Nekromanti Bestialiska Folk

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Kamorferna fula!

Har inte kollat in bilden i Fenix... ska göra det snarast.
Har du några kommentarer om teckningen i den gamla monsterboken? Är den att anse som helt "obsolet" eller kan man även se den som en individvariant?

Det är ju sant att det är fördelaktigt att ens utseende inte framhäver ens sanna egenskaper om dessa kan uppfattas som negativa av andra. Mer än ett folk i mundana lider ju av denna nackdel.

För att vara lite mer konstruktiv i min kritik när jag nu fick ett bra och konstruktivt svar så är det mest hals, huvud och torso som inte tilltalar mig. Jag gillar inte att halsen avsmalnar i ett så litet huvud. Jag tolkar magen som väldigt hängig även om jag tror att tecknaren inte haft den avsikten. Dock är ju bilden som sagt ett porträtt av en enskild individ, och alla har ju sina egenheter... nåja. Armarna har jag inga åsikter om, benen tycker jag ser precis så ödliga ut som de borde.
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Re: Kamorferna fula!

Illustrationerna i BF har fått ett nytt utaeende, delvis beroende på att vi ville ha dem i samma stil som monster i Mundana, och dels för att ge dem en mer individuell känsla. Att Kamorfen ser "hängig" ut är inget misstag. Det är en anna bild, en annan individ, och en annan konstnär. Det hade redan publicerats en ypperlig bild i fenix sedan tidigare, men tanken var att det skulle handla om folkslag, inte steriotypa individer. När tiden tilläts så blev det även nya illustrationer för att ge en bredd på folkslagen. Ola hade en klar bild av folket som skulle beskrivas, och i grunden är det hans text som mest regelmässigt beskriver kamorferna. Texten i sin helhet var ypperlig, men i den slutlig produkten fanns inte plats att ge den hela utrymmet. Hade allt som skrivits till alla folkslag hamnat i modulen, så skulle den landat på ca 130 sidor. Det hade varit trevligt med en så massiv modul, men just nu inte genomförbart. Just Kamorferna är nåtgot som kommer få en betydande del i vår egen kampanj., och jag tycker texten ger precis det materiel som dehövs
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Kamorferna fula!

fick boken idag och har egentligen bara bläddrat igenom den. Men illustrationerna är snygga enligt mig, hade själv aldrig sett den gamla så har inget att jämföra med. Gillade det med att jargierna käkar Cykloper.. :gremgrin:
annars verkar det vara en bra bik vilken jag längtat efter. Imorgon ska jag läsa hela, och hoppas att den är så bra som jag hoppats.
Så, god jul på er alla!
//Purgatory
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Gamla bilden [Spoiler]

Har du några kommentarer om teckningen i den gamla monsterboken? Är den att anse som helt "obsolet" eller kan man även se den som en individvariant?
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Den tredje större fraktionen S'ekêsh-nu har specialiserat sig på att infiltrera ödlefolket för att stjäla ägg. En del använder sig av illusioner medan andra har gjort om sina kroppar (för att bli mer lika ödlefolket). Kamorfen på gamla bilden skulle kunna vara en S'ekêsh-nu även om den bilden kanske bäst passar in på koyn-vzo-ozol (arbetarkastet) vilket inte är den idealiska förklädnaden för att kunna komma åt att stjäla ägg</font></td></tr></table>

/Jaggernaut - fortfarande eonit
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Inte för att vara neggo eller så... men var inte korrekturen ovanligt dålig för att vara Neogames? Hade kanske bara oturen att råka på alla korrekturfel med korta tidsintervall... hmm...

Sedan blev jag lite gnällig av vissa styckens (bl a introduktionstexten) dåliga flyt i textflödet. Som min fru uttryckte det; 'hur blev det här publicerat?'. Särskilt sticker det i ögonen då några av artiklarna är uppseendeväckande välskrivna, med ett sjungande, vackert språk som genljuder av såväl känslor som fakta, och vissa mest är typiska fjortonåring-försöker-använda-svåra-ord-och-"kreativa"-ordbildningar.

