Nekromanti Beröm till Mundana "SPOILER"

Ymir

Liten kantbaron
Re: Beröm till Mundana

Nja egentligen står det väl aldrig någonstans hur exakt stort Muhad och andra riken var under den tiden.
Jo. I Västlandenmodulen, som jag skriver. :gremsmirk:

Titta på Egypten. I väst finns det ändlös värdelös öken, i öster hav och i söder först den dödliga Nubiska öknen och efter det flera hundra mil av ogenomtränglig djungel. Egypten avancerade sig aldrig särklit mycket utan höll sig på sin plats. I öster bodde perser och annat krigiskt folk och egyptierna var inga krigare. Ändå var de det mest framgångsrika riket under 2500 år.
'Mest framgångsrika' går att diskutera i all evighet. Egypten blev redan innan och under antiken erövrat flera gånger - av Hyksos, romarna, med flera. I fråga om yta, folkmängd, teknologiska landvinningar, militära framsteg etc var Kina långt mer framgångsrikt då.

Men de nordligare länderna började praktiskt taget om och det är väl dem man närmast kan jämnföra med Asharina, Jargien och Consaber.
Började om? Naeh. Den teknologiska nivån var fortfarande, rent tekniskt sett, högre än romarrikets. Vad som saknades var administrationen och organisationen för att genomföra projekt som romarnas. Och den hade man i Konstantinopel. (Och det är Bysans jag närmast skulle jämföra Jargien med, och det är jag såvitt jag vet inte ensam om här på forumet).

- Ymir, hungrig

Ymir

Liten kantbaron
Re: Brons- och järnålder

Du pratade tidigare om bronsålder och järnålder men det finns väldigt få referenser till när de åldrarna gällde i Mundana, om det ens går att applicera. Slogs man med flintyxor i Radh-Kamra och Danarth?
Under beskrivningen av Colonan i Legender och Hemligheter anges ungefär när järnet kom till Colonan (via dvärgarna, var det). I Västlanden-manuset finner man också referenser till brons- och järnålder, och tämligen kalla fakta i tidslinjen:

- 5033 f.M. Melûcka grundas. Magnifika bronshantverk skapas.
- 3700 f.M. Smideskonsten kommer till Ziu via zhanerna.
Det verkar alltså som att det rådde bronsålder på Mundana vid tiden för Mörkrets ankomst. Eller så var det stora och teknologiskt avancerade kulturer då, som Mörkret sargade såpass att de återgick till bronsålder igen. Det tycks mig dock mindre sannolikt.

- Ymir, spekulerar

Wictor

Warrior
Att Eddings böcker innehåller ytterst små mängder realism är väl ingen större hemlighet. Att alla bönder verkar må jättebra och aldrig betala skatt och städer med flera tusen invånare ligger tätt spridda är typ det jag stört mig mest på. Vem f*n matar städerna??? Men nog klagat.

Jag har haft en liten fundering. Om två grupper människor ska starta varsin civilisation på olika platser, hur stor är då chansen att olika teknologiska landvinningar och dylikt sker samtidigt i de båda samhällena? Är det inte mer realistiskt att den ena civilisationen kommer på smideskonsten 1000 år senare än den andra osv. Ni kanske förstår mina tankebanor, jag är dock lite för lat för att skriva mer just nu.

Marukusu

Hero
+++

...dessutom så är ju den Cirefaliska Gallozen ett skepp som mera hör hemma i det senare 1500-talet/tidiga 1600-talet jordiska år räknat, m.a.o. ett skepp som passar alldeles utmärkt för mycket långa havsfärder.

/Marukusu, som tydligen glömde få med det...

Marukusu

Hero
"Alvernas kunnigaste folk är sanari men deras stora forskning går ju på att få upp eterseglarna i luften igen, tillsammans med olika nya besvärjelser och artefakter. Detta har nog inte hjälpt människorna så mycket."

Njae, nu är du väl ändå ute och cyklar. Sanari har väl inte alltid snickrat med eterseglaren, det är väl något som kommit upp på senare tid?

MVH
Marukusu

Kenzui

Warrior
Tjena. men asså mundana har säkert existerat länge men det kommer ju ett mörker och mördar allt skit typ, vart 10 tusende år. jag har iaf inte fått reda på att vi har mörker, typ "mörkret". var bara tvungen att säga det! Ha dte bra!!

Enshadi

Warrior
Det jag menar är att inte dem heller har bidragit något vidare till det mänskliga samhället. De har varit i sin skog och b la snickrat eterseglare.

Enshadi

Warrior
Re: Vita fläckar

Ändå har jag aldrig skrivit i mitt inledningsinlägg om Colonans realism. Det är de senaste 1511 åren jag tycker är intressant uträknade. Det är ungefär den vetenskapliga åldern jag tycker Mundana ligger i och Colonan kan varit hur orealistiskt det ville. Det riket är ändå död och begraven.

