Nekromanti Betaregel - Perfekt/Fummel

Duddmannen

Hero
Vi har i vår spelgrupp börjat köra med en regel som säger att ju högre FC man har i en färdighet, desto fler sexor krävs det innan det finns risk för/chans till fummel.

FC -6: 1st sexa
FC 7-12: 2st sexor
FC 13-18: 3st sexor
FC 19+: 4st sexor

Detta gällde alltså för det tidigare systemet. Vi ska nu göra ett seriöst test av denna nya regel och se om det funkar bättre än vår modifikation. Det ser nämligen riktigt bra ut, tycker jag.

/Duddmannen

Perenna

Swordsman
Re: Bara Proffs.

Jag har kommit upp i 14,44. Den rollpersonen ses i allmänhet som en übermensch.

Det är inte särskilt ovanligt att jag också kommer högre, men nu gällde det min nuvarande favoritrollperson.
Sedan beror det ju till stor del på framslagningsmetod...

Perenna

Swordsman
FC -6: 1st sexa
FC 7-12: 2st sexor
FC 13-18: 3st sexor
FC 19+: 4st sexor

På 19+ kan man alltså inte fumla med normalsvåra slag? Det känns inte heller riktigt rätt...

Perenna

Swordsman
Jag gillade förslaget att fummel inträffar när man slår dubbelt så högt som sitt fv (och dessutom slår två eller fler sexor för att vara rättvis mot de med låga fv).

Nackdelen är väl att det blir lite väl svårt att fumla då man nått lite högre nivåer...
Ett samtida förslag var väl att låta fummel uppstå om man misslyckas med tio poängs marginal.

En annan nackdel är att det inte följer samma mönster som resten av regelverket, exempelvis för perfekta slag.

Perenna

Swordsman
Min husregel är att man fumlar om man vid ett slag kommer över dubbla sitt färdighetsvärde, oavsett antal sexor i första slaget. Det är enkelt, och fungerar fint i de grupper jag spelat.

Jag nämnde någon annanstans i tråden att det kanske blir för liten risk att fumla för personer med höga färdighetsvärden?

Hur som helst, den största nackdelen med förslaget, enligt min mening, är att det skär sig mot resten av regelverket. Nu tänker jag i huvudsak på reglerna för perfekta slag. Reglerna för fummel och perfekta slag bör vara baserade på samma princip.

Bjorn

Hero
Rättelse

I min enfald (och som den som uppfann regeln) så trodde jag att det var så här det såg ut:

FC -5: 1st sexa
FC 6-11: 2st sexor
FC 12-17: 3st sexor
FC 18-23: 4st sexor
osv... (Även om få/inga "dödliga" lär få 24 eller mer i FC i första taget.)

/Bjorn

PimPim

Veteran
Noop vi har även en husregel som säger att du inte kan fummla när svårigheten är lägre än ob3t6.
En annan husregel vi kör med är att om du inte är stressad så kan du inte fummla.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Ok, men sannolikheten för fummelrisk är fortfarande större på Ob3T6 än vad den är på Ob5T6 med ditt system.
Det blir svårare att fumla desto svårare slaget blir. Knasigt?

Det borde vara tvärtom, att det desto mer komplicerade saker man försöker göra, desto större chans är det att det går fenomenalt dåligt.

Men, hey!
Det är din spelgrupp liksom, inte min :gremwink:

/Naug

Duddmannen

Hero
Först en rättelse. Jag gjorde en miss i uppställningen, så här ser det ut egentligen.

FC -5: 1 sexa
FC 6-11: 2 sexor
FC 12-17: 3 sexor
FC 18-23: 4 sexor
osv.

Det betyder, som du så riktigt påstår, att man inte kan fumla i vissa lägen. En person med FC 12 eller högre kan inte längre fumla på Lätta slag (Ob2T6) och en som har FC 18 eller högra kan inte längre fumla på Normala slag (Ob3T6). Anledningen till detta är helt enkelt att vi inte tyckte att det verkade vettigt att man skulle kunna fumla med en så hög FC som 18 eller högre när man höll på med lätta manövrar. Ok om man fumlar när man försöker sig på något svårt och är skadad och trött. Men inte när man är utvilad och allert.

Notera att ett lätt slag (Ob2T6) bara är lätt så länge man är oskadd och utvilad. Ganska snart i en strid får man slå många fler tärningar och då kommer man snart att fumla ändå, även om det krävs minst fyra sexor t ex.

/Duddmannen

Pendragon

Swashbuckler
Re: Bara Proffs.

Det här var 3T6 helt enkelt. Plus att han fick exceptioneelt hög rörlighet och psyke, dvs slå om med 2t6+9. Sånt brukar kasta upp medlet en aning.

PimPim

Veteran
Det blir svårare att fumla desto svårare slaget blir. Knasigt?
Jupp har inte sagt att det är ett helt bra system.
En stor anledling till att vi kör med detta system är att ingen av oss är så förtjusta i fummel.

För alla er som har missat det förut så har jag redan löst det här. :gremwink:
Det gör att perfekt och fummel hanteras på samma sätt, vilket några önskade.

Om du slår två 1:or är det perfekt. Varje sexa tar bort en etta.
Alltså, 1,1,5,4,3 är perfekt, förutsatt att du har 14+ i FV.
1,1,5,2,6 är inte perfekt, för det var en sexa med. 1,1,1,6,4 är perfekt. Nu räcker det med exempel.

Om du slår två 6:or har du fummlat. Varje etta tar bort en sexa. 6,6,3,2 är fummel. 6,6,5,1 är inte fummel.

