Nekromanti Beskrivning av rollpersonen

Zadrith

Hero
Jag håller på att revidera kapitlet om hur man gör rollpersoner till Omnimodus eftersom jag fått kritik för att jag har för lite exempel. I samband med det fick jag lite plats över som jag tänker fylla med en list med frågor som bör besvaras i en rollpersons beskrivning.
Dessvärre har jag drabbats av akut idétorka :gremconfused: (säkert jobbets fel) men jag unrar i alla fall om någon har lust att komma med förslag på frågor till en sådan lista?

Rickard

Urverk speldesign
Jag skrev ihop följande lista (5,8 kb) som kanske kan tjäna som inspiration? Mina spelare orkade aldrig använda sig av frågorna och jag ville inte tvinga på dem att använda den.. Jag upptäckte nämligen (eftersom jag uppmärksammade det via listan) att folk gör sina rollpersoner på olika sätt och trivs med det.. Det är bara fel av mig att försöka tvinga på dem något annat tankesätt.. Men du kanske menar ett flödesschema för hur man ska gå tillväga för att göra en rollperson?

/Han som är rätt tveksam med rollspelstips till spelare, i hur de ska spela

MrG

Swashbuckler
Snyggt!

Tyckte om listan och ska raskt sno och bygga om delar av den för att passa mina bruk :gremlaugh:

Brukar har lite olika frågor beronede på kampanjen och settingen (vilket gör det jobbigt att skriva nått dylikt till ett universialsystem), men en stor del av frågorna på listan ser jag gärna gå ingen i så gott som alla kampanjer. Enda problemet är fråga 19 som brukar kunna ta markant längst tid (om folk inte tar fram slumptabellen och slår det), så den jobbar jag på att få folk att tänka på som punkt ett så blir det säkert klara med den som punkt 21 :gremlaugh:

Zadrith

Hero
Nej det var precis en sådan lista jag var ute efter och du kan nog betrakta ett par av frågorna som snodda :gremgrin:

Tack för hjälpen

Zadrith

Hero
Nu ser listan ut så här, synpunkter?

Vad heter rollpersonen?
Hur ser rollpersonen ut?
Hur såg rollpersonens uppväxtmiljö ut?
Hur ser rollpersonens familj ut?
Hur är rollpersonens relation till föräldrarna?
Hur är rollpersonens relation till eventuella syskon?
Hur försörjer sig rollpersonen?
Vad är rollpersonens mål i livet?
Vad grundar rollpersonen sin världsbild på?
Hur hanterar rollpersonen olika typer av konflikter?
Vad är rollpersonen rädd för?
Vad har rollpersonen för vänner?
Vad har rollpersonen för fiender?
Vad ser rollpersonen som sin uppgift i livet?
Hur har rollpersonen skaffat sig de olika färdigheter och kunskaper han har?
Vad tycker rollpersonen om?
Vad tycker rollpersonen illa om?
Hur ser rollpersonen på sig själv?

Jambu

Swordsman
Re: Nu ser listan ut så här, synpunkter?

Skillnaden mellan den här å Hans lista, är väl att den här inte har punkter som följer karaktärens skapande, utan mera generella saker som man kan tänka på under hela skapandet av karaktären... (Ej kritik, bara ett påpekande) Hur som helst så tycker jag att de flesta rollspel mår bra av en sån här lista!

Ps: Hör av mig igen när jag fått tid & ork att läsa igenom Omnimodus!

Rickard

Urverk speldesign
Tack

"Enda problemet är fråga 19 som brukar kunna ta markant längst tid..."
Öööh, fråga 19 är...? Som skrivet.. Jag använder inte listan så jag kommer inte ihåg.. :gremsmile: *laddar ner dokumentet och kollar* Jaha.. Namnet.. Listan är till för DoD (jag fick med ett enkelt flödesschema bland frågorna också) och där är epitetet - "efternamnet" - rätt viktigt, då jag gärna ser att den beskriver personen ifråga.. Heter någon "Vindpine" så vill jag veta om det är för att personen släpper mycket gas eller om denne lätt blir frusen..