Illustrationerna var dock riktigt bra :gremsmile:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Vad gäller korrekturen så tror jag att det beror på den där julen som vägrar bli framflyttad. Då stressas det mer.

Vilka kapitel tycker du var uppseendeväckande välskrivna, vilka var fjorton?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Ordlista till Ödlefolkets språk

Du känner inte att order "Koyn" är lite överanvänt? Hälften av orden i ordlistan börjar med det? Samma sak i texten om ödlefolket. Allting var Koyn-hit eller dit. Man blidde rätt trött på att se det efter ett tag.
Jag tyckte ödlefolkets drakdyrkande var på det hela taget trist och kändes bara som en färglös variation på tokons drakdyrkande. Sollansarna var däremot dödstuffa medans soldiskarna var lite overkill med tanke på hastigheten de färdas i. Du skulle nöjt dig med relativt långsamma prylar användbara som svävande troner eller icke-burna bärstolar.

Sen är jag inte ett stort fan av var i världen de är placerade. Bortförklaringen att att klimatet är en effekt av ett skumt magiskt fenomen som ingen vet något om är lite trist. Jag hade hellre sett en mer värdslig förklaring förstärkt att ett magiskt fenomen, t ex en gigantisk vulkanisk dal omgiven av höga berg som håller kalla vindar ute.
Öar gör det hela bara ännu märkligare eftersom havet tenderar att kyla ned kustområden (kustklimat y'know). Ödlefolkets område borde således värma upp hela Blå Havet med omnejd, vilket det inte verkar göra (Gordrion är mig veterligen fortfarande relativt snorkallt och snö är vanligt i Al-kharzan).
Eller sätter det här magiska fenomenet termodynamikens mest grundläggande lagar ur spel?

/Joel - fast det här tror jag att jag gnällt på förr. Typ i god tid.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Ordlista till Ödlefolkets språk

Inte? Ska jag förutsätta att en brasa i ett rum inte värmer upp luften kring den och därmed värmer upp hela rummet? Eller att äpplen inte faller nedåt?
Ge mig ett skäl, eller ännu bättre, ett exempel, på att de grundläggande naturlagarna på jorden inte är snarlika på mundana?

Det enklaste exemplet jag kan komma på är den magiska effekten "bränna metall" som hettar upp respektive kyler ned en metallbit extremt mycket under en kort tidsperiod uutan att påverka metallen ett smack. Men även i detta fallet överförs värmen till näraliggande föremål (man får t ex brännskador av den).

Så, varför ska vi _inte_ utgå från att värme sprider sig genom luft och vatten på ett sätt liknande vår värld?

/Joel
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Mundana kontra Jorden

Jag tror att själva poängen är att det som står i beskrivningarna av områden i Mundana är så som det är i Mundana, oavsett hur det "egentligen" skulle ha varit i vår värld. Förklaringen i boken är den förklaring som folket i Mundana kan komma fram till och det är därför sant i Mundana.

Eller i en kortare version: Det står att det är så, alltså är det så. Gilla läget.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Mundana kontra Jorden

Uhm...tolkar jag dig rätt om jag förstår ditt inlägg som att du menar att om något står i en modul, är det inte försvarbart att ignorera eller ändra på det? Om det vore sant, hade jag slutat spela Eon för länge sedan. Eller menar du att det inte är försvarbart att klaga på det? Eller vad? (Klagade på Ödlefolkets geografiska placering gjorde jag redan 2004).

Jag menar, det är inte som att Eon-modulerna är fulla av inkonsekvenser och problem med dåligt synkade frilansare redan. Ta sug-modulen 'Krigsherren' som ett exempel; ska vi tro den är Mûhad det enda land som använder krigarmagiker, och raunländskt kavalleri har inga pilbågar; trots att andra moduler klart och tydligt påpekar motsatsen. Tar man allt som står i modulerna på orden förutspår jag vissa problem med att göra Mundana till en sammanhängande och logisk spelvärld. Och att jag vill ha det sammanhängande och logiskt är väl rätt välkänt på forumet vid det här laget.