En effekt är att risken för fummel inte ökar nämnvärt på de högre svårigheterna, främst chansen för misslyckande som går upp. Dock så tycker vi inte att ob6T6-svårigheter tillhör sånt man inte fummlar på, så där har vi sagt att den första ettan inte räknas. Då ökar fummelrisken markant. Dock så la vi till att folk som är tillräckligt bra får räkna första ettan, de som har FV på 20+.

Frågor?
Kommentarer?

Mouja

Hero
Fråga...

Låt oss antaga att jag slår 1,1,4,6 ... slår jag då fortfarande om 6an med två tärningar eller tar jag bort den helt? För om jag tar bort den helt så finns det ju inte längre något Ob-system. Men om jag bara tar bort "fummel-risken" och sedan slår om 6an och tillexempel får 4 och 6. Är det "fummelrisk" då eller är den fortfarande borta?

Och på slag höga som Ob6t6, varför inte räkna den första 1an - då man kan säga att det krävs tre ettor då. Typ:
Ob5t6 - Tre ettor för perfekt
Ob7t6 - Fyra ettor för perfekt
Ob9t6 - Fem ettor för perfekt
Osv.

Det blir ungefär samma sak då, bara att det blir svårare och svårare hela tiden...

Jag gillar din version av denna regel måste jag säga.

DAKRilla

Hero
"En effekt är att risken för fummel inte ökar nämnvärt på de högre svårigheterna, främst chansen för misslyckande som går upp."

En del andra saker ändras också, som att chansen till perfekt ökar med svårigheten. Verkar det åtminstone som. Jag har nämligen gjort ett litet program tidigare som jag lade till stöd för ditt alternativ. Programmet testar sannolikheterna numeriskt, och jag tror då åtminstone att det fungerar som det ska.

Jag bifogar programmet så att de som vill kan undersöka lite sannolikheter själva. Dock så är layouten lika dålig som användarvänligheten. Inte bra med andra ord. Dessutom är det grymt segt vid när man upprepar många slag eftersom koden är groteskt grötig, inte alls ooptimerad och dessutom ogenomtänkt (allt eftersom jag byggt ut programmet utan att planera det minsta). Och hur det fungerar får ni lista ut själva. Ni har blivit varnade!

Phelan

Hero
Det är ju ett sätt att se det. Ett annat är att som fummelsystemet fungerar just nu kraschar det alla andra system i Eon - det som hindrar t ex en väldigt skicklig magiker eller alkemist från att rubba världsbalansen är inte att gudarna, eller en balansinriktad drake, korrigerar deras värsta påhitt med lite ljungeld eller en eldkvast utan att alla försök till svårare magi med stor sannolikhet missar (även om ditt förslag nu skulle ändra till lyckas/fumlar). Ett system som ska vara någorlunda enkelt tycker jag ska baseras på att man ska ha högt FV för att vara bra - inte som t ex stridskonsterna som är konstruerade för att KRINGGÅ era egna fummelregler genom att istället ha en massa specialtekniker som sänker svårigheten en nivå eller gör att en handling inte räknas som en handling och därmed effektivt sänker svårigheten.

Mvh / Phelan

DAKRilla

Hero
Statistik

Jag gjorde ett program som kollade statistiken för slagen från det nuvarande systemet, det nya systemet samt det system regelslaktaren föreslog.

Av att titta på resultaten kan jag inte se några större skillnader mellan det nuvarande och det nya systemet, inte ens vid enorma svårighetsgrader med skyhöga färdighetschanser (Ob7T6 mot FC 40 gav endast marginella skillnader). Regelslaktarens ger dock ett mycket annorlunda resuktat på samtliga nivåer, även om den fördelningen inte intresserar mig riktigt. Förutsatt att mitt program har rätt ser jag ingen som helst mening med att bryta med det nuvarande systemet. Snarare tvärtemot. Nu så kan man ju förklara ändringarna i resultat vid två sexor, eller "många ettor" med höjda och sänkta resultatnivåer, vilket låter fint och praktiskt rent regeltekniskt. Det nya systemet är det dock svårare att förklara på ett bra sätt, tycker jag.

Jag har bifogat ett litet dokument som sammanfattar resultaten om ni vill se själva. Programmet finns även bifogat i ett annat inlägg i denna tråd om ni är intresserade.

Personligen förbryllar resultaten mig lite. För några månader sedan körde vi nämligen det nya systemet (vi hade hittat på det själva faktiskt) och då upplevde jag skillnaden som ganska enorm. Kanske är det fel i programmet? Men då jag har analyserat enskilda slag från de olika systemen så har aldrig något delaktigt resultat registrerats. Kanske slumptals generatorn fungerar dåligt? Vad vet jag?

Nåja. Om ni vill kan ni se detta inlägg som en uppmaning till ytterligare undersökningar om ni inte litar helt på mina.

Big Marco

Läskig
Det finsn väl inga tekniker som sänker svårigheterna att träffa i strid bland stridskonsterna?

Jag tror du missar poängen faktiskt - tidigare var det så att om man fick 2 st sexor så var man körd - det var bara intensiteten som skilde (misslyckande mot fummel). Med den nya regeln blir det helt annorlunda. 2 st sexor innebär inte längre att man misslyckas. Har man hög FC så är sannolikheten högre att man lyckas med det man företar sig. Men skulle ändå tärningarnas slutsumma bli över FC så har personen fumlat till det.

Magi- och alkemisystemen är beräknade efter fummelrisken vid vissa FC. Detta skiljer sig inte med det nya systemet. Däremot finns det nu då istället möjligheten att lyckas även med det två förhatliga sexorna i första kastet framför sig.