Mogger
Hipsteranka
Jag har spelat några kampanjer enligt något indieparadigm och det skiljer sig inte speciellt mycket från hur jag spelledde mina egna kampanjer förr. Förutom att jag hade rätt redskap.luddwig;n324140 said:Jag övervägde om jag skulle ha med kampanjer i min punktlista om trad men valde bort dem. Anledningen är att det inte alls är ovanligt med kampanjer inom OSR, och jag har hört talas om folk som spelat indiekampanjer, så kampanjer är ännu en sådan sak där det finns ett väldigt överlapp. Däremot har kampanjer olika karaktär inom de olika grenarna tänker jag. Tradkampanjen är sannolikt en serie äventyr som ganska tydligt talar om vad som ska hända. OSR-kampanjen är sannolikt en ordentligt stor äventyrsplats, eller en följd av mindre äventyrsplatser där rollfigurerna kan springa omkring som dom vill. Indiekampanjen är... ja, hur sjutton är en indiekampanj? Ett relationsdrama över tid kanske?
Men ja, många klassiska tradkampanjer är rälsade, men inte alla. Det finns i allmänhet en riktning och ett mål, men hur hårt man måste hålla sig till det kan variera. Marsklandet är ju exempelvis en öppen sandlåda. Men det spelades ju ganska många egna kampanjer och de var nog sällan ens i närheten av att vara så rälsade som de tryckta kampanjerna, av förklarliga skäl.
Bör tillägga att jag menar att de tryckta kampanjerna är tradspelens heliga graal, inte att kampanjspel överlag skulle vara exklusivt för just dessa spel. Och som sagt behöver de inte ens se speciellt annorlunda ut.