Nekromanti Beslutsångest, vapenfärdigheter

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag sitter och funderar på Skymningshem just nu, specifikt dess "vapenfärdigheter", och jag har ångest! Jag har nämligen två varianter (minst) att välja mellan.

Alternativ 1: Den nuvarande varianten är att man pusslar ihop sina egna vapenfärdigheter utifrån kombinationer av ett eller två specifika vapen. Skulle man sedan använda en annan kombination så får man en negativ modifikation av sitt färdighetsvärde.

Utan att specifikt gå in på detaljer från världen så kan vi ta ett exempel: spelaren Krille pusslar ihop vapenfärdigheten av kombinationen Konservöppnare+Smörkniv. Skulle Krille använda enbart Konservöppnare så får han -2 i färdighetsvärdet, eftersom en komponent i kombinationen saknas. Skulle Krille använda Konservöppnare och Bordskniv så får han också -2 på grund av släktskapet mellan smörkniv och bordskniv. Skulle Krille använda Konservöppnare och Förskärare så får han -4 på färdighetsvärdet, på grund av att släktskapet mellan Förskärare och Smörkniv är mindre än släktskapet mellan Smörkniv och Bordskniv. Skulle Krille använda Gaffel och Sked, som inte är släkt med konservöppnare eller smörkniv över huvud taget, så får Krille inte använda sin vapenfärdighet alls.

Det här systemet är redan utvecklat. Den som vill titta på det kan titta i T10-versionen av Skymningshems regler.

Alternativ 2: Alternativet som jag funderar på är att man har en generell färdighet för användning av vapen. Alla vapen som passar in på färdigheten kan användas, utan hänsyn till släktskap och liknande. Ett svärd är ett svärd är ett svärd, liksom.

För att exemplifiera det enligt ovanstående koncept så skulle alltså färdigheten Mackberedning omfatta en kasse med tillhyggen, till exempel Smörkniv, Förskärare, Sked (man måste ju ha något att klägga ut sylten med), Osthyvel etc. Färdigheten Pastaätning skulle omfatta kombinationer i stil med Gaffel och Sked, Gaffel och Kniv, Obeväpnad Spaghettisugslurp, Köttbullenosknuff et cetera. Faller tillhygget man håller i handen (Träslev) utanför färdighetens användning så kan tillhygget inte användas med färdigheten.

Den här versionen är inte alls utvecklad, men det finns en liknande tankegång i bland annat Usagi Yojimbo RPG.

Så, det var alternativen. Bakgrunden i världen är att vapen används med finess. Det finns en kasse med olika skolor som lär ut hur man har ihjäl folk, och själva våldandet har lite orientalisk känsla över sig. I inget av fallen tänker jag fördjupa mig i stanser och tekniker. I båda fallen ska man få namnge sin vapenfärdighet med ett något koolare namn. Varför kalla sin vapenfärdighet för Katana+Wakizashi respektive Kenjutsu, när man kan kalla den för Utochinvända Hyggelmonstrets Skola?

Givet detta, vilken variant skulle ni föredra att jag använder, och varför?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Alt. 1

Jag skulle nog vilja välja alt. 1
Eftersom det står utförligt vad som gäller för de olika färdigheterna. Så slipper man tjafset & olika tolkningar på vad som passar in var..
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Den nuvarande varianten är att man pusslar ihop sina egna vapenfärdigheter utifrån kombinationer av ett eller två specifika vapen.

Kombinationerna av ett vapen verkar heta... :gremtongue:

Nae, men allvarligt så tycker jag att den första varianten är cool. Dels för att jag inte har sett den förut (även om andra kanske har) och dels för att det vore roligt ifall man var i en strid och man tappar ena vapnet.

"Nej! Jag måste få tillbaka min yxa så jag inte får minus i att slåss med svärdet!"

Det låter kanske inte så roligt, men det är tufft.