Jag funderade lite, och ursäkta Zadrith för eventuell trådnappning men jag tyckte det här är intressant att diskutera, och kom fram till varför jag ogillar min egen lista.. Grejen är den att allting kommer på en gång och då blir det bara jobbigt för mig.. Har fått just en sådan här lista framslängd framför mig och spelledaren ville att jag skulle börja besvara frågorna.. Just sådant är skitjobbigt, för jag vill ha friare tyglar än att bli tvungen att svara på en massa frågor..

Missförstå mig inte.. Själv tycker jag att begränsningar kan vara inspirerande, för om man har för fria tyglar så vet man inte var någonstans man ska springa.. Frågor om rollpersonen är dock fel sätt (för mig) att bli begränsad.. Jag ser hellre frågorna i en annan form, i en sorts stegskapande, som modellerna i Skymningshem, Neotech 2 eller Draug.. Det är precis lika mycket jobb, men stegraketen gör att man avlastar och det inte känns som lika mycket jobb, istället för att få en stor massiv explosion rätt framför plytet som gör att jag hellre vill flyga (iväg någonstans) än fara (på en rollpersonskaparresa)..

Sedan är inte frågorna anpassade för kampanjspel.. Jag hade gärna haft en fråga som vill att spelaren motiverar rollpersonens syfte och kontakt med de andra rollpersonerna.. Fast sådant sitter vi och diskuterar innan spelmötet, så därför har jag inte med dem frågorna.. Felet med vissa av mina frågor är också att de inte ger någon inspiration.. Det är ju därför man bör ha karaktärsskaparfrågor i första grund.. Några av de frågor jag gillar är dessa:

3. Finns det någon/några person(er)/skådespelarroll(er) som jag kan inspireras av?
4. Passar detta [grundegenskapsvärdena, Han anm.] för yrket jag hade tänkt? Om inte, varför har jag då valt det yrket?
20. Om jag bara hade en vecka kvar att leva, vad skulle jag då göra?

Den sista är snodd från en tråd på forumet.. Fråga 3 ger ett tips i hur man kan tänka och är ingen fråga och de andra två tvingar spelaren att ta ställning utifrån rollpersonen.. Där är något jag faktiskt gillar med mina frågor.. Ni kanske inte tänkte på det, men frågeställningen går från att först rikta sig till spelaren som person och sedan glider det obemärkt över i att fråga rollpersonen om dennes affärer.. Detta för att jag ville att spelaren skulle leva sig in i rollpersonen och svara utifrån dennes perspektiv..

/Han som även gjort en karaktärsdragslista (20 kb) som hjälp när man improviserar fram sina spelledarpersoner

Olle Linge

Snigel
Spana in Skymninghem: Andra imperiet [ANT]

Innehåller en formidabel guide till rollpersonsskapande. Med den har jag lyckats på bra bakgrunder från spelare som normalt inte skriver mer än en rad.

MrG

Swashbuckler
Re: Tack

/Han som även gjort en karaktärsdragslista (20 kb) som hjälp när man improviserar fram sina spelledarpersoner
Låter så bra och coolt, men lyckas inte komma fram på länken :gremfrown:

Rickard

Urverk speldesign
Müstich

"Låter så bra och coolt, men lyckas inte komma fram på länken :gremfrown:"
Hmm.. Jag försökte använda min speglande adress, om jag förlorar mitt studentkonto i framtiden.. Tydligen lyckades inte det.. :gremfrown: Konstigt, för det funkar för mig.. :gremcrazy: (Ser du min avatar så borde det funka)

Karaktärsfrågor
http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/karaktarsfragor.rtf

Karaktärsdrag
http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/rollspel/personlighetsdrag.rtf

/Han som gav den "riktiga" länken till karaktärsfrågorna, för han ändrade den adressen i första inlägget i efterhand