Mundana kontra Jorden-diskussionen, sedan, känns det som vi haft tusen gånger redan...jag är inte sugen på att ta den igen, men jag antar att det nu blir svårt att undvika.

- Ymir, hajjar inte riktigt
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Mundana kontra Jorden

tolkar jag dig rätt om jag förstår ditt inlägg som att du menar att om något står i en modul, är det inte försvarbart att ignorera eller ändra på det? (...) Eller menar du att det inte är försvarbart att klaga på det?
Nej då missförstår du mig (eller så är jag otydlig - lika troligt). Det står självklart varje spelledare helt fritt att omtolka eller ändra på precis vad som helst i Eons regler eller i Mundana. Men eftersom Mundana är en magisk värld, med allt vad det innebär, så tycker jag att förklaringar som "det är magi, alltså fungerar det så här" måste kunna accepteras för fenomen i Mundana.

Tar man allt som står i modulerna på orden förutspår jag vissa problem med att göra Mundana till en sammanhängande och logisk spelvärld.
Jag ser det bara som ett problem om man inte accepterar Mundana som en fantasivärld. I den riktiga världen fungerar inte magi, men det gör den i Mundana. Vilka konsekvenser detta får för världens utveckling kan vi omöjligt veta, men den värld som Mundana är/blivit finns beskriven i diverse moduler och inkonsekvent eller ej - detta är världen så som den är i Eon.

Mundana kontra Jorden-diskussionen, sedan, känns det som vi haft tusen gånger redan...jag är inte sugen på att ta den igen
Håller med. Jag lägger hellre tid och energi på annat.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Mundana kontra Jorden

"Eller i en kortare version: Det står att det är så, alltså är det så. Gilla läget."

Jag tycker att det är oerhört billigt och svagt att bortförklara de mest skiftande fenomen med att magi eller med att det är fantasy. Allting hör inte hemma i Eon eller Mundana och ideér bör kunna stå på sina egna ben utan att behöva dåliga förklaringar för att pressas in med våld. Jag har i alla fall inte fått intryck av att Eon är lapptäckesfantasy där allting fungerar så länge någon någonstans tycker att det är lite coolt.

Just när det gäller det aktuella ödlefolket så har jag inte så mycket att säga eftersom jag inte äger modulen där de omnämns. Men rent allmänt så vinner på spelskapare och spelare på genomtänkta och klara visioner, röda trådar och världar som inte är fulla av motsägelser. Varje spelskapare bör ha någorlunda klart för sig vad som passar och vad som inte passar i just deras rollspel. Coola detaljer bör arbetas in på ett sätt som gör att de överensstämmer med spelet i övrigt inte tvingas in med kofot och sedan bortförklaras i efterhand. Om Eon fortfarande har som mål att vara realistiskt och trovärdigt så bör Neogames också definiera vad de anser vara realism och trovärdighet för annars blir det bara tomma och meningslösa ord. Vad sedan varje spelgrupp gör med slutprodukten är någonting helt annat.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Författaren till Ödlefolket kommenterar

Du känner inte att order "Koyn" är lite överanvänt? Hälften av orden i ordlistan börjar med det? Samma sak i texten om ödlefolket. Allting var Koyn-hit eller dit. Man blidde rätt trött på att se det efter ett tag.
Tanken var att skapa att språk som kändes unikt, som var uppbyggt på ett sätt som skilde sig från vanliga mänskliga spåk och som inte bara var ett sammanfogande av massa Z och X-stavelser i ett reptilwannabe människospråk.Således föddes idéen om att skapa ett språk baserat på ett slags logiskt sorteringssystem beroende på tings härstamning. Klistrar nedan in texten om deras språk (som inte fick plats i Bestialiska folk) då denna förklarar lite av vad jag menar:

