Mogger
Hipsteranka
Det här tyckte jag var en väldigt bra av @entomophobiac men kände att vidare diskussion inte riktigt passade i tråden:
OBS: klicka på länken och läs. Den sammanfattar utomordentligt vad det är jag uppskattar med rollspel. Den där sista scenen, med bron, eld och gasträsk, är exakt vad det handlar om för mig. Man kan byta ut goblins och träsk etc mot vad som helst, det är principen som är viktigt. Att uppelva resultatet av en sådan kedja av händelser är essensen av rollspel för mig.Berättelser må vara spännande, men vi spelar ju inte berättelserna även om vi spelar något som inspirerats av dem. Jag tycker det är viktigt att separera inspiration från aktivitet, personligen. All media har sin egna identitet och kräver sitt egna hantverk. En novell om Conan beter sig på ett visst sätt, en film på ett annat, och ett rollspel som tar sin inspiration därifrån på ett tredje.
Det finns ett intressant sätt att tänka på berättande som tre dimensioner.
Tid: en novell. Tid är den enda dimensionen, eftersom du kommer få början, mitten, och slutet kommunicerat rätt upp och ned och det är din egna fantasi (och såklart kvaliteten på berättaren) som avgör din upplevelse. Den enda interaktion som egentligen finns är att sluta läsa för att du tröttnar, så du inte längre får ut hela berättelsen.
Sinnen: radio, lägereldsfabler, film, teater, och så vidare, är fortfarande en berättelse över tid, men den involverar sinnen och inte bara din egna fantasi. Ljud, bild, 4DX-karusellbio, och så vidare.
Interaktion: den tredje dimensionen är när du kan påverka berättelsen själv, något som är spels unika egenskap. Personligen föredrar jag när spel drar detta ända in i kaklet, inklusive att jag kan fatta korkade beslut och behöva ta konsekvenserna--som att min rollperson dör i ett rollspel. Mest för att det blir det starkaste tänkbara uttrycket för interaktion och ger output baserat på vår input som vi måste hantera och resonera kring.
View attachment 13741
Snolånad från Hitbox Teams grymma artikel om att designa spelberättelser.