Tack
"
Enda problemet är fråga 19 som brukar kunna ta markant längst tid..."
Öööh, fråga 19 är...? Som skrivet.. Jag använder inte listan så jag kommer inte ihåg..
*laddar ner dokumentet och kollar* Jaha.. Namnet.. Listan är till för DoD (jag fick med ett enkelt flödesschema bland frågorna också) och där är epitetet - "efternamnet" - rätt viktigt, då jag gärna ser att den beskriver personen ifråga.. Heter någon "Vindpine" så vill jag veta om det är för att personen släpper mycket gas eller om denne lätt blir frusen..
Jag funderade lite, och ursäkta
Zadrith för eventuell trådnappning men jag tyckte det här är intressant att diskutera, och kom fram till varför jag ogillar min egen lista.. Grejen är den att allting kommer på en gång och då blir det bara jobbigt för mig.. Har fått just en sådan här lista framslängd framför mig och spelledaren ville att jag skulle börja besvara frågorna.. Just sådant är skitjobbigt, för jag vill ha friare tyglar än att bli tvungen att svara på en massa frågor..
Missförstå mig inte.. Själv tycker jag att begränsningar kan vara inspirerande, för om man har
för fria tyglar så vet man inte var någonstans man ska springa.. Frågor om rollpersonen är dock
fel sätt (för mig) att bli begränsad.. Jag ser hellre frågorna i en annan form, i en sorts stegskapande, som modellerna i Skymningshem,
Neotech 2 eller Draug.. Det är precis lika mycket jobb, men stegraketen gör att man avlastar och det inte
känns som lika mycket jobb, istället för att få en stor massiv explosion rätt framför plytet som gör att jag hellre vill flyga (iväg någonstans) än fara (på en rollpersonskaparresa)..
Sedan är inte frågorna anpassade för kampanjspel.. Jag hade gärna haft en fråga som vill att spelaren motiverar rollpersonens syfte och kontakt med de andra rollpersonerna.. Fast sådant sitter vi och diskuterar innan spelmötet, så därför har jag inte med dem frågorna.. Felet med vissa av mina frågor är också att de inte ger någon inspiration.. Det är ju därför man bör ha karaktärsskaparfrågor i första grund.. Några av de frågor jag gillar är dessa:
3. Finns det någon/några person(er)/skådespelarroll(er) som jag kan inspireras av?
4. Passar detta [grundegenskapsvärdena,
Han anm.] för yrket jag hade tänkt? Om inte, varför har jag då valt det yrket?
20. Om jag bara hade en vecka kvar att leva, vad skulle jag då göra?
Den sista är snodd från en tråd på forumet.. Fråga 3 ger ett
tips i hur man kan tänka och är ingen fråga och de andra två tvingar spelaren att ta ställning utifrån rollpersonen.. Där är något jag faktiskt gillar med mina frågor.. Ni kanske inte tänkte på det, men frågeställningen går från att först rikta sig till spelaren som person och sedan glider det obemärkt över i att fråga
rollpersonen om dennes affärer.. Detta för att jag ville att spelaren skulle leva sig in i rollpersonen och svara utifrån dennes perspektiv..
/
Han som även gjort en
karaktärsdragslista (20 kb) som hjälp när man improviserar fram sina spelledarpersoner