Hmm...vad oseriöst inlägget verkar när man läser igenom det. Du får försöka ta mig på allvar för jag menar faktiskt det jag skriver.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Valmöjlighet

Alternativ 2 väger definitivt tyngre i mina ögon. Föredrar tusen gånger hellre ett system som är enkelt (som dock fungerar väl) och möjligt att utveckla än ett som är utvecklat men inte går att förenkla utan mycket arbete.

I Usagi Yojimbo så fungerar systemet hur bra som helst och strider är snabba och spännande. Därav tror jag också att det skulle fungera bra i skymningshem eftersom reglerna till stora delar är väldigt lika. Just kombinationssystemet är jag rädd kan komplicera spelet onödigt mycket och sakta ner striderna för en effekt som inte tillför så mycket ändå.

Det jag skulle vilja fråga dig snarare är vad värderar du främst i just skymnigshem? Snabba strider till en kostnad av 'realism' eller realism till en kostnad av verklighet. För däri ligger svaret och du vet ju bäst hur världen fungerar och bäst stöds med reglerna.

Men man ska ju f.ö. inte utesluta att en metod kan representeras som den officiella och bredvid presenteras den andra som en alternativ lösning. (alternativa regler är alltid kul). För oavsett vilket system man följer så blir det ju inga följdeffekter som gör att spelet blir obalanserat?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Valmöjlighet

"Det jag skulle vilja fråga dig snarare är vad värderar du främst i just skymnigshem? Snabba strider till en kostnad av 'realism' eller realism till en kostnad av verklighet."

Alternativ 1 påverkar inte snabbheten särskilt mycket, i och med att vapenkombinationen inte ändras så ofta i striden. Har man väl kommit fram till det aktuella modifierade värdet så står det ofta kvar genom hela striden, och påverkar därför inte snabbheten.

Problemet som jag ser det är möjligen att det blir för mycket bokföring, och det finns en risk för prylfixering: "Om jag inte får ha min smörkniv så vill inte jag vara med!" Det första problemet är det som jag funderar på att eliminera, men det andra problemet bryr jag mig inte så mycket om.
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Jag tror på alternativ ett.
Det är intressantare och erbjuder en viss fräschör, alternativ två känns mer standardiserat och det är ju alltid roligt om regelsystemet erbjuder något nytt(jag kan i alla fall inte påminna mig om att jag sett det förut).
Om systemet dessutom är utvecklat så sparar det ju tid och arbete att också.
Nåja, jag skulle hellre spela med det första systemet.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Båda alternativen har ett problem gemensamt:
Alternativ 1:
...
Skulle Krille använda Gaffel och Sked, som inte är släkt med konservöppnare eller smörkniv över huvud taget, så får Krille inte använda sin vapenfärdighet alls.


Alternativ 2:
...
Faller tillhygget man håller i handen (Träslev) utanför färdighetens användning så kan tillhygget inte användas med färdigheten.


M.a.o. Världsmästaren i värja kommer vara i princip jämspelt med någon som inte tränat strid _alls_ om det enda vapnet som finns att tillgå är en träpåk.

Det är i.o.f.s. ganska lätt att lösa :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"M.a.o. Världsmästaren i värja kommer vara i princip jämspelt med någon som inte tränat strid _alls_ om det enda vapnet som finns att tillgå är en träpåk. Det är i.o.f.s. ganska lätt att lösa "

Ge gärna ett förslag på en lösning som du tycker skulle passa inom T10-systemets ramar (dvs du har färdigheter skala 0 till 10 och attribut/egenskaper skala -4 till +4 att leka med; en tärning, ett attribut, en färdighet).
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Tja...

För alternativ 1 är det bara att fortsätta på samma linje och låta en helt annorlunda vapenkombo ger ett stort avdrag (-6?)

För alternativ två är det bara att ersätta:
Faller tillhygget man håller i handen (Träslev) utanför färdighetens användning så kan tillhygget inte användas med färdigheten.
med:
Faller tillhygget man håller i handen (Träslev) utanför färdighetens användning så kan tillhygget användas med -5
eller något liknande...

