Nekromanti Beslutsamhet vid användning av grundegenskaper

Targon

Hero
I den tidigare tråden om Styrka och lyft fick jag rådet av Traffaut att vid användningen av grundfärdigheten Styrka även ta hänsyn till beslutsamhet. En i mitt tycke rimlig ståndpunkt som jag nu vill formalisera i regelverket.

Så här är det. Vid användningen av grundegenskap som färdighet fördubblas grundegenskapsvärdet, så att ett grundegenskapsvärde +1 i stället blir +2. Värde 0 fortsätter att vara 0 medan värde -1 blir -2. (Man kan notera att det blir svårare att använda grundegenskap som färdighet med minusvärde, men sådan är fördubblingslogiken.)

[Denna fördubbling bör ske så att värdet för det man ska slå ska motsvara ett färdighetsvärde för vanlig färdighet (där grundegenskapsvärde ingår som en faktor vid sidan av en köpt färdighetsnivå)]

Som alternativ till att fördubbla den grundegenskap men vill använda tänkte jag ange grundegenskap Själsstyrka som lämplig kombination med aktuell grundegenskap.
Exempel: Styrka +1 adderas med Själsstyrka +2=+3. Detta alternativ är dock endast lönt om värdet i Själsstyrka överstiger värdet i den grundegenskap man tänker använda.

Jag har åtta grundvärdigheter i mitt spel, 4 fysiska och 4 mentala, nänligen STYRKA, TÅLIGHET, SMIDIGHET, PERCEPTION, INTELLIGENS, KARISMA, BILDNING och SJÄLSSTYRKA.

Vilka av dessa åtta grundfärdigheter kan kombineras med Själsstyrka när man tänker använda grundegenskap som färdighet. För egen del känner jag för att begränsa det till Styrka, Tålighet och Smidighet. Beslutsamhet borde enligt min mening spela mindre roll vid användningen av Intelligens, Bildning och Karisma och även Perception.

Hur ser ni på saken? Finns det några problem med systemet som jag inte kommit på att ta hänsyn till?

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Hur ser ni på saken? Finns det några problem med systemet som jag inte kommit på att ta hänsyn till?

[/ QUOTE ]

Jag ser en del brister, även om jag tycker att konceptet är helt rätt. Först, ur något perspektiv kan du nästan alltid argumetera för kombinerandet av GF. Dessutom, är Själastyrka verkligen synonymt med beslutsamhet?

Jag skulle föreslå att spelaren får definiera när karakären är exktra beslutsam. Kanske hatar han män som förgriper sig på kvinnor? Kanske vill han hämnas en oförätt eller tycket att det viktigaste är att se så snygg ut som möjligt (även när man fäktas)? I de fallen då denna drivkraft kickar igång kan man kombinera, dubbla, addera eller något annat passande. Men att ha det som default låter lite för luddigt. Åtminstone i dagsläget.

Förresten, finns det "vanliga" färdigheter alls i systemet?

Targon

Hero
Jag ser en del brister,
Skulle vara intressant att höra en reflektion kring dessa brister.

Själastyrka verkligen synonymt med beslutsamhet?
Själsstyrka är ett klassiskt svenskt begrepp för att beskriva personligt mod, vilja, beslutsamhet, integritet och psykisk uthållighet.

Förresten, finns det "vanliga" färdigheter alls i systemet?
Jo vars, visst finns det "vanliga" färdigheter, ex Rida, Förhöra, Dans, Köpslå, Gömma sig, Dyrka lås, etc etc etc.

Men att ha det som default låter lite för luddigt.
Man kanske skulle kunna formulerade så här: "Om spelaren finner det lämpligt och spelledaren ger sitt godkännande kan den aktuella grundegenskapen i stället kombineras med rollpersonens värde i Själsstyrka." Eller nått liknande. Eller?

Rising

Vila i frid
Hmm, ja det ju uppmuntrar ju rollpersonerna att antingen skaffa någorlunda jämnbra eller -dåliga värden på samtliga av de tre grundegenskaperna Styrka, Smidighet och Tålighet; samt att inte sätta ett högt värde på Själsstyrka om man också har höga värden på de tre tidigare egenskaperna.

Jag personligen tycker det ser rätt mysigt ut att dessa tre fysiska egenskaper liksom "hör ihop" men samtidigt undrar jag lite över idén med regeln. Varför är det så viktigt att just de som är dåliga på Styrka, Smidighet och Tålighet skall ha ett skyddsnät när de använder sina grundegenskaper som färdighet?

