Berätta för mig om Mutant Chronicles

HerrKingsley

Veteran
Joined
7 May 2024
Messages
11
Jag är fortfarande fundersam på det där med Mutant i namnet. Var det bara för att spela på varumärket från Mutant 2089?
För i föregångaren till MC, Mutant R.Y.M.D så finns både Psi-mutanter och mutanter. Någon som vet varför de klasserna skrotades i MC?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,396
Location
Ludvika
Jag tror mutanter kan ha tänkts skulle ha haft en lite större plats från början. Det pratas ju en del om mutationer och jag tror till och med "mutantgladiator" nämns som exempel på rollperson nånstans i förbifarten.

Men att det liksom fasades ut när man istället valde att fokusera på axelklaffarna och militära operationer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
Sedan finns ju inte "klasser" överhuvudtaget i MC1e; i grundboken spelar ju alla människor och dessutom med samma yrke – frilansare. För mig känns det som en renodling av konceptet i Mutant RYMD, där just mutanterna försvann som en inte längre speciellt relevant blindtarm. Vore det inte för mellanformerna RYMD och 2089 så skulle jag säga att det finns nära nog noll beröringspunkter mellan Chronicles och Mutant 1 och 2.

För mig hade nog psimutanter och sånt känts ganska malplacerade i Chronicles, men då var jag inte en av de som spelade de tidigare spelen heller.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,359
Location
Örebro
För mig hade nog psimutanter och sånt känts ganska malplacerade i Chronicles, men då var jag inte en av de som spelade de tidigare spelen heller.
För mig kändes det alltid som om att PSI-mutanternas förmåga utvecklats vidare till Brödraskapets gåvor (och senare även Mishimas Ki-krafter). Nu när jag skapar Mutant Nova och binder samman "Nya" Mutant med Mutant RYMD och Mutant Chronicles så är det också den head cannon som jag väljer att utgå från. Det enda som jag har kvar att fila på där är det som Modiphius skrivit om gåvornas ursprung som jag behöver läsa och fundera igenom närmare (men som jag inte har tillgång till just nu).
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,024
Jag är fortfarande fundersam på det där med Mutant i namnet. Var det bara för att spela på varumärket från Mutant 2089?
För i föregångaren till MC, Mutant R.Y.M.D så finns både Psi-mutanter och mutanter. Någon som vet varför de klasserna skrotades i MC?
100% varumärket. Namnet alltså, varför de skrotade mutanter som sådana vet jag inte.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,758
Location
Stockholm
Och ”chronicles” syftar på rollpersonernas personliga krönikor som de skriver med sitt agerande och sina val.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
Och ”chronicles” syftar på rollpersonernas personliga krönikor som de skriver med sitt agerande och sina val.
En av de saker jag blev rätt nöjd med när jag skrev systemet till Luna City Blues är att jag säger att lifepath-genereringen karaktärens "chronicle". Det förvånar mig lite att det inte gjorts tidigare.
 
Top