat sätt i olika stader av livet... känner MÅNGA som åkt berg och dalbana, vart på topp och sedan utfattiga (efter konkurs eller depressioner t.ex.) och knappt kunnat betala hyran/köpa mat till familjen för att sedan vara på väg upp igen efter ett antal år... vad är dom?

kan en fattig men välutbildad akademiker vara arbetarklass? kan en tät byggjobbare med villa och SUV vara borgare?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Och om man som jag aldrig köper något annat än bensin, sprit och tobak...?

Det jag menar är att allt låter tokbeskattat när man lägger ihop samtliga led. Alla varor kommer inte upp i så mycket som 70%, men det där uppropet är ju klart demagogiskt och försöker väcka en känslomässig reaktion hos läsarna (70%? Vilka svin!) genom de siffror man väljer att visa.

Gordeg
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Men den förklaringen kan man väl knappast överföra till svenska förhållanden?
Principen i sig går utmärkt att överföra. På inbjudan till internationella kvinnodagsfirandet i Göteborg stod det "Slutligen – detta är en dag som bara tillhör oss kvinnor. Därför vill vi inte att ni tar med er era barn.”

Hur blir det med de ensamstående kvinnorna utan möjlighet till avlastning då, till exempel? De som verkligen behöver göra sin röst hörd stänger man utanför. "Man", i det här fallet, är visserligen en kvinna, men framförallt över- eller medelklass. De seriösa diskussionerna som var av vikt för kvinnorna med verkliga behov (arbetarna, förstås) trycktes undan av sång och dans med bland annat teatergruppen Ung utan Pung, föreställningen "Lilla fittan på prärien" och Fittcrew Ballet. Borgare som tvingades säga framstjärt som barn kom alltså att underhålla en publik med borgare som kunde lämna barnen hemma.

Och sensmoralen med sagan är alltså att över- och medelklassen brer ut sig över arbetarklassen så att de sistnämnda inte får möjlighet att påverka. De ges inte tid, råd, röst eller ibland ens inträde. Det är denna princip som gäller i alla dessa fall.

Samma princip gäller, tror jag, inom bensinskattefrågan. Egentligen skulle ju socialdemokraterna (såsom det arbetarparti de borde vara) själva lobba för att sänka den. När inte de gör det, så blir det alltså svårt för arbetare att göra sin röst hörd, eftersom arbetare till så stor del tvingas förlita sig på de organisationer som egentligen skall företräda deras intressen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Och om man som jag aldrig köper något annat än bensin, sprit och tobak...?

...då är du en god skattebetalare ;-)
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Helt OK med bensinskatt!

Jag tycker givetvis att bensin ska vara dyrt eftersom det skitar ner så in i h-vete!

I mina hemtrakter (Norrlands inland) klagas det oerhört på bensinskatten. Jag har en viss förståelse för det eftersom det finns väldigt lite kollektivtrafik där. Men vad beror det på? Jo för att ingen åker buss eftersom alla puttrar på i varsin bil. Pendlar man många mil per dag borde man ju anstränga sig för att leta rätt på en samåkningskompis eller två? Men nä, från byn kör varje morgon ett antal bilar med en person i varje. Dessutom står bilarna på tomgång och att gå eller cykla verkar stört omöjligt även om man bara ska runt hörnet. Skotrar kör i skytteltrafik fram och tillbaka fram och tillbaka.

Jag bor i Umeå med finfina cykelvägar och cyklar gärna till jobbet. Gör nån annan det? Samåker någon? Nej, alla kommer på morgonen i varsin bil och klagar sedan över det höga bensinpriset.

Själv har jag nyss köpt en etanolbil men det har inget med kostnad att göra utan med att jag avskyr att skita ner omkring mig. Olja känns dessutom extra smutsigt eftersom jag inte direkt känner att länderna som producerar olja (kanske med undantag för Norge) är särskilt mysiga. Ju förr vi kan bryta oljeberoendet desto bättre!

Jag missunnar ingen att starta namninsamlingar eller protestera eller klaga på skatter - men det finns många sätt att minska sina kostnader för bilkörning ordentligt.

1. Åk kollektivt
2. Samåk för bövelen!
3. Gemensamt bilägande, varför inte etanolbil?
4. Etanolbil
5. Blanda i etanol i bensinen så mycket som det går, läs mer på Etanol.nu
6. Cykla eller gå
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
ehh, kanske är på sin plats med en liten varning!

Tänkte bara varna alla därute som har tänkt blanda etanol i bensinen, eftersom det har en tendens att lösa upp gamla bensinslangar, eventuella lagade rosthål och skador... Vår Kadett blev sig aldrig lik efter vi körde in 1/3 Etanol i tanken... Fick ett hål någonstans kring slangarna och nu har hålet blivit så stort att vi inte kan köra med mera än 5 liter soppa i tanken åt gången. På grund av Opels brist på intelligens då man konstruerade bilmodellen, så kan vi inte laga hålet heller, om vi inte känner för att plocka loss hela tanken och blästra/sen svetsa igen den dvs?