Det finns nog mer komplexa lösningar också om man skulle önska det. Färdighetsträd t.ex. :gremsmile:
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Trevligt...

...system forresten. Har du ork att utveckla spelmotorn har pa forumet? Fick bra forsta intryck!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Liten fråga

Så, skulle man med alternativ 2 ha färdighetsvärden i "Svinga", "Stöta", och "Smacka" eller nåt? Coolt.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Skuggvarg filosoferar

Jag drar mig till minnes att det har varit livliga debatter om såna här saker, mellan mig och mina kompisar när vi har pysslat med rollspel. Det var också alltid ett jäkla bråk när vi spelade DoD och någon skulle använda färdigheten Två Vapen (den mest förhatliga färdighet jag stött på).

Min tanke är följande:
Om man har en vapenfärdighet som heter "Svärd" och en färdighet som heter "Yxa", så bestämmer "Svärd" hur bra man fightas med svärd, och "Yxa" bestämmer hur bra man fightas med yxor. Om man sedan har en kombinationsfärdighet som heter "Svärd+Yxa", så bestämmer den färdigheten hur väl man kan koordinera dessa två vapen, men den har egentligen inget att göra med vapenskickligheten i sig.

Har man inga specifika vapenfärdigheter (som i ditt alternativ 1), utan bara kombinationsfärdigheter, alltså "Svärd+Yxa", så tycker jag ändå att den färdigheten ger personen skicklighet i båda vapnen, och man bör då inte få minus för att man använder ett svärd utan att ha en yxa i den andra näven. Därför skulle jag skrota alternativ 1.

Alternativ 2 där ett svärd är ett svärd är ett svärd, osv, oavsett om det är ett kortsvärd, ett bredsvärd eller ett slagsvärd, tycker jag mycket bättre om. Ett alternativ till det alternativet är ju att dela in i 1-handssvärd (kortsvärd, bredsvärd), och 2-handssvärd (slagsvärd, långsvärd).
Har aldrig förstått varför man kan vara mästare på bredsvärd, utan att kunna hantera ett kortsvärd, därför är generella vapenfärdigheter att föredra.

But that´s just my very own, humble opinion.

/Skuggvarg - som blev lite överraskad när rollspelsgurun Krille bad om råd
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Stridsvana/stridsträning

"Världsmästaren i värja kommer vara i princip jämspelt med någon som inte tränat strid _alls_ om det enda vapnet som finns att tillgå är en träpåk."

Det problemet kan lösas om man inför en färdighet som heter stridsvana/stridsträning, i stil med det som finns i EON. Stridsträning (som jag skulle vilja kalla den) skulle isåfall gå ut på stridens grunder, och generell basträning i några vanligt förekommande vapen, t.ex. påk.

/Skuggvarg
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Stridsvana/stridsträning

Japp. Det är en enkel och ganska välfungerande lösning.

Jag använder något liknande i mitt eget system genom att ordna närbesläktade färdigheter i grupper. Ett högt värde i en färdighet är gynnsamt för andra i samma grupp. Effekten blir densamma men man slipper ha en extra "generell" färdighet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Liten fråga

"Så, skulle man med alternativ 2 ha färdighetsvärden i "Svinga", "Stöta", och "Smacka" eller nåt? Coolt."

Nej. Du skulle ha färdighetsvärden i "ha ihjäl fienden medelst fäktning med svärd, vilket svärd som helst."
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Alternativ 3. som är en variant på alternativ 2

Jag tycker att du ska använda en modifierad variant av alternativ 2. Alla olika vapensorter (svärdvapen, klubbandevapen etc) är olika färdigheter, och helst sådanna färdigheter som rollpersonen kan från början (hur svårt är det att wakka nån med en klubba?). Däremot för att kunna använda specifika vapen ur dessa stora vapengrupper utan negativa modifikationer måste en specialisering ske.
I mitt rollspel ska specialiseringen ske automatiskt. Då man nåt upp till ett visst FV får man helt enkelt en ny specialisering.

