Nekromanti Beskriva fartfyllda biljakter

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,321
Location
Helsingborg
Hur får man de fartfyllda? Vilka element ska man ha med? Något man ska komma ihåg? Kan givetvis även innefatta rymdskeppsjakter eller jakter i Femte Elementet-världar..

/[color:448800]Han</font color=448800> som faktiskt aldrig haft med fartfyllda jakter (mestadels för att han SL:er fantasy och western)
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
hmm.. först och främst, inga regler inblandade vid tillfället, inga tärningsslag (kanske om ¨någon tar skada, men bestäm istället). sedan så kan man ju försöka vara mer överaskande än berättande, lite "plötsligt" ibland funkar ganska bra. någonting oförutsägbart har sin rätta plats och gör att rollspelarna kvicknar till lite, förföljande av en vanlig bil som kan vara något lurt med - " plötsligt så hör ni ett klirr och sedan ett skott vina över era huvuden, det kommer från en skurk som tagit plats i baksätet och skuter genom rutan", surprise!/images/icons/laugh.gif sådant behövs, och om någon blir träffad så gör det enkelt för dig och fördröj inte handlingen, säg bara var skadan träffar och hur ont det gör, inte hur mycket skada han tar, det kan du säga sedan (använd något rimligt värde av skada, kanske ett medel, så om någon tar 1T6 skada på personen i fråga så tar han 3, eller vad dun nu vill) brukar väll funka bättre än helt system styrda jakter...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tycker tvärt om. Smarta regler där både tur(tärningar) och taktik (spelarnas planer) räknas in ger de bästa jakterna.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Det viktigaste elementet: massor av tärningsslag.

Slå för allt. Slå för om föraren kan se skurken i backspegeln. Slå för om rollpersonerna kan veja undan för den lilla damen på gatan. Slå för om bilen får punka när motståndaren pepprar med sin thompson.

Se dock till att slagen får resultat. Missar du "undvika dam i vägen"-slag. Nå, nu får du användning för dina vindrutetorkare, och ett till slag för "köra bil" ska nog till när vindrutan är täckt av blod. Missar du det slaget också? Oj oj oj, nu far bilen ut över broräcket. misslyckanden ska vara *misslyckanden*, de ska kännas. De behöver inte leda till att rollpersonerna omedelbart blir upphunna av sina förföljare/förlorar sitt villebråd ur sikte, för hur kul vore det, men däremot ska de leda in rollpersonerna i nya, helt vansinniga situationer som verkligen får spelarna att känna att de är med om något extra.

Prata fort. Håll beskrivningarna på minimum. Kasta dig mellan spelarna och se till att du alltid har koll på vad alla gör. Var lyhörd. Inget är värre än att sitta och vänta minut efter minut på spelledarens uppmärksamhet medan han pratar med en annan spelare. I en biljakt är det action hela tidne, så låt alla spelare agera hela tiden. Lämna en bra bit av ansvaret för historien till spelarna själva. Om spelaren vill köra över räcket till viadukten och landa i sopbilen hundra meter där nedanför, argumentera inte! Låt honom bara slå sitt "köra bil"-slag och ta smällen om han misslyckas. Inget säger ju att skurkarna inte kan dra samma stunt som rollpersonerna just lyckades med.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tja, det här verkar vara en vågfördelare mellan de som tycker att den fiktiva världen är det intressantaste och vi som tycker att berättelsen är det viktigaste. Jag och Krille har till exempel helt olika åsikter om det här.

Jag tycker att det centrala temat i en biljakt är hastighet. Om inte spelledaren kan inge en illusion av hastighet till spelarna så har han spellett dåligt. Illusionen är ju det viktigaste som finns i rollspel, och den kommer av berättandet som sker runt spelbordet.

Då ska vi se... Vad ligger i vägen för spelledarens berättande av hastigheten? Jo, långa ovidkommande beskrivningar, onödiga avbrott och distraktioner. Ta därför bort allt sådant.

Ta bort tärningar, ta bort regler, ta bort allt dumt som förstör illusionen av hastighet. Att spelarna kan råka välja tokigt på grund av tidsbrist är det viktigaste, så se till att tempot ger lika höga utslag som hastighetsmätarna.

Sedan kan man slå för skada och sån't när biljakten är över. Det viktiga är att du har skönt flyt och att spelarna nästan kan höra ljudet av skrikande däck och känna vinddraget strömma mot deras ansikten. Allt annat är irrelevant och bör skäras bort. Om chauffören har ett dåligt värde i bilkörning så kan du bestämma på en höft hur bra det går för honom i svåra situationer eller (i nödfall) slå en snabb tärning som T6 och bestämma att det går bra för äventyrarna om du slår högt. Inga dumma detaljer, inget trams, inga avbrott. Enbart hastighet, hastighet, hastighet!

Jag har ett annat tips också: Gör inte motorljud med munnen. Det ser dumt ut och du får salivfläckar på ditt äventyr.

/Rising
 
Top