Nekromanti Betalar du för färg?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag diskuterar med min illustratör hur vi skall göra med bilderna till KUF.
Illustratören vill göra färgbilder. Men färg är jobbigare att måla och dyrare att trycka.

Om du skulle köpa ett gnostiskt skräckrollspel i nutidsmiljö byggt på OSR-regelmotor:

Vilket av följande alternativ beskriver dig då bäst:

0) Bilder suger. Jag vill ha målande ord i stället för bilder.
1) Jag köper mitt spel med svartvita bilder. ("Skräck skall vara svart/vit!" eller "Billigt är bra!")
2) Jag betalar gärna 50kr extra för det där spelet bara för att det är färgbilder i det!
3) Jag betalar gärna 100kr extra för det där spelet bara för att det är färgbilder i det!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Nu är inte skräckrollspel min kopp te alls, så jag är inte målgruppen. Det sagt så har jag blivit lite avogt inställd till färgbilder i rollspel på senare år.

När de är snygga är de ju jäääävligt snygga (hej Simon Stålenhag), men det är sällan jag upplever en färgbild mer evokativ än en svartvit bild. Det kan också vara så att jag sammankopplar färgbilder med överdrivet färgad och mönstrad layout, som kanske är ännu mer av en pet peeve.

Jag tar gärna ett spel utan bilder. Ska det vara bilder tar jag dem gärna i svartvitt, för det lägger på mindre på kostnaden. Ska det vara färgbilder så hoppas jag att de är riktigt snygga (inte V:tM 20th AE, liksom, utan Ur Varselklotet).

Jag betalar för snygga bilder, sen om de är svartvita eller i färg kvittar. Jag är en sådan som gärna ser mycket bilder i texten, det ger mig bra inlevelse och underlättar för mig att komma i stämning. Till ett skräckrollspel borde svartvitt funka utmärkt tänker jag.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
”Och Gygax sade: ditt spel skola vara svartvitt. Färg nyttja du ej, ty då äro det ej OSR”.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
wilper;n304577 said:
Jag diskuterar med min illustratör hur vi skall göra med bilderna till KUF.
Illustratören vill göra färgbilder. Men färg är jobbigare att måla och dyrare att trycka.

Om du skulle köpa ett gnostiskt skräckrollspel i nutidsmiljö byggt på OSR-regelmotor:

Vilket av följande alternativ beskriver dig då bäst:

0) Bilder suger. Jag vill ha målande ord i stället för bilder.
1) Jag köper mitt spel med svartvita bilder. ("Skräck skall vara svart/vit!" eller "Billigt är bra!")
2) Jag betalar gärna 50kr extra för det där spelet bara för att det är färgbilder i det!
3) Jag betalar gärna 100kr extra för det där spelet bara för att det är färgbilder i det!
Om det skulle finnas tre versioner av spelet, och jag var intresserad av att köpa det, och färgbilderna vore minst lika snygga som de svartvita bilderna, så skulle jag definitivt betala 100 spänn extra för versionen med färgbilder.

Om de svartvita bilderna skulle vara snyggare - t.ex. för att de gjorts av en duktigare illustratör överlag eller för att koloreringen helt enkelt inte funkar (se t.ex. Steve Jackson Games iaf tidigare grisfula färgning av snygga svartvita bilder) så skulle jag köpa den versionen istället.

Med andra ord: är jag intresserad av spelet köper jag gärna den snyggaste versionen, även om den kostar en hundring extra.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Skarpskytten;n304595 said:
”Och Gygax sade: ditt spel skola vara svartvitt. Färg nyttja du ej, ty då äro det ej OSR”.
För LotFP är ju liksom new school111!1!1!1!1! ????

Paal

Imaginär fantast
Är bilderna snyggare och mer stämningsgivande i färg? Om ja, så betalar jag gärna extra.

Om de är lika snygga i svart/vitt, kör på det som passar bäst eller låt ekonomin avgöra till sv/v fördel.

Huvudsaken är att det är bra bilder. Helst jättebra.

