Best Svenska film and tv from the last 20 years or so?

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,448
I have an enormous list now haha. Though with streaming services being what they are, its of course hit and miss what you can find available, so having more is always better.
SFanytime has a huge selection, I think most of the films mentioned here can be found there https://www.sfanytime.com/

Perhaps also Criterion Channel could be worth checking out https://www.criterionchannel.com/search?q=Sweden

And as @Rickard mentioned, Vodeville is a great resource for finding films https://vodeville.se/
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,448
Location
Stockholm
SVTplay har flertalet tv-serier tillgänglig o vissa filmer, behöver dock få det att se ut som du surfar från Sverige för att få tillgång till allt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,026
Location
Nordnordost

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,448

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,468
Location
Ludvika
Gillar man polisfilmer har det gjorts en hel serie om polisen "Johan Falk".

Först en trilogi filmer (Noll Tolerans, Livvakterna, Tredje vågen), där jag verkligen rekommenderar Noll Tolerans. De andra två är okej.

Sen kom 3 säsonger som man närmast får kalla för en "tv-serie" baserat på karaktären. Där jag i synnerhet rekomenderar säsong 1, men i princip alla filmer där karaktären "Frank Wagner" (Joel Kinnaman) ingår.

En liten caveat om detta förslag dock, som jag sätter inom spoilertaggar även om jag inte tycker att det riktigt är en spoiler. Det handlar om Johan Falk som karaktär;
Möjligen undantaget de första tre filmerna så är Johan Falk inte en särskilt sympatisk karaktär. Han är inte en särskilt bra polis. Han är inte ens en "schysst" polis.

Till och från är han lite av ett manipulativt as som anser att ändamålet helgar medlen. Och även om jag inte är säker på att det var avsikten så tycker jag de här filmerna belyser flera av de problem som finns inom polisväsendet.

Och Jakob Eklund är inte heller världens mest karismatiska skådis.

Däremot tycker jag de andra karaktärerna och handlingen väger upp detta.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,085
Min lista på svenska ”måste se”-filmer (utan inbördes ordning):
- Mitt liv som hund
- En man som heter Ove
- Det sjunde inseglet
- Fanny och Alexander

Och serier:
- Rapport till himlen (finns på SVT Play, Öppet arkiv)
- Händelser vid vatten

Många andra filmer och serier har jag tyckt mycket om när jag såg dem, men har ingen aning om de håller, så dessa låter jag vara, sånär som på två filmer baserade på den briljante Slas böcker (bägge finns på SVT Play, Öppet arkiv):
- Vem älskar Yngve Frej
- På Palmblad och rosor
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
239
Alla obligatoriska rullar har nog redan nämnts, vad det verkar, men kan slå ett slag för Skenbart: En film om tåg, från 2003.
Svart (och vit) slapstick-komedi utklädd till en Hitchcock-thriller, ungefär. Robert Gustafsson som ett vandrande katastrofområde och en av Gösta Ekmans sista långfilmsroller. Oklart var man kan se den.

För att återknyta till animation och Per Åhlin så finns ju Hundhotellet - En mystisk historia, från 2000. En urmysig Agatha Christie-parodi med stjärnspäckad ensemble och ett mysterium som blir mer och mer bisarrt ju längre filmen går. Någon kulturhjälte har lagt upp den på Youtube för allmän beskådan.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,253
Jag vill slå ett slag för iaf första Sällskapsresan-filmen, från 1980. Inget av filmkonstens största verk, men en skön rulle och väldigt Sverige, eller iaf dåtida Sverige.

 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,840
Location
Ereb Altor
Jag vill slå ett slag för iaf första Sällskapsresan-filmen, från 1980. Inget av filmkonstens största verk, men en skön rulle och väldigt Sverige, eller iaf dåtida Sverige.

Tillsammans med Galenskaparnas grejer ligger det också till grund för alla humoristiska referenser från tiden mellan Hasse & Tage och Killinggänget som fortfarande är rätt frekvent hos folk som är 45+ år :)
 
Top