Nekromanti Bensinskatten!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Gnälla kan man ju alltid

Jag är lite kluven till det här med bensinskatten. Givetvis är det ett bra sätt att markera det skadliga med att åka bil, men samtidigt så drabbas Sveriges befolkning väldigt ojämnt. Bilen är en lyx, men det är lika ofta ett livsnödvändigt transportmedel. En ökad bensinskatt borde egentligen matchas med en utbyggnad av lokaltrafiken så att det finns alternativ för alla. Sedan så har vi en väldigt omfattande godstransport med lastbil, görs det egentligen något för att minska den?

Jag tycker att bensinskatten riskerar att bli ett enkelt och bekvämt maktmedel. Den är lättare att fippla med än godstrafiken, en utbyggnad av järnvägsnätet eller en mer helhjärtad satsning på forskning kring alternativa bränslekällor. Jag accepterar den men hade samtidigt blivit glad om man gjorde en mer genomgående ansträngning för att hitta hållbara bränslekällor.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Lungt, snart maktskifte

"Det är en myt om att arbetaren jobbar hårdare än borgaren. I varje fall enligt mina erfarenheter."

Tja, det är väl egentligen även en myt att vänstern bara består av svettiga varvsarbetare ifrån Norrland och högern av backslickade Stockholmsbrats? Är det inte rätt utdaterat att tala om "arbetare" (som om man inte arbetade om man inte var socialdemokrat) och "borgare"?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Tid och borgare

Och vad är detta om inte arbetare som organiserat sig?
Jag vet inte riktigt vilken poäng du försöker föra fram.

Det jag skrev var ju att man inte orkar organisera sig i sådana här frågor, utan att man litar på att organisationer såsom facket och arbetarpartierna skall föra ens talan.

Så... tyckte du att det lät som att jag påstod att dessa organisationer skulle bestå av annat än arbetare? Nja, säger jag i så fall. Jag tycker visserligen inte att sossarna är ett arbetarparti idag, men det var ändå inte min poäng.

Poängen är att det alltid är medelklassen som snabbt är ute och organiserar sig för arbetarnas räkning i enskilda frågor om samtidsföreteelser. Till och med i så gamla frågor såsom feminismdebatten dominerar exempelvis medelklasstjejerna helt, och de skymmer faktiskt även till stor del arbetarkvinnornas situation. Facket är mer eller mindre tyst, hänger inte med, eller har inte tid. De syns iaf inte på samma sätt.

Visst finns det gamla arbetarorganisationer, men de har alltså inte startats för att driva frågor om enskilda samtidsföreteelser såsom bensinskatten. Den sortens organisationer, menar jag, domineras alltid av medel- och/eller överklass, såsom fallet exempelvis är i Attac.

Jag generaliserar visserligen grovt, men just det vill jag inte bjäbba kring, så det hoppas jag att jag slipper.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Lungt, snart maktskifte

Skall man tvinga fram andra lösningar (---) så skall man tvinga fram det genom att sätta press på tillverkarna. Inte genom att krama musten ur den som redan är urkramad.

Företag kan alltid hitta kryphål eller dra utomlands. Den enskilde medborgaren däremot har sällan sådana möjligheter. Dessutom är det rätt sällsynt att Benke i Skärholmen har möjlighet att ge politiker välbetalda toppjobb efter fullgjord regeringstjänst. Ergo, slicka uppåt och sparka neråt. That's democracy for you.

/Sax, fy på sig sosse
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Saxifrage for President

"Dessutom är det rätt sällsynt att Benke i Skärholmen har möjlighet att ge politiker välbetalda toppjobb efter fullgjord regeringstjänst."

Det är väl rätt sällsynt att svenska politiker hoppar in i näringslivet efter att ha avslutat sin aktiva karriär? Samhället är ju fullt av reträttposter som landshövdig, generaldirektör, eu-byråkrat osv. Men det finns förstås inspiration att hämta ifrån andra länder.

"That's democracy for you."

Och det överlägsna alternativet är?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Re: Gnälla kan man ju alltid

En ökad bensinskatt borde egentligen matchas med en utbyggnad av lokaltrafiken så att det finns alternativ för alla.
Det vore jättebra. Ett stort problem med dagens miljötänkande är att man, som i det här fallet, vill få folk att ändra beteende med piska och inte med morot. Samtidigt som man gör det dyrare att köra bil måste man presentera alternativ.

Sedan så har vi en väldigt omfattande godstransport med lastbil, görs det egentligen något för att minska den?
Som arbetandes i den branschen kan jag inte annat än att med eftertryck svara "nej". Som det är nu har lastbilsfraktsföretagen ingen som helst konkurrens av det enda miljövänliga alternativet som finns, nämligen järnvägen, och det skulle kräva MASSIVA insatser för att järnvägsfraktskostnaderna ens skulle komma i närheten av det mycket billigare alternativet långtradare. Fast inte ens i den mest perfekta av världar skulle man komma undan lastbilsfrakt, något måste ju frakta grejorna till och från järnvägsstationerna.