Tre solar

Hero
Om illustratören föredrar färg är det en signal att färg kan vara att föredra. Men överlag är färg fulare än svartvitt, vilket Lamentations her många exempel på (eftersom det nämndes tidigare).

Ulfgeir

Swashbuckler
Är det snygga bilder som passar betalar jag gärna extra för färg. Men som sagt, bilderna måste passa spelet.

/Ulfgeir

entomophobiac

Low Prep High Play
Tror det jag vill betala för snarare är att hela produkten har en grafisk stil som känns genomtänkt och konsekvent. Om det sedan innebär färg eller inte är mer ett stilistiskt beslut. Jag gillar exempelvis SpyCraft-bokens drag att använda silverfärg på layoutgrafik och vissa detaljer, men i övrigt svart/vitt.

Om det är OSR borde det däremot vara bilder av flera olika tecknare, där den ena är awesome och nästa sida får dig att vilja byta hobby. Då blir det nostalgiskt på riktigt. ;)

zonk

muterad
Bilder o sånt sätter tonen som fasen. Betalar gärna mer för nått som känns solitt där. Sen är det kanske generellt sett enklare att lyckas med svartvitt, men visst föredrar jag färg. Betalar gärna 100 spänn extra. Eller snarare, det är nog troligare att jag får den där "måste HA!"-känslan om spelet är rock solid as-snyggt rakt igenom, jag hade inte alls tänkt köpa A red and pleasant land, men det var bara så jävla snyggt och var en sån jädra najs bok så jag kunde inte låta bli.

Vimes

Sillkung
Bilder kan man titta på på annat håll. Deffo alternativ 0.

Lightshy

Hero
Det beror nog på vilken stämning du vill uppnå och om det tillför något med färgbilder.
Jag blev tex själv sjukt imponerad av stämningen som illustrationerna i ”Barkhäxan” tillförde spelet.
Det spelet hade inte blivit det samma utan just den pyttelilla mängd färg som ändå finns i bilderna och som får det att kännas som en välgjord produkt med det lilla extra.
Det hade känts lite ”billigt” utan.

luddwig

Lawful evil
Nä. Alternativ 1 (det räcker att motivet och stilen sätter stämningen).

Björn den gode

Swashbuckler
3) Alltså nu känns det väldigt osannolikt att jag skulle köpa ett osr-spel, eller ett skräckspel (fast ett gnostiskt spel kan jag ju tänka mig förstås men en av tre räcker nog inte)... så OM jag skulle köpa det så skulle det antagligen vara för att det var så snygga bilder att jag ville ha det ändå, och den nivån hade det nog inte kommit upp till om det inte varit färg. Men som flera redan påpekat så räcker det ju inte med att det är färg det måste vara väldigt snyggt också.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Björn Wärmedal;n304593 said:
Det kan också vara så att jag sammankopplar färgbilder med överdrivet färgad och mönstrad layout, som kanske är ännu mer av en pet peeve.
Mmm, det där kan jag känna igen. När man ändå går över till färgtryck vill man slå på stora trumman och gör allt till en färgexplosion, även om det inte ökar läsbarheten.

Minimoni

Homelander
Jag älskar snygga färgbilder, som de Lukas Thelin gör i Western IV. De är så grymt snygga, färgbilderna i Coriolis är också awesome men med en helt annan stil.

Snyggast i svartvit är nog Trudvang-världsböckerna, de bilder som i senare böcker färgsättes blev inte alls lika bra. Så jag går på alternativet att jag lätt skulle betala 100kr extra för färg om färgbilderna gjorts rätt, vilket självklart är väldigt subjektivt. Jag tror dock att det är lättare att göra snygga bilder i svartvit än färg men så vet jag heller inget om konst och kan knappt själv måla en cirkel utan att den liknar en rektangel.

Dessutom tycks det som om din illustratör vill arbeta i färg, det borde signalera vad denne anser sig vara bäst på och det bör uppmärksammas.

God45

#PrayersForBahakan
Jag är inte ett stort fan av illustrationer alls.