Berätta för mig om Mutant Chronicles

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
Mitt största minne av MC är att Boningen skrev ett otroligt bra och ambitiöst äventyr som hette Ursinnets Helgon och som fast det sattes upp tre gångner (Stockhoms Spelkonvent 2009 och 2010 samt GothCon 2010) enbart spelades av en enda grupp. Som vanligt var vi den exakta motsatsen av trendkänsliga och valde den tid då Mutant Chronicles var som minst populärt någonsin.

Äventyret byggde på en konferens på en rymdstation ovanför Venus, och att alla grupper som spelade skulle hitta på varsitt hot på marken. Varpå URSINNETS HELGON aktiveras (Cybertronics lösning på Venus-frågan) och rymdstationen kraschar - och grupperna får bekämpa de hot de presenterat.
Ja, vi skrev alltså 25-30 rollpersoner till det hela.

Foldertext:

Ack Venus;

Hur har inte dina barn lidit? Dina djungler flämtar röda över trampade banér. Dina hjältar har flammat och slocknat, som eldflugor mot en evig natt. Dina 2000 aktiebolag redovisar åter förlust.

Ack Venus;

Att din sång skall skall rymma haubitsars toner! att din röst skall vara gråt! Att död skall vara den förnämsta skörd, dina trädgårdar kan ge! Hur grymt är inte dina fienders hat? hur ändlös inte deras ondska? – ack Venus, hur förtvivlat inte ditt krig?
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,098
Min mer generella poäng är nog närmast att det är svårare att skapa en stark bas spelare som knyter an till ditt spel om man lägger ner efter tre år än om man inte gör det. Och att Äventyrsspel i allmänhet inte prioriterade det värdet i sin utgivning..
Det verkar också - återigen baserat på intervjusnippets ur Äventyrsspel-boken - som att Ä kallt räknade med att de flesta av deras kunder skulle köpa deras grejor under några år och sedan när de blev äldre gå över till det bredare engelskspråkiga utbudet. Det ansågs antagligen inte realistiskt att bygga en lojal långsiktig spelarbas.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,666
Det verkar också - återigen baserat på intervjusnippets ur Äventyrsspel-boken - som att Ä kallt räknade med att de flesta av deras kunder skulle köpa deras grejor under några år och sedan när de blev äldre gå över till det bredare engelskspråkiga utbudet. Det ansågs antagligen inte realistiskt att bygga en lojal långsiktig spelarbas.
Nä men absolut. Jag har precis samma bild. Jag tror bara inte att Äventyrsspels kalkyl var korrekt, i varje fall inte till den grad att den hade kunnat tjäna på att kompletteras med en mer lite långsiktig strategi i vissa delar.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Mitt största minne av MC är att Boningen skrev ett otroligt bra och ambitiöst äventyr som hette Ursinnets Helgon och som fast det sattes upp tre gångner (Stockhoms Spelkonvent 2009 och 2010 samt GothCon 2010) enbart spelades av en enda grupp. Som vanligt var vi den exakta motsatsen av trendkänsliga och valde den tid då Mutant Chronicles var som minst populärt någonsin.

Äventyret byggde på en konferens på en rymdstation ovanför Venus, och att alla grupper som spelade skulle hitta på varsitt hot på marken. Varpå URSINNETS HELGON aktiveras (Cybertronics lösning på Venus-frågan) och rymdstationen kraschar - och grupperna får bekämpa de hot de presenterat.
Ja, vi skrev alltså 25-30 rollpersoner till det hela.

Foldertext:
Trådnekro, sorry, men – går det att få tag på det här scenariot någonstans? Jag kollade på Alexandria, men där var det tomt. Finns det kvar i någon form, kan man tigga till sig en titt på något sätt?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Om någon vill lira MC så lägger jag ut en konsumentvarning gällande Modiphius MC-version - främst reglerna då. Det är ett av de mest överlastade, buggiga, icke-tajta, obalanserade och förvirrande regelverk jag har läst. Det är mer överlastat än vad Eon 1 var (jag borde veta!).

Det är som ett dussin designers på väldigt varierad erfarenhetsgrad fick i uppgift att skriva ett spel, baserat på en brief på max en A4, och med restriktionen att ingen fick prata med någon annan under utecklingen, och därefter fick formgivarna och layoutare hälften av tiden de hade behövt. (Liksom, Players guide, som är en reducerad regelbok, har inte samma regler som Core Rules?!)