Koyn-taaz, som deras språk heter, har inga bokstäver utan istället använder man sig av symboler och bilder för specifika ord eller benämningar som sedan kan kombineras för att skapa unika nya ordbildningar. Ett exempel på detta är ordet ”koyn-eeyn-tzuluk” vilket betyder ”guld”. Ordet är en sammansättning av orden ”koyn-eeyn” (sol) och ”tzuluk” (metall) vilket blir ”solmetall” eller ”metall av solen” - det vill säga guld. Ändelsen koyn i början på vissa ord har förbryllat en del språkforskare men det tros ha att göra med att ordet som sådant står i nära förbindelse med Koyn. Varför det ibland används och ibland inte är en till synes olöslig gåta dock. Skriftkonsten tros som så mycket annat i koyn-aaz kultur härstamma från drakarna. Vad som talar för detta är att många av de magiska symboler som drakarna använder sig av återfinns i stort sett oförändrade i koyn-aaz teckensystem.
Ödlefolkets språk är mycket svårt att uttala för någon som inte är av deras släkte. Detta beror på att deras fonetik bygger på ljud som övriga raser inte kan efterlikna då koyn-aaz stämband och halsresonans har en speciell utformning. På samma sätt är det mycket svårt för koyn-aaz att lära sig de andra folkens språk. Regelmässigt innebär det att alla förutom ödlefolket är svårlärda (slår förbättringsslag med Ob2T6 istället för med Ob3T6) på språket koyn-taaz samt motsvarande att alla språk förutom koyn-taaz är svårlärda för ödlefolket. Uttalet på koyn-taaz när det talas av ödlefolket är en odefinierbar syntes av ormlikt väsande, rosslande, visslande och smaskande läten.


Så varför alla dessa Koyn i början av orden? Min tanke var helt enkelt att de i sin uppfattning av världen drar en paralell mellan Koyn och alla mer centrala/betydelsefulla begrepp. Då texten om ödlefolket tar upp nästan enbart sådana centrala begrepp och ordlistan baseras främst på de begrepp texten tar upp så blev det således en massa Koyn. Tråkigt? Ja, kanske men likväl ger det deras språk en särskiljande prägel som jag personligen fann intressant.

Jag tyckte ödlefolkets drakdyrkande var på det hela taget trist och kändes bara som en färglös variation på tokons drakdyrkande.
Båda två religionerna dyrkar ett högre väsen som visualieras som ett drakväsen och båda religionerna har ett särskilt band till de högre drakarna. Dessa två punkter var redan fastställda sen tidigare publicerat material så utifrån dessa premisser försökte jag skapa en nyanserad särskiljning. Resultatet blev (klistrar in religionsavsnittet i sin oklippta helhet nedan):

Koyn ses som skaparen, tiden och alltet. På så vis vet Koyn allt om allt och kan därför ses som ett slags visdomsgud. Samtidigt som Koyn har skapat allting i världen så är också världen en del av denne. Exempelvis så ses solen och månen som Koyns goda respektive onda öga. Man förnekar förvisso inte existensen av andra gudar men man ser dem som icke mer än ett slags mäktiga andar som liksom alla andra andeväsen är en del av Koyn. Koyn gestaltas som den tvåhövdade draken där det ena huvudet står för det som varit och det andra för det som komma skall. De båda huvudena besitter dessutom olika kontrasterande egenskaper. Dessa två olika sidor kallas för booyk-ta och luuk-ta och kan ses som universella begrepp då de genomstrålar hela Koyns väsen. Booyk-ta inbegriper ett flertal egenskaper så som ljus, ordning, liv, värme, femininitet med flera och det förknippas allmänt med positivt laddad energi samt solen. Luuk-ta inbegriper egenskaper så som mörker, kaos, död, kyla, maskulinitet med flera och förknippas allmänt med negativt laddad energi samt månen. Meningen med de båda begreppen är att de tillsammans utgör balansen i universum då den ena sidan inte kan existera utan den andra. Det sägs att under dagen vakar Koyns goda öga över skapelsen och på natten vakar hans onda. Problemet är bara att när det onda ögat stirrar till fullo, det vill säga då det är fullmåne, så hotas världen att drabbas av Koyns vrede. Koyn-aaz håller därför stora offerceremonier var fullmåne för att blidka Koyns vrede med sina offer. Förr offrade man alltid till Koyn via något av hans sändebud i form av någon av mortuachdrakarna som var fullmåne landade på toppen av någon av de trappstegspyramidformade templen. Men då det numera sällan är någon av mortuachdrakarna som dyker upp så offrar man till gudastatyetterna istället (avbildningar av den tvåhövdade Koyn). Trots de massavrättningar det hela innebär så betraktas det inte som något hemskt eller ondskefullt av dem som skall utsättas för det. De flesta som offras är i regel gamla eller på annat sätt förverkade och de tror att om de offrar sig kroppsligen så skall de ges en ny och friskare kropp av Koyn. Det händer även att fullt friska individer väljer att offra sig. De tror sig då kunna skapa bättre förutsättningar för framtiden för sig själva eller för att med sin goda vilja gynna samhället i allmänhet. De sägs att de som troget tjänar Koyn på så viss kan nå ett högre kast i nästa liv. Poängen är att man genom prov på mod och uppoffring i Koyns namn kan förtjäna Koyns gunst.

