[Best] Att ta bort grundegenskaper

entomophobiac

Low Prep High Play
Förra året hann jag med flera speltester av Best, som är mitt lilla OSR:ish fritidsprojekt om monsterjägare på 1700-talet. En gammal version finns att flukta på här för den som så önskar.

Men det jag tyvärr kände var att det inte nådde hela vägen. Idén från början var att göra ett spel som var byggt för snabba one-shots. Plocka fram häftet, rulla lite tärningar för att få fram rollpersoner och monster, och kör! Nästan som hur ett brädspel presenteras med setup och quickstart. Det skulle gå fort och snabbt. Men det gick inte fort och snabbt, vare sig att preppa eller att spela.

Så här försöker jag analysera varför, och är tacksam för förslag och/eller kommentarer!

Roll20
En faktor i att det inte kändes så är att tabellrullandet faktiskt funkar svindåligt över Roll20. Du sitter med pdf:en på en annan skärm, rullar lite tärning i Roll20, och måste sitta där och ALT+TAB:a mellan program medan du antecknar på lämplig plats. Med en utskriven kopia rullar du en handfull tärningar och kan sitta och plot:a ut tärningarna på pappret, fysiskt. En mycket bättre användarupplevelse, även om den också kräver en kopia per spelare.

Egenskapsslag
De klassiska slagen med T20 mot svårighetsgrad används flitigt i spelet, med en fast svårighetsgrad på 14 och för- och nackdelar som eventuell svårighetsgrad. Men de sex standardegenskaperna kändes väldigt krystade och att misslyckas för ju som bekant inte handlingen vidare i en undersökning. Tanken nu är att ta bort grundegenskaper helt och istället slå exempelvis skadeslag rakt av. Inget T20-slag alls längre. Inga fler slag för att lyckas med saker, utan du lyckas så länge det inte finns hinder. Vad exakt "hinder" innebär kommer spelet gå in på för SL. (Faktiskt lite inspirerad av Sea of Thieves här. Det finns en skön elegans i det sättet att lösa saker.)

Handlingsval och konfrontationer
Ett problem jag tycker många spel av det här slaget har är att, visst, du kan göra precis vad som helst för det är faktiskt rollspel (!), men många val förblir i praktiken osynliga för spelarna. För att uppmuntra spelare att fly istället för att illa fäkta, att ge upp för att slippa bli förvandlade till kebab mid-fight, etc., så listade jag handlingar på rollformulären. Men faktum är att många möten med monster i slutänden blev helt vanlig HP-bashing och det var svintråkigt. Jag är inne på att ta bort HP helt för monstren och istället kräva att du listar ut monstrens svagheter genom undersökning. På så sätt kommer spelare inse direkt att de inte kan rå på monstret om deras försök inte fungerar.

Några lösa tankar från speltestandet, som även om det varit roligt inte känts som att målen uppnås.

anth

Vetefan
Spontant låter det som att du konstruerat ett OSR-spel som är gjort att spelas offline - och sedan klagar du på att det inte fungerar online.
Då är det ju inte OSR-motorn det är fel på, utan dina online-krav. :)

entomophobiac

Low Prep High Play
Spontant låter det som att du konstruerat ett OSR-spel som är gjort att spelas offline - och sedan klagar du på att det inte fungerar online.
Då är det ju inte OSR-motorn det är fel på, utan dina online-krav. :)
Det har speltestats fysiskt också. Onlinebiten är bara ett av problemen i praktiken, och just för tabelljoxandet. Övriga problem är helt klart spelet i sig som inte riktigt uppnår målen.

Att ta bort grundegenskaper är inspirerat av IoO/Electric Bastionland, som struntar i träffslag och låter dig slå skada rakt av istället. Tycker det känns mycket bättre som idé och tänkte helt enkelt dra det till sin spets. Tänker att det viktiga ändå är att du har rätt exotiskt gift i blåsrörspilen eller rätt silverlegering i värjklingan--inte att du har +3 i Karisma. Rent tematiskt känns det mycket intressantare att helt enkelt ta bort konceptet lyckas/misslyckas som något som bara reglerna avgör.

Upplägget på tabellerna däremot är jag väldigt nöjd med, så det kommer nog få förbli vad det är även om det otympligt på Roll20. :)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag är inne på att ta bort HP helt för monstren och istället kräva att du listar ut monstrens svagheter genom undersökning. På så sätt kommer spelare inse direkt att de inte kan rå på monstret om deras försök inte fungerar.
Jag har aldrig läst gamla Chock, men från nån tråd fick jag intrycket att det här var det ”bästa” sättet för rollpersoner att lyckas där. Tyckte det lät läckert, så tummar upp, även om jag inte har en jätteklar bild av hur man preppar för det så att det blir kul att utforska/undersöka.

Att prova med eld är en klassiker (skoj), att rulla Library Use är väl en annan men liiite mindre skoj.

Jag tror det blir coolt och bra, med ett schysst tänk om hur och var det finns info helt enkelt.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag tror det blir coolt och bra, med ett schysst tänk om hur och var det finns info helt enkelt.
Det finns ju verktyg för att generera ledtrådar i spelet redan nu, som jag vill göra lite mer tillgängliga. Har rört till det rätt mycket som det ser ut nu.

kaptendral

Warrior
En faktor i att det inte kändes så är att tabellrullandet faktiskt funkar svindåligt över Roll20. Du sitter med pdf:en på en annan skärm, rullar lite tärning i Roll20, och måste sitta där och ALT+TAB:a mellan program medan du antecknar på lämplig plats.
Det går väl att lägga in tabeller i Roll20 som man kan rulla på och få resultatet automatiskt? Minns inte exakt hur man gjorde men är rätt säker på att jag gjort det nån gång. Kan kolla upp det om du är intresserad.

entomophobiac

Low Prep High Play
Det går väl att lägga in tabeller i Roll20 som man kan rulla på och få resultatet automatiskt? Minns inte exakt hur man gjorde men är rätt säker på att jag gjort det nån gång. Kan kolla upp det om du är intresserad.
Ja, det finns! Men en stor grej med hur det här funkar fysiskt är att du kan flytta runt resultat genom att flytta på fysiska tärningar. Det är väldigt svårt att få till via Roll20 utan customkod.

kaptendral

Warrior
Ja, det finns! Men en stor grej med hur det här funkar fysiskt är att du kan flytta runt resultat genom att flytta på fysiska tärningar. Det är väldigt svårt att få till via Roll20 utan customkod.
Aha ja sånt är nog svårt. Och tappar nog en del av känslan även om det skulle gå.

Theo

Hero
Man kan väl ändå sitta hemma framför sin dator med en utskriven tabell och rulla tärningar, Roll20 eller ej? Trist att spelarna inte får se vad man slår förstås...

Celledor

Hero
Men faktum är att många möten med monster i slutänden blev helt vanlig HP-bashing och det var svintråkigt. Jag är inne på att ta bort HP helt för monstren och istället kräva att du listar ut monstrens svagheter genom undersökning. På så sätt kommer spelare inse direkt att de inte kan rå på monstret om deras försök inte fungerar.
Jag har en pågående tråd med lite tankar som rör just detta, se: Slåss eller fly baserat system | Rollspel.nu om du är intresserad.

Sammanfattningsvis av de tankarna är att första slagen i en strid lite avgör vilken typ av scen/situation det kommer bli. En där rollpersonerna hjältemodigt en powerfantasy besegrar monstret, eller en där de måste tänka om, göra något annat, för att inte riskera allvarliga konsekvenser, helst med döden som utgång.