Ett av få regelsystem jag verkligen skyr och ogillar.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Läste ni också Yukio Mishima och lyssnade på Bauhaus? :)
Vi får väl anta att Bauhaus är byggstilen?

(Något som ibland hävdas om World of Darkness är att Bauhaus-stilen aldrig uppstod och att det därför är mer äldre arkitekturstil och särskilt mycket mer gotiskt. Bandet får heta något annat också!)
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,521
Vi får väl anta att Bauhaus är byggstilen?
I första utgåvan jag bläddrat i var det inget som direkt skrek tysk modernism, tänkte mer bara att de typ valde ett coolt namn utan att koppla temat så hårt men jag kanske har fel.
IMG_4756.jpegIMG_4755.jpeg
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Trådnekro, sorry, men – går det att få tag på det här scenariot någonstans? Jag kollade på Alexandria, men där var det tomt. Finns det kvar i någon form, kan man tigga till sig en titt på något sätt?
Jag instämmer i det här - inte för jag skriver på det, utanför att det kan vara av intresse till podden Mutant Nova. Så har du kvar det @Jocke ?
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,265
Om någon vill lira MC så lägger jag ut en konsumentvarning gällande Modiphius MC-version - främst reglerna då. Det är ett av de mest överlastade, buggiga, icke-tajta, obalanserade och förvirrande regelverk jag har läst. Det är mer överlastat än vad Eon 1 var (jag borde veta!).

.................

Ett av få regelsystem jag verkligen skyr och ogillar.
Kan bara instämma. Köpte konverteringen av MC till Savage Worlds istället, trotts att det endast var grundregelboken som konverterades till SW. Resten som pdfer för 1 dollar.

2d20 är en sorts gisslansituation kombinerat med straffläger för gamla ärevördiga varumärken.
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Jag nöjer mig nog med att säga att jag insåg att MC3es regelsystem nog inte skulle vara något för mig när de – om jag minns rätt – hade en omröstning i sin kickstarter och folk röstade för "mer crunch". Det verkar finnas en massa 3e-fans som har kul med systemet så uppenbarligen hittade det sin publik, men… ja, nä, min kopp diesel är det nog inte riktigt.

Jag tror dock att det finns rätt många som kommer att tycka att Luna City Blues' regelsystem absolut inte är deras grej heller, så… det går liksom inte att göra alla glada.


3e skulle jag nog spelleda antingen med regelsystemet från 1e eller med mitt eget system. Spelvärlden är gonzo bananas – de har verkligen tagit 1/2e och vridit upp allting till 12. Liksom… Stargates och rymdflottor, bara för att ta ett par o-spoiler-saker. Eller att den nya megakorpen är Good Guy Russia – ganska bokstavligt, i metaplotten är de good guys och de är inte en megakorp egentligen utan mest… ryssland som gick under jord, som jag förstår det. Eller mer spoilermässigt – att de tre bröderna som grundade Brödraskapet var ancient aliens och att en av dem senare gick och grundade Cybertronic.

Överlag är det ett världsbygge jag respekterar och tycker förvaltar arvet från 1/2e på ett respektabelt sätt. Det är inte det enda sättet att bygga vidare på originalet, men det är ett fullt giltigt sätt och jag är glad att de fick möjligheten – och att de kunde fortsätta tills de själbva verkar ha tröttnat, anarare än att behöva sluta "i förtid".

(Sen skulle jag önska att deras böcker fanns fortsatt tillgängliga som PDF/PoD, det är väl det lite småtrista med licenser som traskar vidare… Men sånt är livet.)
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Köpte konverteringen av MC till Savage Worlds istället
Savage Worlds låter idealt här. Och eftersom allt som kan köras i Savage Worlds också kan köras mer narrativt i FATE...
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
Jag instämmer i det här - inte för jag skriver på det, utanför att det kan vara av intresse till podden Mutant Nova. Så har du kvar det @Jocke ?
Trådnekro, sorry, men – går det att få tag på det här scenariot någonstans? Jag kollade på Alexandria, men där var det tomt. Finns det kvar i någon form, kan man tigga till sig en titt på något sätt?
Det fanns aldrig något nedskrivet äventyr, efter som mycket av vår idé var baserad på hur många grupper som skulle komma. Däremot fanns det hiskligt många rollpersoner.
Jag vet inte om jag har dem kvar någonstans och kan leta upp dem.
Ska kolla.

Men som jag minns det så petade jag runt lite i gamla hårddiskar när boningens andra grejer kom upp på Alexandria.
 
Top