Bara en varning...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: ehh, kanske är på sin plats med en liten varning!

läste nånstans att brand/explosionsrisken med etanol var större än i en bensinbil (är ju inte som i amerikanska filmer.. KABOOOM om man kör i diket).. men rätta mig gärna om jag har fel!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Lungt, snart maktskifte

Det antar jag också, men nya tider och nya människor borde väl egentligen betyda att retoriken putsas upp i alla fall en liten aning?
Jag menar att det där först och främst är en sorts propaganda. Socialdemokraterna själva har ju ofta talat om tvåtredjedelssamhället, där 70% av befolkningen består av 'medelmassan', sen är 20% fattiga och 10% rika. "Kunskapssamhället" och det "post-industriella samhället" är andra modeller som fungerar på samma sätt; de sätter alla den gamla "medelklassen" (i fråga om arbetssituation och värderingar) i en majoritet över den gamla "arbetarklassen".

Grejen är att många menar att samhället har förändrats betydligt mindre än modellerna. Tjänstesektorn har industrialiserats och på sjukhus, postterminaler och många restauranger arbetar man efter samma principer som förut rådde på fabriksgolven.

Definierar man "arbetarklassen" såsom de lönearbetare som saknar makten att besluta över sina produktionsmedel och över andra på arbetsplatsen, då tillhör 55-60% arbetarklassen, och så sägs det ha varit mer eller mindre konstant sedan efterkrigstiden. Det tycker jag känns riktigt, jag som har en filosofi som säger att världen i mångt och mycket inte ändrar form utan bara yta.

Men, det är en syn som sätter arbetarna i majoritet, vilket ger dem ett övertag som de förhärskande förstås har en naturlig drift att vilja ändra på. Därför tror jag att man så sällan hör klassbegreppet idag.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Re: Lungt, snart maktskifte

Jag misstänker att det begrepp om "klass" som oftast används är hopplöst passé i en diskussion om enskilda nationer, men fungerar alldeles utmärkt för att analysera den globala ekonomin. Då det "moderna" klassbegreppet uppkom på 1800-talet var det anpassat efter en majoritet fattig arbetarklass i de européiska länder det var gjort för att beskriva. Idag är mycket av den traditionella "arbetarklassen" i till exempel Sverige förhållandevis välbeställd, och de riktigt fattiga arbetarna inte längre en majoritet i samhället. Om man däremot ser till hela den globala ekonomin märker man dock att den stora majoriteten fattig arbetarklass finns kvar, men att den är utlokaliserad till diverse u-länder. Det som år 1905 tillverkades av illa betalda inhemska arbetare i nedgångna stadsdelar tillverkas idag av illa betalda utländska arbetare i tredje världen. Klassklyftorna från 1800-talet finns kvar, men nu är underklassen inte bara ekonomiskt åtskild från överklassen, utan även språkligt och kulturellt. Sett ur denna vinkel blir de gamla termerna helt plötsligt applicerbara igen, men inom de industrialiserade västländerna fungerar de inte längre som de gjorde från början.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Re: Explosionsrisk

Så länge det inte brinner... Sen är det ett icke överkomligt problem.

Biltillverkarna tänker nog annorlunda.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Re: Lungt, snart maktskifte

Är det inte rätt utdaterat att tala om "arbetare" (som om man inte arbetade om man inte var socialdemokrat) och "borgare"?
Visst är det, jag kom helt enkelt inte på några bättre ord för "låg-, och medelinkomsttagare" och "egnaföretagareochcheferpåmellanochtopppnivochandrasomjobbarhårtochtjänarmycketpengar". :gremsmile:

Tja, det är väl egentligen även en myt att vänstern bara består av svettiga varvsarbetare ifrån Norrland och högern av backslickade Stockholmsbrats?
Visst är det. Nuförtiden känns det mer som att vänstern består av tradvänster (radhussvennar) och intellektuella, medan borgerligheten representeras av tradhöger (villasvennar) och halvkorkade militärer (alla militärer). Resten är typ nazister :gremsmile:

- Vulf
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Och om man som jag aldrig köper något annat än bensin, sprit och tobak...?
Då bidrar man ordentligt till statskassan :gremsmile:

Det jag menar är att allt låter tokbeskattat när man lägger ihop samtliga led. Alla varor kommer inte upp i så mycket som 70%, men det där uppropet är ju klart demagogiskt och försöker väcka en känslomässig reaktion hos läsarna (70%? Vilka svin!) genom de siffror man väljer att visa.
Förhoppningsvis kan intelligenta vuxna människor se skillnaden på att dubbelbeskattas(som punktskattade varor som alkohol, tobak och bensin) och att de olika produktionsleden lägger på för att få vinst för den tjänst de utför.

Det är ju ett "uppror" så det är klart de försöker dra med sig folk genom att hypa lite siffror och tekniskt sett har de inte fel!

C.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: ehh, kanske är på sin plats med en liten varni

Det finns diskussionsforum även på Etanol.nu där olika tekniska bekymmer tas upp. Även i vanlig bensin finns ju etanol inblandad. Det är nog inte läge att experimentera med etanol om man har en fallfärdig bil...

Etanol är inte bekymmersfritt, bla kan det vara problem att starta motorn om det är extremt kallt och man inte har använt motorvärmare. Jag har dock kallstartat min bil i några minusgrader utan problem. Men det har fördelar också, det ger bilen mer sprutt och det luktar mumsigt när man tankar.
 
Top