Det finns ett par bra termer för att kategorisera rollspel. "OSR" gillar jag, likaså "Friform" men "trad" och framför allt "indie" suger. Det är min bestämda uppfattning att ett spel faller i dessa fack inte beroende på hur de ser ut utan snarare på grund av de grupperingar som författare och spelare identifierar sig med. Termerna i sig blir en barriär mellan rollspelare, inte coolt.
Jag funderade nyligen kring hur fokus/nisch kan användas för att beskriva spel, istället för den dysfunktionella uppdelningen ovan. Fokus/nisch är endast en dimension men i min erfarenhet ligger mycket av önskad spelstil i direkt korrelation till den här variabeln.
Spektrum med exempel på skalan från "onischat" till "nischat"
[onischat]
.
.
Exempel friform: Spelet låter dig göra precis vad som helst och endast det sociala kontraktet begränsar innehåll.
.
.
.
Exempel OSR: Ett fåtal regler för spelets kärna och sedan uttalat "rules, not rulings" som låter deltagarna göra precis vad de vill.
.
.
.
.
Exempel Drakar & Demoner: Det finns regler för det mesta som mer eller mindre dikterar "vad du kan göra". Situationer som faller utanför reglerna hanteras ofta genom att skohorna ner situationen i en befintlig regel eller genom att hitta på en ny.
.
.
.
.
Exempel Apocalypse World: Tydliga regler för "vad du kan göra" och det är just detta du gör.
.
.
.
.
.
Exempel My Life With Master: Spelet säger åt dig vad det ska handla om och reglerna hanterar just detta.
.
.
[nischat]
...väldigt kortfattat och torftigt, men jag är mer intresserad av diskussionen än att lägga fram Den Slutgiltiga Sanningen.
Var har jag fel? Vad kan man ändra? Är detta möjligt att använda?
Jag funderade nyligen kring hur fokus/nisch kan användas för att beskriva spel, istället för den dysfunktionella uppdelningen ovan. Fokus/nisch är endast en dimension men i min erfarenhet ligger mycket av önskad spelstil i direkt korrelation till den här variabeln.
Spektrum med exempel på skalan från "onischat" till "nischat"
[onischat]
.
.
Exempel friform: Spelet låter dig göra precis vad som helst och endast det sociala kontraktet begränsar innehåll.
.
.
.
Exempel OSR: Ett fåtal regler för spelets kärna och sedan uttalat "rules, not rulings" som låter deltagarna göra precis vad de vill.
.
.
.
.
Exempel Drakar & Demoner: Det finns regler för det mesta som mer eller mindre dikterar "vad du kan göra". Situationer som faller utanför reglerna hanteras ofta genom att skohorna ner situationen i en befintlig regel eller genom att hitta på en ny.
.
.
.
.
Exempel Apocalypse World: Tydliga regler för "vad du kan göra" och det är just detta du gör.
.
.
.
.
.
Exempel My Life With Master: Spelet säger åt dig vad det ska handla om och reglerna hanterar just detta.
.
.
[nischat]
...väldigt kortfattat och torftigt, men jag är mer intresserad av diskussionen än att lägga fram Den Slutgiltiga Sanningen.
Var har jag fel? Vad kan man ändra? Är detta möjligt att använda?