Best Svenska film and tv from the last 20 years or so?

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,440
Körkarlen (1921) En 100 år gammal film, men går lätt att hitta online. Stumfilmsklassiker, väldigt vackert filmat, om en man som tvingas köra dödens droska och hämta själar från folk som nyss dött.
Jag såg den med elektronisk/noise/experiment-duon KTLs soundtrack, mycket stämningsfullt.

En till hundraårig stumfilmsklassiker som finns på många streamingtjänster är den dansk-svenska filmen Häxan (1922). Visuellt häpnadsväckande, håller än.
1725740892667.jpeg
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,364
Apan. Minimalistisk mörk psykologisk thriller. En vardag, men något är väldigt fel.

Avalon. En sista chans att komma på fötter igen.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Lasermannen
En tv-serie från 2005 om den verkliga rasistiske mördaren som sköt invandrare under 1991 och 1992. En välgjord och obehaglig serie.

Apan
En av de bästa svenska filmerna tycker jag! Vill inte spoila för mycket, denna film är bäst om man inte har några förkunskaper om den. Men filmen har samma känsla som Michael Hanekes verk vilket ju verkligen inte är negativt!

Metropia
En märklig animerad science fictionfilm. Medverkar gör bland annat Stellan Skarsgård, Juliette Lewis och Vincent Gallo!

Sen måste jag vara lite fräck och tipsa om två kortfilmer jag själv gjort 😁


 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,688
Location
Göteborg
Mannen på taket, Sånger från andra våningen, Fucking Åmål och Tillsammans har andra redan sagt. De är verkligen ikoniska för svenskarnas bild av sig själva. Sagolandet av Jan Troell är också ett brutalt porträtt av Sverige.

För en ljusare självbild finns Mitt liv som hund (film om svenskt 1950-tal), Ronja Rövardotter (fantasyfilm) och Emil i Lönneberga (tv-serie om sent svenskt 1800-tal). Ronja och Emil är gjorda för barn, men funkar bra även för vuxna.

Men min största favorit är den animerade Sagan om Karl-Bertil Jonssons Julafton från 1975. Svårdefinierbar genre med en helt egen visuell stil.

Hur är det med Jalla Jalla? Vet någon om den håller fortfarande?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
Men min största favorit är den animerade Sagan om Karl-Bertil Jonssons Julafton från 1975. Svårdefinierbar genre med en helt egen visuell stil.
Nu när tråden ändå gått ifrån både "efter 2000" och "går lätt att få tag på" så vill jag inflika att typ allt Per Åhlin gjort är värt att se. Min personliga favorit är Resan till Melonia; en väldigt vågad omtolkning av Shakespeares Stormen i animerat format och med samma väldigt speciella tecknarstil.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,405
Location
Kullavik
Om det finns intresse av äldre filmer än 20 år så finns det mycket sevärt av Ingmar Bergman (några av mina favoriter i kronologisk ordning är Hets, Kvinnors väntan, En lektion i kärlek, Sommarnattens leende, Sjunde inseglet, Smultronstället, Nattvardsgästerna, Jungfrukällan, Scener ur ett äktenskap, Höstsonaten, Fanny och Alexander, Den Goda viljan och Saraband).

Bland övrigt sevärt:
En Kärlekshistoria, Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton (1975), Sällskapsresan 1-3, Vi hade i alla fall tur med vädret, Strul, Änglagård, Jägarna, Vackert väder, Fucking Åmål, Tomten är Far till alla barnen, Vuxna Människor, Den bästa sommaren, Naken, Jalla! Jalla!, Tillsammans, Lilja 4-ever, Ondskan, Fyra nyanser av brunt, Arn Tempelriddaren, Arn. Riket vid vägens slut, Låt den rätte komma in, Patrik 1,5 , I taket lyser stjärnorna, Män som hatar kvinnor, Känn ingen sorg, Återträffen, En man som heter Ove, De ofrivilliga och Turist.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,405
Location
Kullavik
TV-serier i motsvarande kategori:

Vår tid är nu, Tunna blå linjen, Störst av allt, Svenska hjärtan, Albert & Herbert, En helt vanlig familj, Herr Talman, Jakten på en mördare, Händelser vid vatten, Röd snö,
 

Oscar Silferstjerna

Frö som vänder i vinden
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,541
Location
Nirvana
Tror ingen har nämnt Call Girl, så då gör jag det. Politisk thriller i socialrealistisk stil. Fastnade särskilt för den fint fångade tidsfärgen. Ett mörkt svenskt 70-tal.


Dödsklockan tycker jag också är sorgligt bortglömd och underskattad. Deckare, fin skildring av svensk landsbygd. Bra tidsfärg där också.


Farväl Falkenberg har verkligen något. Om några killar i en svensk småstad. Fint foto. Olikt det mesta.


Håller Svart Lucia fortfarande? Ingen aning! Men jag gillade den mycket när den kom 1992. Erotisk skräck?


Filmatiseringen av I dag röd, Stig Trenters deckare, minns jag som bra. Men det var nog mer än 30 år sedan jag såg denna serie. Fina vyer från 50-talets Stockholm. Vet faktiskt inte om serien går att få tag på numera.

Edit: Serien finns tydligen här: https://www.svtplay.se/trenter-i-dag-rod?tabs=season-1-KyEADmx
 
Last edited:

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
623
Jag gillar Marcimains film/serie av Klas Östergrens Gentlemen, och brukar mejla svt ibland och be dem sända den långa version som är Gentlemen + Gangsters. Bra skit.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Jag har nästan helt slutat med svensk film och tv, men jag kommer ihåg att jag gillade Storm (2005). Och Låt den rätte träda in, förstås.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,433
Location
Stockholm
Finner det problematiskt att vi har haft flera som tagit upp Bergman men ingen av dem har nämnt has Trollflöjten tolkning
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,765
Location
Eslöv
Hey man!

People have already mentioned Låt den rätte komma in, so I'll give you some other 'Swedish classics'.

Aniara is an emotionally brutal sci-fi dystopian movie about a large civilian space ship that veers of course due to an accident and the crew and passengers try to cope with the experience. It's rather depressing.

Tillsammans is a 'classic' Swedish comedy about a woman and her children joining a hippie commune/collective while poking fun at the Swedish 70's schools of thoughts in a heartfelt way.

Jägarna is the Swedish classic. I can imagine few Swedes above the age of 30 that have not watched this movie unless they are actively trying to avoid it. I'm not saying it is an amazing movie, I'm saying everyone knows about it. It's a typical nordic crime movie. It has one scene in particular which is infamous in Swedish TV.

Then, I'll recommend three outstanding shows that you can find on Netflix.

Folk med ångest is a great TV-show which has that typical Swedish fusion of comedy and angst. It's about a bank-robbery and the people involved (local not exactly elite-cops, bystanders, bankrobber, etc). I'd say it has a typical Swedish moral of the story.

Snabba cash has two seasons running on Netflix and is one of the biggest titles in Swedish crime - a setting the Nordic countries love exploring typically from the angle of the cops, but here the focus is more on the criminals and the ruthlessness of the Swedish criminal underworld, while still making things personal. Also, the opening goes hard.

Bron has four seasons and has been remade abroad several times because of its compelling characters and narrative. It's downright criminal that no one has mentioned it in the thread yet. It is the Swedish nordic noir TV-show and has won too many accolades to name.
 
Top