/Anders
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Moms-på-skatten-grejen gäller nästan allt du köper, inte bara bensin.
Nä, bara på sånt som regerigen tjänar feta pengar på och säger att vi medborgare egentligen borde hålla oss borta ifrån såsom bensin(miljöfarligt att köra bil) och sprit(hälsofarligt). Alltså sådan som förutom momsen är punktskattat.

Man borde åtminstone låta momsen vara densamma för bensin som för andra resor, dvs. 6%!

C.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tja... Det är ett bra citat, men det är nog tvärtom:

"Varför är inte du ute på gatan och demonstrerar för att få bättre livsvillkor?"
"Skämtar du? Till skillnad från de där stackarna så kan jag ju förbättra mina livsvillkor bara genom att stanna här och arbeta"

---

Michael Moore brukar gilla att citera svarta arbetare i pissiga städer som inte röstade för att de helt enkelt inte hade tid. Alla slutar på en och samma gång, långa köer, tider man måste passa och där man inte har någon som kan göra ens ärenden åt en, osv. Det tar tid och ork.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Att säga "bensinen måste vara billig så jag enkelt kan ta mig till jobbet" tycker jag är att bagatellisera problem om något. Vi kommer inte att få vara med när de fossila bränslena tar slut, kanske inte våra barn heller. Men slut kommer de att ta och då kommer mäsnkligeheten sitta där med skägget på pottkanten om vi inte innan dess utvecklat alternativ.
Jag säger inte att bensinen måste vara asbillig. Men billigare än idag. Jag är ensamstående, har inga barn och ett hyfsat välbetalt jobb. En ensamstående morsa med 2 kids som jobbar som undersköterska skulle näppeligen ha lika enkelt som jag har att hosta upp slantarna för att pendla 6 mil om dagen.

Och jag tycker definitivt att den skatt man betalar för bensin till större delen borde öronmärkas för utveckling av alternativa bränslen. Det frågan får du däremot ta med lämligt regeringsorgan och inte med mig är jag rädd :gremsmile:

Här erkänner du ju att det i ditt fall delvis rör sig om ett lyxproblem, så på vilket sätt håller du inte med mig?
Mitt fall är knappast alla fall. Läs mitt första stycke för svar.

C.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Michael Moore brukar gilla att citera svarta arbetare i pissiga städer som inte röstade för att de helt enkelt inte hade tid. Alla slutar på en och samma gång, långa köer, tider man måste passa och där man inte har någon som kan göra ens ärenden åt en, osv. Det tar tid och ork."

Det stämmer säkert, i USA. Men den förklaringen kan man väl knappast överföra till svenska förhållanden?
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Ta från kollektivtrafiken och ge till bilisterna?

Problemet är att det verkar som att moderaterna kommer att ta pengar från kolektivtrafiken genom att höja skatter (kommer inte ihåg vad just den skatten hette) som påverkar priset på busskort och liknande för att kunna finansiera en skattesänkning utav bensinskatten...

I alla fall om man får tro metro...
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Re: Tid och borgare

Så... tyckte du att det lät som att jag påstod att dessa organisationer skulle bestå av annat än arbetare? Nja, säger jag i så fall. Jag tycker visserligen inte att sossarna är ett arbetarparti idag, men det var ändå inte min poäng.
Ja, ungefär. Som du formulerade dig så lät det som att arbetare inte har någon tid över för att organisera sig. Vilket i sådana fall skulle förvandla de arbetare som tar aktiv del i t.ex. fackrörelsen till borgare för helt plötsligt har de tid att organiserar sig?!

C.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Saxifrage for President

Det är väl rätt sällsynt att svenska politiker hoppar in i näringslivet efter att ha avslutat sin aktiva karriär? Samhället är ju fullt av reträttposter som landshövdig, generaldirektör, eu-byråkrat osv. Men det finns förstås inspiration att hämta ifrån andra länder.

Nja, det tycker jag väl inte. Björn Rosengren (Telia) är det senaste exemplet, Carl Bildt har också haft ett antal tunga poster även inom privata företag. Du hittar också många ungdomsförbundare som klivit vidare till välbetalda konsulttjänster. Jag tror också att en och annan landshövding cashar in en del som fristående politisk konsult. Men det är klart, att dra det så långt som till att politikerna sitter i företagens knä är kanske lite långsökt.

Och det överlägsna alternativet är?