Impen - Som använder detta system till sitt eget rollspel. hm.. jo, det är sant. Jag är dålig på att förklara mej som vanligt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
The T10 system

Systemet är i princip detsamma som i Västmark. Eller rättare sagt, Västmark är en instans och möjlig variant av T10-systemet.

Grundprincipen är som sagt var att man har attribut och/eller egenskaper på en skala från -4 till +4, med ett medel på 0. Man har färdigheter på en skala från 0 till normal +8, men det finns egentligen inget övre tak.

Man använder en tiosidig tärning, där 0 avläses som 0, inte som 10. Det är den enda tärningen som används, så inga konstiga tärningskoder används. Man säger helt enkelt "tärning" när man menar tärningen. Det finns möjlighet att slå tärningen öppet. I så fall innebär 9 att man slår igen och lägger till föregående slag, och upprepar detta tills man inte slår 9 längre.

Ett slags sätts ihop av ett attribut/en egenskap, en färdighet och ett slag med tärningen. Ju högre desto bättre. Denna summa jämförs med ett motstånd, som kan vara ett fast värde (kallas svårighet, där 9 anses vara "normalsvårt"), eller ett annat motsatt slag. Kommer man över motståndet så klarar man sin handling. Kommer man under så misslyckas man. Får man lika med så går det halvkasst, eventuellt för båda.

Skulle man slå 0 på den första tärningen (dvs inte eventuella omslag) så är handlingen misslyckad. Kommer man dessutom under svårigheten så har man fumlat. Skulle man få ett slag som är lika med eller högre än motstånd plus 10 så har man lyckats perfekt.

Skada mäts i skadenivåer, som inte är kumulativa, och Omtöckning, som är kumulativt. Skadenivåerna är Skråma, Lätt skada, Allvarlig Skada och Dödlig skada. Om anfallaren slår lika med eller över 9 så har anfallet gått in. Då beräknas en skadepotential i form av anfallarens slag plus vapnets skadevärde, minus försvararens slag, minus försvararens rustning (om någon), minus försvararens vapens skydd (om försvararen slog 9 eller mer). Högre skadepotential är farligare skada. Därefter slår försvararen ett stryktålighetsslag med skadepotentialen som motstånd.

Om stryktålighetsslaget lyckas perfekt, eller om skadepotentialen är mindre än 0 till att börja med, så får försvararen en Skråma. Ingen vidare effekt inträffar, ingenting bokförs.

Om stryktålighetsslaget lyckas så får försvararen en Lätt skada. Det innebär att han kan fortsätta att slåss, men att han hindras av sin skada. Försvararen markerar en Lätt skada och lika många kryss på Omtöckning som vapnets värde på Omtöckning.

Om stryktålighetsslaget misslyckas så får försvararen en Allvarlig skada. Det innebär att försvararen inte kan fortsätta att slåss och att han är utslagen (inte nödvändigtvis medvetslös). Försvararen markerar en Allvarlig skada och lika många kryss på Omtöckning som vapnets värde på Omtöckning gånger två.

Om stryktålighetsslaget fumlas, eller om skadepotentialen är 10 snäpp högre än stryktålighetsslaget, så får försvararen en Dödlig skada. Den kommer att ha ihjäl försvararen om inte denne drabbas av något mirakel i form av magi, Guds nåd, bacta-tankar eller något liknande. Försvararen kan inte agera och egentligen behövs ingen bokföring alls. Vill man så kan man bokföra en Dödlig skada och lika många kryss på Omtöckning som vapnets värde på Omtöckning gånger tre.

Omtöckning dras av från alla slag man gör. Har man fyra poäng omtöckning så får man alltså -4 på alla slag, inklusive stryktålighetsslag. Om man vilar så minskar Omtöckning med ett per runda. Dock kan den inte sjunka mer än ett per Lätt skada plus två per Allvarlig skada. En allvarlig skada och tre lätta ger alltså en minsta omtöckning på 1x2+3x1=5.