Enshadi

Warrior
Tänk på att när romarriket var som störst var vi i norr knappt mycket mer hövdingasamhällen och Rom var en mycket mer vetenskaplig och miltär framgång en några av de nordiska länderna. Därför övertogs hela Frankrike, storbritannien mm. Gränsen gick ungefär i beligen mellan Romerska imperiet och de vilda goterna och germanernas länder.

När Rom störtades försvann väldigt mycket kunskap, liksom då Egypten försvann. Arabländerna hade Spanien b la tillsammans med de största delarna av sydöstra Europa. De nordliga länderna avancerade sig mycket långsamt de första 5-600 åren och det var först då Karl den Store kom och rensade upp i Europa. Han bekämpade muslimerna i Spanien, störtade sachernas riken i öst och avslutade starkt med att ta över Rom.

Dennes barn och barnbarn hamnade sedan i tvister som slutade i att Karls rike delades upp i två delar, Tyskland och Frankrike. Rom var en spillra redan innan Karls erövring och påverkade aldrig vidare mycket de nordliga ländernas uppgång.

Arabländerna pressades tillbaka till Mellanöstern och Afrika och i århundaden senare skulle europeierna och araberna slåss om b la den heliga staden Jerusalem.

Den fungerande feodalismen skapades i ungefär samtidigt som karl den Stores era. Riddarna kom och delades upp i sina landsplättar så att kungarna kunde få ökad lojalitet och mindre att direkt kontrollera.

Läs om mitt huvudinlägg. Det jag påpekar där är den vetenskapliga korrektheten mellan ett fetingstort imperiums fall och de 1500 åtföljande åren. Där tycker jag att Mundanas kunskap ligger ganska jämnt med våran under den tiden, förutom krutet då.

Enshadi

Warrior
Men Mundanas länder ligger ganska nära varandra och i stort sätt pressar på varandras gränser. Om det var det du menade?

ripperdoc

Myrmidon
Du behöver inte referera europas historia här. De flesta kan nog de huvuddrag du dragit fram och det finns historieböcker för de som är mer intresserade. Det är dessutom upplagt för onödiga smådiskussioner kring historiska teknikaliteter (som att du har en något annorlunda tolkning till feodalismens uppkomst än den jag läst).

Jag vidhåller att du inte kan dra dessa historiska paralleller mellan Mundana och Tellus. Däremot kan du ha rätt i att de senaste 1500 åren i Mundana och Tellus överensstämmer på ett storskaligt plan. Det säger dock inte mycket om hur historiskt korrekt Mundana är i stort, eftersom man kan fråga sig vad som hände för mer än 1500 år sedan. Dessutom saknar Mundana vettiga mellanstatliga relationer, krig, tydlig vetenskaplig utveckling, folkvandringar, etc, etc även de senaste 1500 åren, saker som är ganska grundläggande för hur medeltida europa bildats.

/RipperDoc

Marukusu

Hero
"Det jag menar är att inte dem heller har bidragit något vidare till det mänskliga samhället. De har varit i sin skog och b la snickrat eterseglare."

Pereines Administrat Lytesse Visanni fin Visha är sanari, liksom de flesta medlemmarna i hus Cuvri'an i Legio Colonan. Sedan har vi ju Ravaliel (eller vad hon nu hette) vars balsameringsmetoder är ökända bland nekromantikerkretsar och Magikrat Alean Ninarian i Thalamur.
Så nog har sanari allt ett par fingrar med i människornas maktspel...

Shalom!
Marukusu

Marukusu

Hero
FREEEDOOOOM!!!

Därför övertogs hela Frankrike, storbritannien mm.

Skottland tog de inte heller :gremwink:

MVH
McArukusu

Wictor

Warrior
Nej, jag syftade snarast på en jämförelse med jordens civilisationer mot Mundanas. Hur stor är egentligen chansen att de uttäcker stålet exakt lika många år efter att båda de respektive civilisationerna lärt sig tämja hästar osv?

Jag kanske är lite luddig, men för tillfället är jag inte bara lat, utan jättetrött också.

Enshadi

Warrior
...och de gjorde livet inte lätt för de angränsande romarlägren Laudanum, Babaorum, Aquarium och lillbonum.

Enshadi

Warrior
Då förstår vi nog varandra.

Jag säger inget om deras krgi och landsändar och sånt utan mer om deras 1500 åriga vetenskapliga framgång. Det tycker i alla fall jag låter rimligt.

Du har antagligen rätt i att det borde vara mer krig och sånt men det hade i alla fall tråden inget syfte av i början.

Svarte Faraonen

ром и смерть
De båda civilisationer kommer att ligga på olika nivå, fram tills någon av dem kommer på en metod för att nå den andra. Då kan man lita på att kulturutbyte kommer att ske i varierande skala beroende på hur xenofobiska de olika civilisationerna är. En civilisation kommer inte på allt på egen hand, snarare är det så att om någon kommer på att tämja hästar kommer detta att sprida sig, eftersom folket på hästarna kommer ridande till en massa folk som inte ännu tämjt hästar.