Tja, din rubrik säger väl allt... :gremsmile:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
En ensamstående morsa med 2 kids som jobbar som undersköterska skulle näppeligen ha lika enkelt som jag har att hosta upp slantarna för att pendla 6 mil om dagen.
Ett helt trivialt problem är det inte, det är liksom alltid nån stackare som kommer i kläm. Hur man skulle lösa det hela har jag ingen aning om, kanske nån form av subvention för de som verkligen inte har nått alternativ till bilåkande eller nått? Grejen är ju inte att få folk att helt lägga bilnycklarna på hyllan, utan att så mycket skulle vara vunnet om man kunde färmå de som egentligen inte behöver köra så mycket bil som de gör att dra ner på sitt åkande.

Och jag tycker definitivt att den skatt man betalar för bensin till större delen borde öronmärkas för utveckling av alternativa bränslen.
På den punkten kan jag inte annat än helhjärtat och rungande hålla med dig!

/Anders
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Med Sveriges varierande demografi kan kollektivtrafik knappast bli ett alternativ för alla; det är ju inte ens det här i Stockholm, bor man lite fel så är det sjukt jobbigt att ta sig dit man ska kollektivt. Och hur ska man göra om man bor i glesbygd? Där är ju bilen det enda vettiga alternativet, och det skulle bli fruktasvärt dyrt att ge alla i landet tillgång till bra kollektivtrafik (dvs täta turer och du kan ta dig dit du ska utan en massa strul).

Alternativa bränslen? Eftersom jag har haft flera bilmärken som kunder så vet jag att bilindustrin själva är intresserade av att ta fram en bra och billig ersättare till förbränningsmotorn. Har finns det ju stora summor att tjäna. Däremot är det ju problem med dom alternativa bränslen som finns, säkerhetsfrågor till exempel.

Nya bilar? Svenskarna har ju nästan den äldsta bilparken i Europa (antagligen för att: 1. vi har förhållandevis taskig köpkraft. 2. vi behöver rejälare bilar än säg holländare och italienare för att vi har skitklimat och lääääängre avstånd, så en gammal Volvo är bättre val än en ny Fiat)... högre bilskatt kommer leda till att vi kör ännu mer med gamla skrothögar för få har råd med ny bil.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Ett helt trivialt problem är det inte, det är liksom alltid nån stackare som kommer i kläm. Hur man skulle lösa det hela har jag ingen aning om, kanske nån form av subvention för de som verkligen inte har nått alternativ till bilåkande eller nått? Grejen är ju inte att få folk att helt lägga bilnycklarna på hyllan, utan att så mycket skulle vara vunnet om man kunde färmå de som egentligen inte behöver köra så mycket bil som de gör att dra ner på sitt åkande.
Nä, det är inte helt trivialt och det hoppas jag inte att jag har förmedlat att jag tror/tycker?

Höjd bensinskatt och sålunda höjt bensinpris, skulle man kunna resonera, slår mot fel personer. För de som bara vill lyxåka lite skiter i om bensinpriset går upp och kör ändå för de tycker de är kul, andra som lyxåker har ändå så mycket pengar att de av den orsaken skiter i att bensinpriset går upp. Alltså kan jag tro att den höga bensinskatten/bensinpriset slår mot fel personer och kan tvinga de som är beroende av sin bil att inte använda den och det är bara fel.

Fler borde samåka, jag borde samåka. Carpool-lanes kanske? Jag har ingen patentlösning på detta. Men att kontinuerligt höja bensinskatten och dubbelbeskatta den med hög moms är inte rätt. Det är ett enkelt sätt för staten att få in grova pengar.

C.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Heja bensinskatt! …

..faktum är att i USA släpper gräsklippare, motorsågar, utombordare med mera redan ut betydligt mer än bilismen... och antagligen är det nåt åt det hållet i Sverige också (i alla fall om folk hade haft råd med NYA bilar). Moderna bilar släpper ut jävligt lite faktiskt. Bilismen är snarare ett trängsel/bullerproblem än miljöproblem idag (mer än att den förbrukar en massa olja man kunde använda till annat än att elda upp).
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Re: Lungt, snart maktskifte

Och till Rising; arbetare har all tid i världen att organisera sig. De har bara åtta timmars arbetsdag. Kolla hur många egna företagare eller chefer på olika nivåer som jobbar fyrtiotimmarsveckor. Det är en myt om att arbetaren jobbar hårdare än borgaren. I varje fall enligt mina erfarenheter.
Lyfter på hatten, bockar och håller helhjärtat med.

Är själv det som man kallar tjänsteman och jag jobbar sällan(aldrig??) bara 40 h per vecka och lägg sedan på ett 50-tal resdagar per år så.....

C.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
du har helt rätt att det slår snett.. på den tiden jag hade fin leasingbil och bensinkort på jobbet så kunde jag skita i bensinpris, nu när jag kör en gammal Volvo 745a så är det ju lite annorlunda...
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Re: Heja bensinskatt! …

Om vi haft lika många läckande gamla utombordare som vi har bilar och de förorenat lika mycket som bilismen, så hade nog nånting blivit gjort för länge sedan.
Jag hade skrivit ett uttömligt svar men se istället här för svar.

C.
 
Top