Sollansarna var däremot dödstuffa medans soldiskarna var lite overkill med tanke på hastigheten de färdas i. Du skulle nöjt dig med relativt långsamma prylar användbara som svävande troner eller icke-burna bärstolar.
Smaksaksdetaljerna i ditt inlägg tänker jag inte kommentera då de är just bara en fråga om tycke o smak. Vad gäller soldiskarna och deras hastighet kan ett par jämförelser dock vara på sin plats.

1. Soldiskarnas hastighet är typ det dubbla av vad en genomsnittslig person i Mundana kan sprinta. Detta ger dem en ungefärlig hastighet motsvarande den av en något trimmad moped.
2. En typisk heavédrake har en maximerad flyghastighet på 104 m /runda dvs mer än dubbelt så snabbt som soldiskarna. Må så vara att heavédrakarna är sjukt snabba men även mindre extraordinära flygare som gripar och pegaser har en maximerad flyghastighet på 70 respektive 80 m/runda.

Så en särskilt overkillhastighet är det inte enligt mig.

Sen är jag inte ett stort fan av var i världen de är placerade.
Fast som författare fanns det inte så mycket jag kunde göra åt den saken - deras hemvisst var ju redan officiellt fastställd. Mindre meningsfull kritik således.

Bortförklaringen att att klimatet är en effekt av ett skumt magiskt fenomen som ingen vet något om är lite trist.
Skumt magiskt fenomen som ingen vet något om? Du missade väl inte texten om "solkoncentratorerna" (dvs ett slags magiska terraformare som omvandlar solenergin till termotropi dvs värme)?

Öar gör det hela bara ännu märkligare eftersom havet tenderar att kyla ned kustområden (kustklimat y'know).
Du verkar förbise möjligheten till uppvämande havsströmmar. Ett exempel är vårt lands västkust som värms upp av delar av golfströmmen. En förklaring till varför det oftare är mildare klimat på västkusten än mer inåt landet. Men innan detta urartar i en nördig metrologisk diskussion, vilket jag är föga intresserad av, så kan jag tala om att jag helt enkelt ville att deras land skulle ha ett tropiskt klimat. Med tanke på breddgraden deras redan fastställda land hade tvingades jag hitta på en anledning till varför det var tropiskt. Jag gillade idéen med solkoncentratorer då det kändes som att den ytterligare satte en särskild prägel på dem som ras.

