I den tidigare tråden om Styrka och lyft fick jag rådet av Traffaut att vid användningen av grundfärdigheten Styrka även ta hänsyn till beslutsamhet. En i mitt tycke rimlig ståndpunkt som jag nu vill formalisera i regelverket.
Så här är det. Vid användningen av grundegenskap som färdighet fördubblas grundegenskapsvärdet, så att ett grundegenskapsvärde +1 i stället blir +2. Värde 0 fortsätter att vara 0 medan värde -1 blir -2. (Man kan notera att det blir svårare att använda grundegenskap som färdighet med minusvärde, men sådan är fördubblingslogiken.)
[Denna fördubbling bör ske så att värdet för det man ska slå ska motsvara ett färdighetsvärde för vanlig färdighet (där grundegenskapsvärde ingår som en faktor vid sidan av en köpt färdighetsnivå)]
Som alternativ till att fördubbla den grundegenskap men vill använda tänkte jag ange grundegenskap Själsstyrka som lämplig kombination med aktuell grundegenskap.
Exempel: Styrka +1 adderas med Själsstyrka +2=+3. Detta alternativ är dock endast lönt om värdet i Själsstyrka överstiger värdet i den grundegenskap man tänker använda.
Jag har åtta grundvärdigheter i mitt spel, 4 fysiska och 4 mentala, nänligen STYRKA, TÅLIGHET, SMIDIGHET, PERCEPTION, INTELLIGENS, KARISMA, BILDNING och SJÄLSSTYRKA.
Vilka av dessa åtta grundfärdigheter kan kombineras med Själsstyrka när man tänker använda grundegenskap som färdighet. För egen del känner jag för att begränsa det till Styrka, Tålighet och Smidighet. Beslutsamhet borde enligt min mening spela mindre roll vid användningen av Intelligens, Bildning och Karisma och även Perception.
Hur ser ni på saken? Finns det några problem med systemet som jag inte kommit på att ta hänsyn till?
Så här är det. Vid användningen av grundegenskap som färdighet fördubblas grundegenskapsvärdet, så att ett grundegenskapsvärde +1 i stället blir +2. Värde 0 fortsätter att vara 0 medan värde -1 blir -2. (Man kan notera att det blir svårare att använda grundegenskap som färdighet med minusvärde, men sådan är fördubblingslogiken.)
[Denna fördubbling bör ske så att värdet för det man ska slå ska motsvara ett färdighetsvärde för vanlig färdighet (där grundegenskapsvärde ingår som en faktor vid sidan av en köpt färdighetsnivå)]
Som alternativ till att fördubbla den grundegenskap men vill använda tänkte jag ange grundegenskap Själsstyrka som lämplig kombination med aktuell grundegenskap.
Exempel: Styrka +1 adderas med Själsstyrka +2=+3. Detta alternativ är dock endast lönt om värdet i Själsstyrka överstiger värdet i den grundegenskap man tänker använda.
Jag har åtta grundvärdigheter i mitt spel, 4 fysiska och 4 mentala, nänligen STYRKA, TÅLIGHET, SMIDIGHET, PERCEPTION, INTELLIGENS, KARISMA, BILDNING och SJÄLSSTYRKA.
Vilka av dessa åtta grundfärdigheter kan kombineras med Själsstyrka när man tänker använda grundegenskap som färdighet. För egen del känner jag för att begränsa det till Styrka, Tålighet och Smidighet. Beslutsamhet borde enligt min mening spela mindre roll vid användningen av Intelligens, Bildning och Karisma och även Perception.
Hur ser ni på saken? Finns det några problem med systemet som jag inte kommit på att ta hänsyn till?