Författaren till Ödlefolket kommenterar
Du känner inte att order "Koyn" är lite överanvänt? Hälften av orden i ordlistan börjar med det? Samma sak i texten om ödlefolket. Allting var Koyn-hit eller dit. Man blidde rätt trött på att se det efter ett tag.
Tanken var att skapa att språk som kändes unikt, som var uppbyggt på ett sätt som skilde sig från vanliga mänskliga spåk och som inte bara var ett sammanfogande av massa Z och X-stavelser i ett reptilwannabe människospråk.Således föddes idéen om att skapa ett språk baserat på ett slags logiskt sorteringssystem beroende på tings härstamning. Klistrar nedan in texten om deras språk (som inte fick plats i Bestialiska folk) då denna förklarar lite av vad jag menar:
Koyn-taaz, som deras språk heter, har inga bokstäver utan istället använder man sig av symboler och bilder för specifika ord eller benämningar som sedan kan kombineras för att skapa unika nya ordbildningar. Ett exempel på detta är ordet ”koyn-eeyn-tzuluk” vilket betyder ”guld”. Ordet är en sammansättning av orden ”koyn-eeyn” (sol) och ”tzuluk” (metall) vilket blir ”solmetall” eller ”metall av solen” - det vill säga guld. Ändelsen koyn i början på vissa ord har förbryllat en del språkforskare men det tros ha att göra med att ordet som sådant står i nära förbindelse med Koyn. Varför det ibland används och ibland inte är en till synes olöslig gåta dock. Skriftkonsten tros som så mycket annat i koyn-aaz kultur härstamma från drakarna. Vad som talar för detta är att många av de magiska symboler som drakarna använder sig av återfinns i stort sett oförändrade i koyn-aaz teckensystem.
Ödlefolkets språk är mycket svårt att uttala för någon som inte är av deras släkte. Detta beror på att deras fonetik bygger på ljud som övriga raser inte kan efterlikna då koyn-aaz stämband och halsresonans har en speciell utformning. På samma sätt är det mycket svårt för koyn-aaz att lära sig de andra folkens språk. Regelmässigt innebär det att alla förutom ödlefolket är svårlärda (slår förbättringsslag med Ob2T6 istället för med Ob3T6) på språket koyn-taaz samt motsvarande att alla språk förutom koyn-taaz är svårlärda för ödlefolket. Uttalet på koyn-taaz när det talas av ödlefolket är en odefinierbar syntes av ormlikt väsande, rosslande, visslande och smaskande läten.
Så varför alla dessa Koyn i början av orden? Min tanke var helt enkelt att de i sin uppfattning av världen drar en paralell mellan Koyn och alla mer centrala/betydelsefulla begrepp. Då texten om ödlefolket tar upp nästan enbart sådana centrala begrepp och ordlistan baseras främst på de begrepp texten tar upp så blev det således en massa Koyn. Tråkigt? Ja, kanske men likväl ger det deras språk en särskiljande prägel som jag personligen fann intressant.
Jag tyckte ödlefolkets drakdyrkande var på det hela taget trist och kändes bara som en färglös variation på tokons drakdyrkande.