Sebastian - vars ödlefolk just iscensatt en massinvasion av Västländerna i hans spelvärld...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Författaren till Ödlefolket kommenterar

Så varför alla dessa Koyn i början av orden? Min tanke var helt enkelt att de i sin uppfattning av världen drar en paralell mellan Koyn och alla mer centrala/betydelsefulla begrepp. Då texten om ödlefolket tar upp nästan enbart sådana centrala begrepp och ordlistan baseras främst på de begrepp texten tar upp så blev det således en massa Koyn. Tråkigt? Ja, kanske men likväl ger det deras språk en särskiljande prägel som jag personligen fann intressant.
Bra idé. Mindre bra utförande. Som det är nu känns språket väldigt artificiellt och konstruerat, och inte något som växt fram naturligt. Jämför med faliskans användande av Cirza för något som verkar vara en liknande idé, men inte lika övertydligt.

Båda två religionerna dyrkar ett högre väsen som visualieras som ett drakväsen och båda religionerna har ett särskilt band till de högre drakarna. Dessa två punkter var redan fastställda sen tidigare publicerat material så utifrån dessa premisser försökte jag skapa en nyanserad särskiljning.
Tokon visst, men var har det tidigare etablerats att ödlefolkets gudom Koyn har med drakarna att göra?

Smaksaksdetaljerna i ditt inlägg tänker jag inte kommentera då de är just bara en fråga om tycke o smak. Vad gäller soldiskarna och deras hastighet kan ett par jämförelser dock vara på sin plats.

1. Soldiskarnas hastighet är typ det dubbla av vad en genomsnittslig person i Mundana kan sprinta. Detta ger dem en ungefärlig hastighet motsvarande den av en något trimmad moped.
2. En typisk heavédrake har en maximerad flyghastighet på 104 m /runda dvs mer än dubbelt så snabbt som soldiskarna. Må så vara att heavédrakarna är sjukt snabba men även mindre extraordinära flygare som gripar och pegaser har en maximerad flyghastighet på 70 respektive 80 m/runda.

Så en särskilt overkillhastighet är det inte enligt mig.
Två makter i Mundana har heavédrakar, och då bara en handfull var. Ingen använder sig av gripar och pegaser. Samtliga dessa djur blir trötta, särskilt om de bär en ryttare och flyger i full fart. Dessutom kan de bara bär en ryttare var utan att bli fullständigt överbelastade (jag har inte boken till hands, men jag vill minnas att en soldisk kan bära åtminstone en liten grupp, rätta mig om jag har fel).

Så med det i åtanke tycker jag inte ditt motargument håller.

Fast som författare fanns det inte så mycket jag kunde göra åt den saken - deras hemvisst var ju redan officiellt fastställd. Mindre meningsfull kritik således.
Officiellt fastställd? Vardå? Bad du ens om att få flytta dem om du ville ha tropiker?

Du verkar förbise möjligheten till uppvämande havsströmmar. Ett exempel är vårt lands västkust som värms upp av delar av golfströmmen. En förklaring till varför det oftare är mildare klimat på västkusten än mer inåt landet.
Jo, men inte leder den till tropiker. Subtropiskt klimat, visst. Regnskogar? Nej.

Men innan detta urartar i en nördig metrologisk diskussion, vilket jag är föga intresserad av, så kan jag tala om att jag helt enkelt ville att deras land skulle ha ett tropiskt klimat. Med tanke på breddgraden deras redan fastställda land hade tvingades jag hitta på en anledning till varför det var tropiskt. Jag gillade idéen med solkoncentratorer då det kändes som att den ytterligare satte en särskild prägel på dem som ras.
Så att det du skriver överensstämmer med din vision är viktigare än att det passar in i världen som helhet? Visst, du har försökt jämka in det med diverse mer eller mindre krystade förklaringar, men det slog dig aldrig att anpassa din vision till rådande omständigheter hellre än att tvinga in dina idéer med skohorn?

/Joel - fortsatt kritisk
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Författaren till Ödlefolket kommenterar

Jag har inte läst bestialiska folk, men jag tycker det låter som en bra lösning att ödlefolken är i exil på kalla breddgrader och att de fixat en magisk lösning. Det har hintats att ödlefolken var stora under föregående tidsåldrar - när de sedan fick spö fanns det kanske inga andra alternativ än den ön de har nu?