Targon

Hero
Den risk som jag ser med regeln är att den blir ett incitatment att skaffa sig ett fethögt värde i Själsstyrka och samtidigt nöja sig med +1 i övriga färdigheter (eller, om jag begränsar det till Styrka, Tålighet och Smidighet, låga värden i dessa tre, dock inte 0 eller minus)

Alltså, om jag kör med en regel som innebär att endast STY, TÅL och SMI kan kombineras med SJÄL innebär detta att man har råd att lägga ribban lågt i dessa grundegenskaper samtidigt som man får råd att lägga SJÄL på kanske till och med +5. Ännu enklare blir det att spetsa SJÄL till maxvärdet om man ger möjligheten att kombinera samtliga grundegenskaper med SJÄL. Här ser jag en risk för obalans och koboldism.

Utifrån detta perspektiv är det naturligtvis bättre att strunta i Själsstyrkan och köra en strikt fördubbling av aktuella grundegenskapsvärden. Likväl känns det ändå som det vore schysst att låta beslutsamheten få ett finger med i spelet.

En annan fråga är hur man gör om man får lust att använda Själsstyrka för andra färdigheter, ex slåss med värja, köpslå eller rida galopp.

Mogger

Hipsteranka
Ja, mycket av bristerna är det jag formulerade i förra posten. :gremsmile:
[ QUOTE ]
Själsstyrka är ett klassiskt svenskt begrepp för att beskriva personligt mod, vilja, beslutsamhet, integritet och psykisk uthållighet.

[/ QUOTE ]
Exakt, och kan alltså nästan användas jämt.

[ QUOTE ]
Jo vars, visst finns det "vanliga" färdigheter, ex Rida, Förhöra, Dans, Köpslå, Gömma sig, Dyrka lås, etc etc etc.

[/ QUOTE ]

Lägger man till det värdet till GF?

[ QUOTE ]
Man kanske skulle kunna formulerade så här: "Om spelaren finner det lämpligt och spelledaren ger sitt godkännande kan den aktuella grundegenskapen i stället kombineras med rollpersonens värde i Själsstyrka." Eller nått liknande. Eller?

[/ QUOTE ]

Själv skulle jag gärna undvika SL´s godkännande". Min regelfilosofi är att alla regler ska kunna användas av alla utan att fråga först.

Jag tror nog att du kan lösa det här ändå. Mekaniken som sådan finns ju i en massa spel.

Rising

Vila i frid
Likväl känns det ändå som det vore schysst att låta beslutsamheten få ett finger med i spelet.
Jag skulle baka in det i grundegenskaperna i fråga. Alltså: "Styrka" är ett värde på hur bra rollpersonen tacklar styrkeprov. Det är ju så värdet används. Så beslutsamheten finns på något sätt redan invävd i egenskapen. Annars vore det ju konstigt att man kan förlita sig på sin beslutsamhet när man använder Smidighet som färdighet (alltså kombinerar Smidighet + Själsstyrka) men inte under normala förutsättningar, när man använder smidighet ihop med en av de vanliga färdigheterna.

Så; väv in det. Precis såsom man gör med en bildad professor som är virrig och glömsk och som inte klarar att hantera stress särskilt väl; man drar ner hans grundegenskaper en aning för att simulera hans svårigheter att tackla de utmaningar som systemet är byggt för.

Så jag skulle hoppa det. Mindre administration och färre specialregler. Skönare flow.

Targon

Hero
Exakt, och kan alltså nästan användas jämt.
Jepp, men alla aspekter av begreppet har betydelse för prestationen.

Lägger man till det värdet till GF?
Det är i reflektionen kring "vanliga färdigheter" som, utifrån mitt perspektiv, visar det vanskliga i att använda Själsstyrka, Viljestyrka eller vad man nu vill kalla det. Om man inte är försiktig i regelmakandet kan det användas som en reguljär "poänghöjare" så fort karaktären ska företa sig den mest banala handling. Osäker på hur saken löses i andra spel är Viljestyrka utgör en faktor i handlingar.

Själv skulle jag gärna undvika SL´s godkännande".
Det är möjligt att jag har helt fel inställning, men jag ser kravet på sl:s godkännande som en slags säkerhetsventil mot ohämmade spelarexcesser och omotiverad koboldism. Fast det är ju ett problem om reglerna i sig själva uppmuntrar ohämmad koboldism. Och jag är lite rädd att mitt system är i riskzonen för just det.

Targon

Hero
Det var fan inget dumt förslag alls. Tusen tack för det!

Alternativt kan man ju begränsa Själsstyrka till att inte handla om beslutsamhet inför handlingar.