Båda två religionerna dyrkar ett högre väsen som visualieras som ett drakväsen och båda religionerna har ett särskilt band till de högre drakarna. Dessa två punkter var redan fastställda sen tidigare publicerat material så utifrån dessa premisser försökte jag skapa en nyanserad särskiljning. Resultatet blev (klistrar in religionsavsnittet i sin oklippta helhet nedan):
Koyn ses som skaparen, tiden och alltet. På så vis vet Koyn allt om allt och kan därför ses som ett slags visdomsgud. Samtidigt som Koyn har skapat allting i världen så är också världen en del av denne. Exempelvis så ses solen och månen som Koyns goda respektive onda öga. Man förnekar förvisso inte existensen av andra gudar men man ser dem som icke mer än ett slags mäktiga andar som liksom alla andra andeväsen är en del av Koyn. Koyn gestaltas som den tvåhövdade draken där det ena huvudet står för det som varit och det andra för det som komma skall. De båda huvudena besitter dessutom olika kontrasterande egenskaper. Dessa två olika sidor kallas för booyk-ta och luuk-ta och kan ses som universella begrepp då de genomstrålar hela Koyns väsen. Booyk-ta inbegriper ett flertal egenskaper så som ljus, ordning, liv, värme, femininitet med flera och det förknippas allmänt med positivt laddad energi samt solen. Luuk-ta inbegriper egenskaper så som mörker, kaos, död, kyla, maskulinitet med flera och förknippas allmänt med negativt laddad energi samt månen. Meningen med de båda begreppen är att de tillsammans utgör balansen i universum då den ena sidan inte kan existera utan den andra. Det sägs att under dagen vakar Koyns goda öga över skapelsen och på natten vakar hans onda. Problemet är bara att när det onda ögat stirrar till fullo, det vill säga då det är fullmåne, så hotas världen att drabbas av Koyns vrede. Koyn-aaz håller därför stora offerceremonier var fullmåne för att blidka Koyns vrede med sina offer. Förr offrade man alltid till Koyn via något av hans sändebud i form av någon av mortuachdrakarna som var fullmåne landade på toppen av någon av de trappstegspyramidformade templen. Men då det numera sällan är någon av mortuachdrakarna som dyker upp så offrar man till gudastatyetterna istället (avbildningar av den tvåhövdade Koyn). Trots de massavrättningar det hela innebär så betraktas det inte som något hemskt eller ondskefullt av dem som skall utsättas för det. De flesta som offras är i regel gamla eller på annat sätt förverkade och de tror att om de offrar sig kroppsligen så skall de ges en ny och friskare kropp av Koyn. Det händer även att fullt friska individer väljer att offra sig. De tror sig då kunna skapa bättre förutsättningar för framtiden för sig själva eller för att med sin goda vilja gynna samhället i allmänhet. De sägs att de som troget tjänar Koyn på så viss kan nå ett högre kast i nästa liv. Poängen är att man genom prov på mod och uppoffring i Koyns namn kan förtjäna Koyns gunst.
Sollansarna var däremot dödstuffa medans soldiskarna var lite overkill med tanke på hastigheten de färdas i. Du skulle nöjt dig med relativt långsamma prylar användbara som svävande troner eller icke-burna bärstolar.
Smaksaksdetaljerna i ditt inlägg tänker jag inte kommentera då de är just bara en fråga om tycke o smak. Vad gäller soldiskarna och deras hastighet kan ett par jämförelser dock vara på sin plats.
1. Soldiskarnas hastighet är typ det dubbla av vad en genomsnittslig person i Mundana kan sprinta. Detta ger dem en ungefärlig hastighet motsvarande den av en något trimmad moped.
2. En typisk heavédrake har en maximerad flyghastighet på 104 m /runda dvs mer än dubbelt så snabbt som soldiskarna. Må så vara att heavédrakarna är sjukt snabba men även mindre extraordinära flygare som gripar och pegaser har en maximerad flyghastighet på 70 respektive 80 m/runda.
Så en särskilt overkillhastighet är det inte enligt mig.
Sen är jag inte ett stort fan av var i världen de är placerade.
Fast som författare fanns det inte så mycket jag kunde göra åt den saken - deras hemvisst var ju redan officiellt fastställd. Mindre meningsfull kritik således.
Bortförklaringen att att klimatet är en effekt av ett skumt magiskt fenomen som ingen vet något om är lite trist.
Skumt magiskt fenomen som ingen vet något om? Du missade väl inte texten om "solkoncentratorerna" (dvs ett slags magiska terraformare som omvandlar solenergin till termotropi dvs värme)?
Öar gör det hela bara ännu märkligare eftersom havet tenderar att kyla ned kustområden (kustklimat y'know).
Du verkar förbise möjligheten till uppvämande havsströmmar. Ett exempel är vårt lands västkust som värms upp av delar av golfströmmen. En förklaring till varför det oftare är mildare klimat på västkusten än mer inåt landet. Men innan detta urartar i en nördig metrologisk diskussion, vilket jag är föga intresserad av, så kan jag tala om att jag helt enkelt ville att deras land skulle ha ett tropiskt klimat. Med tanke på breddgraden deras redan fastställda land hade tvingades jag hitta på en anledning till varför det var tropiskt. Jag gillade idéen med solkoncentratorer då det kändes som att den ytterligare satte en särskild prägel på dem som ras.
Sebastian - vars ödlefolk just iscensatt en massinvasion av Västländerna i hans spelvärld...