Krille
Super Moderator
Jag sitter och funderar på Skymningshem just nu, specifikt dess "vapenfärdigheter", och jag har ångest! Jag har nämligen två varianter (minst) att välja mellan.
Alternativ 1: Den nuvarande varianten är att man pusslar ihop sina egna vapenfärdigheter utifrån kombinationer av ett eller två specifika vapen. Skulle man sedan använda en annan kombination så får man en negativ modifikation av sitt färdighetsvärde.
Utan att specifikt gå in på detaljer från världen så kan vi ta ett exempel: spelaren Krille pusslar ihop vapenfärdigheten av kombinationen Konservöppnare+Smörkniv. Skulle Krille använda enbart Konservöppnare så får han -2 i färdighetsvärdet, eftersom en komponent i kombinationen saknas. Skulle Krille använda Konservöppnare och Bordskniv så får han också -2 på grund av släktskapet mellan smörkniv och bordskniv. Skulle Krille använda Konservöppnare och Förskärare så får han -4 på färdighetsvärdet, på grund av att släktskapet mellan Förskärare och Smörkniv är mindre än släktskapet mellan Smörkniv och Bordskniv. Skulle Krille använda Gaffel och Sked, som inte är släkt med konservöppnare eller smörkniv över huvud taget, så får Krille inte använda sin vapenfärdighet alls.
Det här systemet är redan utvecklat. Den som vill titta på det kan titta i T10-versionen av Skymningshems regler.
Alternativ 2: Alternativet som jag funderar på är att man har en generell färdighet för användning av vapen. Alla vapen som passar in på färdigheten kan användas, utan hänsyn till släktskap och liknande. Ett svärd är ett svärd är ett svärd, liksom.
För att exemplifiera det enligt ovanstående koncept så skulle alltså färdigheten Mackberedning omfatta en kasse med tillhyggen, till exempel Smörkniv, Förskärare, Sked (man måste ju ha något att klägga ut sylten med), Osthyvel etc. Färdigheten Pastaätning skulle omfatta kombinationer i stil med Gaffel och Sked, Gaffel och Kniv, Obeväpnad Spaghettisugslurp, Köttbullenosknuff et cetera. Faller tillhygget man håller i handen (Träslev) utanför färdighetens användning så kan tillhygget inte användas med färdigheten.
Den här versionen är inte alls utvecklad, men det finns en liknande tankegång i bland annat Usagi Yojimbo RPG.
Så, det var alternativen. Bakgrunden i världen är att vapen används med finess. Det finns en kasse med olika skolor som lär ut hur man har ihjäl folk, och själva våldandet har lite orientalisk känsla över sig. I inget av fallen tänker jag fördjupa mig i stanser och tekniker. I båda fallen ska man få namnge sin vapenfärdighet med ett något koolare namn. Varför kalla sin vapenfärdighet för Katana+Wakizashi respektive Kenjutsu, när man kan kalla den för Utochinvända Hyggelmonstrets Skola?
Givet detta, vilken variant skulle ni föredra att jag använder, och varför?
Alternativ 1: Den nuvarande varianten är att man pusslar ihop sina egna vapenfärdigheter utifrån kombinationer av ett eller två specifika vapen. Skulle man sedan använda en annan kombination så får man en negativ modifikation av sitt färdighetsvärde.
Utan att specifikt gå in på detaljer från världen så kan vi ta ett exempel: spelaren Krille pusslar ihop vapenfärdigheten av kombinationen Konservöppnare+Smörkniv. Skulle Krille använda enbart Konservöppnare så får han -2 i färdighetsvärdet, eftersom en komponent i kombinationen saknas. Skulle Krille använda Konservöppnare och Bordskniv så får han också -2 på grund av släktskapet mellan smörkniv och bordskniv. Skulle Krille använda Konservöppnare och Förskärare så får han -4 på färdighetsvärdet, på grund av att släktskapet mellan Förskärare och Smörkniv är mindre än släktskapet mellan Smörkniv och Bordskniv. Skulle Krille använda Gaffel och Sked, som inte är släkt med konservöppnare eller smörkniv över huvud taget, så får Krille inte använda sin vapenfärdighet alls.
Det här systemet är redan utvecklat. Den som vill titta på det kan titta i T10-versionen av Skymningshems regler.
Alternativ 2: Alternativet som jag funderar på är att man har en generell färdighet för användning av vapen. Alla vapen som passar in på färdigheten kan användas, utan hänsyn till släktskap och liknande. Ett svärd är ett svärd är ett svärd, liksom.
För att exemplifiera det enligt ovanstående koncept så skulle alltså färdigheten Mackberedning omfatta en kasse med tillhyggen, till exempel Smörkniv, Förskärare, Sked (man måste ju ha något att klägga ut sylten med), Osthyvel etc. Färdigheten Pastaätning skulle omfatta kombinationer i stil med Gaffel och Sked, Gaffel och Kniv, Obeväpnad Spaghettisugslurp, Köttbullenosknuff et cetera. Faller tillhygget man håller i handen (Träslev) utanför färdighetens användning så kan tillhygget inte användas med färdigheten.
Den här versionen är inte alls utvecklad, men det finns en liknande tankegång i bland annat Usagi Yojimbo RPG.
Så, det var alternativen. Bakgrunden i världen är att vapen används med finess. Det finns en kasse med olika skolor som lär ut hur man har ihjäl folk, och själva våldandet har lite orientalisk känsla över sig. I inget av fallen tänker jag fördjupa mig i stanser och tekniker. I båda fallen ska man få namnge sin vapenfärdighet med ett något koolare namn. Varför kalla sin vapenfärdighet för Katana+Wakizashi respektive Kenjutsu, när man kan kalla den för Utochinvända Hyggelmonstrets Skola?
Givet detta, vilken variant skulle ni föredra att jag använder, och varför?