Nu har vi lärt oss hur vi skapar världar. Men hur beskriver man dem i text?
Här är några olika sätt:
Till exempel såhär:
Sumpen
Floden Ankh grenar ut sig i ett delta de sista kilometrarna på sin väg mot havet. De sumpigaste delarna som är bebott av de fattigaste invånarna kallas Sumpen. Bebyggelsen består till största del av hyddor gjorda av flätade vidjor som man klätt med lera. En del av dem är byggda på pålar för att komma upp från dyn. På de våtare platserna går rangliga gångbroar mellan husen. Bebyggelsen är inte helt slumpartad utan det finns gator på de flesta ställen. Underhåll utförs av invånarna själva.
Befolkningen är de fattigaste fria man kan hitta. De bildar sitt eget ekonomiska system på botten av samhället. Ingen av dem har råd med slavar. De fattiga går till fattigskomakaren, fattigläkaren och fattigkrukmakaren. Ingen har råd med riktiga verktyg för sitt yrke. Betalningen utgörs oftast av en bit mat eller något annat som var och en behöver. Nästan alla har en liten odlingslott på sin bakgård och man byter med grannarna för att komplettera sin kosthållning.
Stadens administration har en oskriven överenskommelse med Sumpen. Håll ordning på er, så slipper vi göra det. Stadens soldater gör regelbundna patruller genom Sumpen. Fantastiskt nog är gatubrottsligheten inte speciellt hög. Detta beror antagligen på att här inte finns så mycket pengar att tjäna.
Anmärkningsvärda platser i Sumpen är till exempel templet till guden Tuns ära. Prästerna är godmodiga, inte speciellt ärelystna (för att vara präster) och står på god fot med befolkningen. Här finns också de fattigas bazar. Mycket diskret säljs här då och då stöldgods. Skeppet är faktiskt ett skepp som under en storm seglade rätt in i Sumpen och fastnade. Det är stadsdelens bästa utrustade taverna.
Vem ställer till problem för en
Här är några olika sätt:
- Lärbok, faktatext. Blir lätt träigt, måste hållas kort och kärnfullt.
- Berättelser, som Briors resa från Trakorienmodulen där världen beskrivs helt genom en persons resa genom den.
- Åsikter, vad har "Den gamle sjömannen" att berätta om X. Ofta från många olika perspektiv samtidigt.
- Slumptabeller, vem står och tuggar på den döda kon. Uppsnappat från dnd with pornstars.
- Fokus på personer och platser. Ett par personer beskrivna med agendor. Ett par mindre platser med mer detaljer. Även organisationer som ligor, handelshus, brottssyndikat etc.
- Lättillgängligt, det ska inte vara träigt och tråkigt. Man ska sugas in i texten och vilja läsa alla intressanta detaljer.
- Inspirerande, man ska direkt se en massa äventyr framför sig när man läser texten.
- Användbart, det ska gå att använda texten som stöd för äventyr. Om det är personer och platser ska de kunna användas i äventyret.
Till exempel såhär:
Sumpen
Floden Ankh grenar ut sig i ett delta de sista kilometrarna på sin väg mot havet. De sumpigaste delarna som är bebott av de fattigaste invånarna kallas Sumpen. Bebyggelsen består till största del av hyddor gjorda av flätade vidjor som man klätt med lera. En del av dem är byggda på pålar för att komma upp från dyn. På de våtare platserna går rangliga gångbroar mellan husen. Bebyggelsen är inte helt slumpartad utan det finns gator på de flesta ställen. Underhåll utförs av invånarna själva.
Befolkningen är de fattigaste fria man kan hitta. De bildar sitt eget ekonomiska system på botten av samhället. Ingen av dem har råd med slavar. De fattiga går till fattigskomakaren, fattigläkaren och fattigkrukmakaren. Ingen har råd med riktiga verktyg för sitt yrke. Betalningen utgörs oftast av en bit mat eller något annat som var och en behöver. Nästan alla har en liten odlingslott på sin bakgård och man byter med grannarna för att komplettera sin kosthållning.
Stadens administration har en oskriven överenskommelse med Sumpen. Håll ordning på er, så slipper vi göra det. Stadens soldater gör regelbundna patruller genom Sumpen. Fantastiskt nog är gatubrottsligheten inte speciellt hög. Detta beror antagligen på att här inte finns så mycket pengar att tjäna.
Anmärkningsvärda platser i Sumpen är till exempel templet till guden Tuns ära. Prästerna är godmodiga, inte speciellt ärelystna (för att vara präster) och står på god fot med befolkningen. Här finns också de fattigas bazar. Mycket diskret säljs här då och då stöldgods. Skeppet är faktiskt ett skepp som under en storm seglade rätt in i Sumpen och fastnade. Det är stadsdelens bästa utrustade taverna.
Vem ställer till problem för en
- En otrevlig typ spärrar övergången på en ranglig gångbro och kräver tull.
- En flock gatubarn omringar alla som ser lättlurade ut och försöker plocka så mycket föremål från dessa de kan.
- Några ligister pressar beskyddarpengar av områdets inrättningar och trakasserar gärna andra för att sätta sig i respekt.
- Efter ett hungerupplopp skickas soldaterna ner till Sumpen för att trakassera alla som ser misstänkta ut.
- Sumpen själv ställer till det genom att ett intrikat system med gångbroar rasar.
- En förrymd slav klänger sig fast och vill bli gömd till varje pris.
- Inkastare från Skeppet som annonserar kvällens fajt och vill slå vad om utgången.
- Gycklare eller gatflicka tränger sig på och vill sälja sina tjänster.
- En lokal administratör kommer åkandes i bärstol och alla som är i vägen knuffas undan brutalt.
- En försupen sjöman vill ha någon att berätta sina oändliga rövarhistorier för.
- Ett par noviser från Tuns tempel vill diskutera sin Gud och locka till närvaro på ceremonierna nästkommande dag. Det blir bröd.
- En slav kommer med ett erbjudande. En högt uppsatt person behöver en dubbelgångare inför en fest där denne känner sig hotad.