Så här lyder beskrivningen av grundegenskapen Själsstyrka:

SJÄLSSTYRKA bestämmer rollpersonens mentala styrka, kondition och motståndskraft. Vid psykiskt pressade situationer är det SJÄLSSTYRKA som avgör huruvida rollpersonen lyckas förbli vid sina sinnens fulla bruk eller om han förlorar sig själv i apati eller galenskap. Grundegenskapen bestämmer även rollpersonens grad av viljestyrka och envishet inför särskilt besvärliga uppgifter.

Man skulle ju helt enkelt kunna stryka den sista meningen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tycker att Själsstyrka (eller vad man nu ska kalla det) hade varit intressantare att använda som någon form av bonus med begränsningar. Någonting som kunde användas för att ge bonus eller omslag i särskilt viktiga situationer istället för att kunna användas konstant. Fast det kanske ni redan har kommit fram till. :gremsmile:

Targon

Hero
Frågan är hur det ska formaliseras i reglerna på ett sätt som uppmuntrar balanserat spelande.

Mitt problem är nog att jag försöker använda en grundegenskap till två helt oberoende saker, nämligen dels som egenskap som mäter karaktärens själskraft inför mötet med fasor, dels som egenskap som mäter en karaktärs beslutsamhet.

En sådan dubbel användning av grundegenskapen Själsstyrka verka inbjuda till en del problem.

Jag är positiv till ditt förslag om bonus med begränsningar, men är nyfiken på lite mer konkreta förslag om hur det skulle kunna låta sig göras.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Pendragon har sina passioner som funkar lite som jag uppfattar att du vill att det ska funka.

Passioner kan t.ex. vara Kärlek (min fru), Hat (orättvisor) eller Vänskap (Herr Nils) följt av ett tal man ska slå under för att bli passionerad.

Om jag hamnar i en situation där kärleken till min fru är relevant får jag slå ett slag mot den passionen. Lyckas jag får jag en bonus på vad det nu är jag tänker göra.

Ett alternativ är att inte slå mot passionerna utan bara låta dem vara bonusar som alltid appliceras i relevanta situationer. (Som egenskaperna i Västmark, typ.)

Nisse, som har Barmhärtighet (bönder som krossas under kärror) +3, skulle alltså få +3 i bonus på sitt försök att lyfta undan kärran.

Observera att passioner även kan vara dåliga. Om Nisse försöker krossa en bonde under en kärra appliceras hans passion negativt och ger honom alltså –3 på försöket.

Eller nåt.

Targon

Hero
Intressant! Omedelbart låter det som något som skulle kunna föras in i mitt system av fördelar och nackdelar (som jag i princip snott från Kult). För egen del skulle jag ha svårt att använda "Passioner" enbart som etiskt positiva faktorer. Passioner är ju egentligen detsamma som lidelser eller begär, vilket innebär att passioner även innefattar underliga och mer eller mindre vedervärdiga sexuella preferenser och alla möjliga slags manier, etc frosseri, kleptomani, mordlystnad, etc. Sådant som enligt min mening definitivt hör samman under Nackdelar och som kan få konsekvenser för karaktärens möjlighet att lyckas med sina handlingar eller inte.

Dante

Staff member
Targon said:
För egen del skulle jag ha svårt att använda "Passioner" enbart som etiskt positiva faktorer.
Jag vill minnas att passioner i Pendragon kan vara i princip vilka starka känslor som helst (även fördomar), men då spelet utgår från att man spelar ridderlig riddare överväger de ridderliga passionerna.

MrG

Swashbuckler
Penndragonpassioner

Jag vill minnas att passioner i Pendragon kan vara i princip vilka starka känslor som helst (även fördomar), men då spelet utgår från att man spelar ridderlig riddare överväger de ridderliga passionerna.
Hat kan självklart vara passioner, tror halva vår grupp innerligt hatar saxare. Men fördommar är inte lika starka känslor så dom hamnar inte under passionerna.

-Gunnar (med reservation att det är en husmodd)

Dante

Staff member
Re: Penndragonpassioner

Jag menade förstås att de starka känslorna i sig inte behöver vara verklighetsförankrade – de kan lika gärna vara baserade på fördomar.

Värmlänningar skulle t.ex. kunna ha Hat (Vargar) som passion, trots att det är helt irrationellt.

Illern

koppariller
Jag kan se framför mig att man använder själsstyrka för att behålla koncentrationen när man står på post och ska övervaka ett område en lång tid till skillnad från att kort och fokuserat få syn på något eller hitta en sak ''nu''. Därmed borde kombinationen perception och själsstyrka vara relevant. Jag tycker det kan vara intressant att göra skillnad på förmåga att övervaka och att hitta.

Om bildning används för att symbolisera inlärningsförmåga borde själsstyrka kunna användas vid inlärning.