Jo. I Västlandenmodulen, som jag skriver.Nja egentligen står det väl aldrig någonstans hur exakt stort Muhad och andra riken var under den tiden.
'Mest framgångsrika' går att diskutera i all evighet. Egypten blev redan innan och under antiken erövrat flera gånger - av Hyksos, romarna, med flera. I fråga om yta, folkmängd, teknologiska landvinningar, militära framsteg etc var Kina långt mer framgångsrikt då.Titta på Egypten. I väst finns det ändlös värdelös öken, i öster hav och i söder först den dödliga Nubiska öknen och efter det flera hundra mil av ogenomtränglig djungel. Egypten avancerade sig aldrig särklit mycket utan höll sig på sin plats. I öster bodde perser och annat krigiskt folk och egyptierna var inga krigare. Ändå var de det mest framgångsrika riket under 2500 år.
Började om? Naeh. Den teknologiska nivån var fortfarande, rent tekniskt sett, högre än romarrikets. Vad som saknades var administrationen och organisationen för att genomföra projekt som romarnas. Och den hade man i Konstantinopel. (Och det är Bysans jag närmast skulle jämföra Jargien med, och det är jag såvitt jag vet inte ensam om här på forumet).Men de nordligare länderna började praktiskt taget om och det är väl dem man närmast kan jämnföra med Asharina, Jargien och Consaber.
Under beskrivningen av Colonan i Legender och Hemligheter anges ungefär när järnet kom till Colonan (via dvärgarna, var det). I Västlanden-manuset finner man också referenser till brons- och järnålder, och tämligen kalla fakta i tidslinjen:Du pratade tidigare om bronsålder och järnålder men det finns väldigt få referenser till när de åldrarna gällde i Mundana, om det ens går att applicera. Slogs man med flintyxor i Radh-Kamra och Danarth?
Det verkar alltså som att det rådde bronsålder på Mundana vid tiden för Mörkrets ankomst. Eller så var det stora och teknologiskt avancerade kulturer då, som Mörkret sargade såpass att de återgick till bronsålder igen. Det tycks mig dock mindre sannolikt.- 5033 f.M. Melûcka grundas. Magnifika bronshantverk skapas.
- 3700 f.M. Smideskonsten kommer till Ziu via zhanerna.
Hela Frankrike? Nej! En liten by, som befolkades av envetna galler, vägrade att ge upp. De fortsatte envist att göra motstånd.Därför övertogs hela Frankrike