Det lilla jag sett av språket har jag inte heller några problem med. För det första - språket för ödlefolket är av mindre vikt i 99.9% av alla kampanjer. För det andra - många naturliga språk har helt obegripliga lösningar. För det tredje - i Mundana existerar gudar och skapelseberättelser i verkligheten, något som definitivt kan skapa udda språk (bland annat). Kanske språket faktiskt är artificiellt, till exempel skapat av gudarna?
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Författaren till Ödlefolket kommenterar

Tokon visst, men var har det tidigare etablerats att ödlefolkets gudom Koyn har med drakarna att göra?
Citerar från Religioner sidan 85:

"Koyn: Drakguden. En inkarnation av drakarnas gemensamma väsen. Koyn är också en visdomsgud, om än mycket mer ondskefull. Koyn framställs ibland som en gigantisk drake med två huvuden. Det ena huvudet symboliserar det som varit och det andra symboliserar framtiden. Dyrkas av ödlemänniskorna. Symbolen för Koyn är en cirkel med en klo inuti.

Lägg till det vad som nämns om ödlefolket i Drakar så har du det ganska svart på vitt.

Två makter i Mundana har heavédrakar, och då bara en handfull var. Ingen använder sig av gripar och pegaser. Samtliga dessa djur blir trötta, särskilt om de bär en ryttare och flyger i full fart. Dessutom kan de bara bär en ryttare var utan att bli fullständigt överbelastade (jag har inte boken till hands, men jag vill minnas att en soldisk kan bära åtminstone en liten grupp, rätta mig om jag har fel).

Så med det i åtanke tycker jag inte ditt motargument håller.
Mitt motargument baserades på jämförelsen av just hastigheten vilket var vad du nämde i ditt ursprunliga inlägg. Du hävdade att 50m /runda var en overkillhastighet och det vidhåller jag fortfarande att det inte är då många varelser på naturlig väg kan färdas fortare.
Nu har du dock plötsligt bytt infallsvinkel och belyser solldiskarna sett ur ett maktbalansperspektiv och där kan jag ge dig ett visst medhåll - tillgången till flera soldiskar ÄR något som i viss mån påverkar ödelfolkets maktbalans bla i form av effektivitet i krig. Det beror dock på hur många soldiskar de har (vilket då det inte nämns exakt i texten är upp till spelledaren). Dock så skulle det inte ens utifall att de vore över hundra stycken var något som gör ödlefolket till en overkillmaktfaktor i fråga om vapenmakt. Bra militär tillgång? Visst, men militära aktioner vinns aldrig enbart på grund av tillgången på fördelaktiga transportmedel.

Angående hur många som kan transporteras på en soldisk kom tyvärr inte detta med i den nedbantade versionen av texten. Jag hade dock tänkt mig dem som enmansfordon vilket jag också vill minnas framkom i orginaltexten.

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Fast som författare fanns det inte så mycket jag kunde göra åt den saken - deras hemvisst var ju redan officiellt fastställd. Mindre meningsfull kritik således.


--------------------------------------------------------------------------------



Officiellt fastställd? Vardå?
Du är inget vidare på din research får jag lov o säga...ta o kolla in sidan 6 i Geografica Mundana eller varför inte sidan 6 i Fjärran riken.

Jo, men inte leder den till tropiker. Subtropiskt klimat, visst. Regnskogar? Nej.
Vilket inte heller var vad jag påstod. Du skrev dock att kustklimat tenderar att kyla ner vilket inte är helt sant vilket jag därför dementerade.

Så att det du skriver överensstämmer med din vision är viktigare än att det passar in i världen som helhet?
Nej, din tolkning angående mig i detta stämmer inte.

Visst, du har försökt jämka in det med diverse mer eller mindre krystade förklaringar, men det slog dig aldrig att anpassa din vision till rådande omständigheter hellre än att tvinga in dina idéer med skohorn?
Vad du och jag anser vara skohorn eller ej skiljer sig uppenbarligen åt en hel del. Jag är inte särskilt förtjust i de lösningar du kommer med på problemet och du gillar inte mina. Skall vi vara vuxna nog att nöja oss med att konstatera att det är så?