Systemet används för närvarande i Västmark och Skymningshem. En del skillnader finns mellan dem, till exempel att Västmark har 107 egenskaper som man plockar emellan medan Skymningshem har 4 attribut, och att Västmark har ett ganska konventionellt handlings/turordningssystem medan Skymningshem använder taktikvalskort istället, men grunden i regelsystemet är som ovan.

Slutligen, da logga:

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,536
Location
Göteborg
Genesis ger en antites

man bör då inte få minus för att man använder ett svärd utan att ha en yxa i den andra näven

Det tycker jag att man visst borde få. Begrunda följande scenario:

Bengt har tränat länge i det utochinvända hyggelmonstrets skola och näranog bemästrat kombinationen svärd+yxa. En natt vaknar han av att hans yxa blir stulen av en tjuv. Bengt blir sur och går lös på tjuven med sitt svärd. Han anfaller med svärdet. Tjuven undviker och anfaller Bengts andra sida. Bengt far reflexmässigt, som han så många gånger gjort förut, fram sin yxa för att parera anfallet. Allt för sent inser Bengts ryggmärg som skickat iväg armen på sitt paraduppdrag att Bengt inte har någon yxa i den andra handen. Tjuvens anfall träffar Bengt i handen och Bengt får kallbrand och dör.

En hemsk död.

Det gjorde jätteont.

Bengts ande hemsöker nu Skuggvarg som påstod att han inte skulle ha några problem alls att slåss utan yxa.


Jag föredrar variant 1, men den är ändå inte helt tillfredsställande. Jag tar här upp mitt exempel med det tveeggade svärdet som jag redan använt (fast tvärtom) längre upp. En person som använder tveeggat svärd när hon slåss och plötsligt finner sig stående med ett eneggat svärd kan få problem i och med att hon inte kan använda sina tekniker som kräver två eggar. En person som däremot är van vid ett eneggat svärd har antagligen inga problem med att använda ett tveeggat. Det kan hon ju dock ha, mer om det i inlägget högre upp.
Vad jag försöker skriva är att släktskap mellan vapen beror på hur vapnen används. En person som använder yxa kan ha mycket lätt att applicera teknikerna på ett svärd, medan en annan person som använder yxan på ett annat sätt kan finna det omöjligt.
Jag röstar alltså på alternativ 1, fast med olika skolor där det i varje skola står vilka vapen som kan användas och vilka som inte kan det.
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Jag ar kar...

Fyyy faaaan vaaa maktitt!!! (lases med bred, skånsk dialekt)

Jag har skissat pa ett nastan identiskt system, bade med tarningssystem och skadesystem. det enda ar kanske de 107 egenskaperna/attributen du snackade om. Gillar dock den oppna, fria varianten du anvant dig av till Vastmark. Mycket intrigerande...

Hur pass langt har du kommit i 3:e utgavan av Vastmark?

Med mycket vanliga halsningar,
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Genesis ger en antites

Skuggvarg begrundar Genesis exempel, men håller inte med. Skuggvarg påstår att Bengt är en klant som inte kan slåss med ett svärd om han inte samtidigt är beväpnad med en yxa. Skuggvarg tror att till och med Herr Nils skulle vara benägen att hålla med Skuggvarg om att Bengt är en klant.
Skuggvarg skrattar åt klanten Bengt för att han lyder under andra personers stridsregler och inte under Skuggvargs regler, för hade Bengt gjort det hade Bengt nitat tjuven fett.
Skuggvarg skrattar ondskefullt åt Bengts osaliga ande, och anfaller honom med en psykisk attack, varpå Bengts ande upphör att existera.

Olika tekniker för enhandssvärd och för tvåhandssvärd är en sak...men för eneggade respektive tveeggade? Det kan jag inte hålla med om, jag är av motsatt åsikt.

/Skuggvarg - orubblig
 
Top