Sebastian - som inte blev förvånad över att Pendragon sågade en text han skrivit då han, och hans spelgrupp, uppenbarligen verkar ogilla den undertecknade skribenten.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Frilansardilemma

Men innan detta urartar i en nördig metrologisk diskussion, vilket jag är föga intresserad av, så kan jag tala om att jag helt enkelt ville att deras land skulle ha ett tropiskt klimat. Med tanke på breddgraden deras redan fastställda land hade tvingades jag hitta på en anledning till varför det var tropiskt.
Problemet som frilansare är väl att man måste vara beredd att kompromissa med sin personliga vision; dels till förmån för kontinuiteten i kampanjvärlden, dels på grund av vad som redan etablerats i tidigare moduler. Många av Neogames skribenter, undertecknad inget undantag, har problem med detta. I vilka situationer det är okej att strunta i sammanhang och tidigare material för att driva igenom sin personliga vision är ju tyvärr högst subjektivt. Tex fick jag klartecken av Neogames att förändra kamorferna helt och hållet, medan det finns en notis i 'Riddaren' om att kvinnorna i Mûhad ses som männens ägodelar som jag helt sonika tänker skita i oavsett. Å andra sidan hade jag gärna haft mûhadinerna mer turkmongoliskt än arabiskt inspirerade; men där har jag valt att kompromissa med mina egna önskningar eftersom mûhadinerna som de hittils beskrivits är väldigt pseudoarabiska; jag kan knappast ignorera hela Geografica Mundana liksom.

Så, du gjorde en avvägning, och hade definivit Neogames godkännande att göra så; och tog beslutet att du så gärna ville ha ödlefolket i en tropisk miljö trots deras nordliga breddgrader, att du hittade på en lösning för att få till det. Fair enough; det var din text, ditt beslut liksom. Men då måste du väl ändå ha viss förståelse om somliga, tex jag, verkligen inte gillar den lösningen?

Å andra sidan kan ju påpekas, att jag tycker verkligen vi tillsammans gjorde något intressant av förhållandet mellan ödlefolket och kamorferna. Det är den sortens sammanhang jag önskar att Neogames frilansare kunde få till lite oftare.

- Ymir, i all välmening
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Frilansardilemma

Så, du gjorde en avvägning, och hade definivit Neogames godkännande att göra så; och tog beslutet att du så gärna ville ha ödlefolket i en tropisk miljö trots deras nordliga breddgrader, att du hittade på en lösning för att få till det. Fair enough; det var din text, ditt beslut liksom. Men då måste du väl ändå ha viss förståelse om somliga, tex jag, verkligen inte gillar den lösningen?
Absolut! Dessvärre finns det inte mycket man som skribent kan skriva till någon som antingen ogillar eller gillar det som det blev. Det blir liksom i slutändan bara olika mer eller mindre avancerade former av: "Ok, synd att du inte gillade det och det blev som du hade önskat", eller:"Ok, kul att du gillade det och att det blev som du önskat". Men självfallet har jag förståelse för att inte alla gillar det som skrivs.

Å andra sidan kan ju påpekas, att jag tycker verkligen vi tillsammans gjorde något intressant av förhållandet mellan ödlefolket och kamorferna. Det är den sortens sammanhang jag önskar att Neogames frilansare kunde få till lite oftare.
Håller helt klart med dig om detta och lite synd var det att hemlighetsavsnittet från texten om ödlefolket inte kom med där det hela fastställdes ytterligare.

Sebastian - som är tacksam för Ymir som bollplank vad gäller ödlefolket vilket hjälpte till och förvandla Carl-Johans Ströms från början "ödlefolket har inte kontakt med några folk alls koncept" till ett med övriga Mundana mer dynamiskt/spelmässigt intressant folk.
 
Top