Nekromanti Betaregel - Perfekt/Fummel

Staffan

Myrmidon
Det finsn väl inga tekniker som sänker svårigheterna att träffa i strid bland stridskonsterna?
Tja, det finns tekniker som undviker svårighetshöjningar (t ex den som reducerar svårigheten vid måttning en nivå), vilket ger ungefär samma effekt.
Magi- och alkemisystemen är beräknade efter fummelrisken vid vissa FC.
Vad är det som är så viktigt med fummelrisken i systemet? Priser på alkemiska föremål är det som först dyker upp i huvudet, men något annat essentiellt kan jag inte komma på.

Helmgast
Re: Statistik

Det med små skillnader beror nog på att om du slår alla ett or utom en så kommer du nästan alltid under FC. Och inleder du med två sexor är risken stor att du hamnar över FC med slaget. Skillnaden mellan systemen blir betydande först vid låga FC (5-8) eller höga FC (15+, större skillnad ju högre). Har du FC 12 så kommer du troligen slå under FC om du inleder med alla ettor utom en, och troligen komma över FC om du börjar med två sexor.

// avatarex, vars grupp har kört med gamla vad gäller perfekt och nya vad gäller fummel

DAKRilla

Hero

"Skillnaden mellan systemen blir betydande först vid låga FC (5-8) [...]

Har märks en viss skillnad, ja. Vid Ob3T6 mot FC 6 minskar andelen 'Lyckat' med ungefär 2,2 procentenheter, eller med ~30%, från 7,1% till 4,9%. Resterande skillnader är utspridda på övriga resultat och därför mycket små, eller som jag skulle vilja säga: obetydliga. Skillnaden för lyckat är också i princip obetydlig. Åtminstone kommer man inte direkt märka det under spelets gång.

" [...] eller höga FC (15+, större skillnad ju högre)."

Enligt mina undersökningar så är skillnaden inte alls så stor. Kolla t.ex. på det här:
Ob3T6 mot FC 20. Baserat på 10000 slag med varje system.
Vanliga Nya
P7,71%7,08%
L 88,37% 89,03%
M1,68%1,78%
F 2,24%2,11%

I mitt tycke är dessa skillnader ganska marginella, och även om de kanske är åt rätt håll så tycker jag inte att det är värt att byta system för.

"// avatarex, vars grupp har kört med gamla vad gäller perfekt och nya vad gäller fummel"

Ah, så var det vi också körde! Måste vara därför som skillnaden verkligen kändes.

Helmgast

Är det olika slagserier eller en och samma som används till båda? I vilket fall ändras ju inte sannolikheterna för perfekt och fummel mellan systemen.

DAKRilla

Hero

Eum? Slagserier? Skulle inte sannolikheterna för perfekt och fummel ändras? Nu förstår jag inte alls. Ursäkta min dumhet, men vad menar du?

Re: Fråga...

Jag var inte helt tydlig.

När jag säger tas bort menar jag bara för fummel eller perfekt chans, tärningar räknas fortfarande in i slaget.

På ob1T6 är det fortfarande 50% för perfekt och på ob2T6 behöver man bara en etta, borde ha påpekat det.

Att chansen för perfekt ökar hela tiden med mitt system har jag lite svårt att tänka mig...chansen att slå en sexa borde ju öka med lika mycket som chansen för att slå en etta?
Det kanske stämmer...men det känns fel.

DAKRilla

Hero

"chansen att slå en sexa borde ju öka med lika mycket som chansen för att slå en etta?"

Jo, men det är inte så enkelt. Dels så var det ju för så att det var antal tärningar minus ett antal ettor som krävdes, dels så är ju även FC inblandat.

Jag har dock missat specialfallen för perfekt för Ob1T6 och Ob2T6, men Ob3+T6 borde stämma, och där sker ökningen jag talade om.

"Det kanske stämmer...men det känns fel."

Håller med. Men på Ob3+T6 verkar programmet fungera åtminstone.

Staffan

Myrmidon

Grejen är att ju fler tärningar du slår, desto större är chansen att slå många ettor eller sexor. Systemet blir alltså mer kaotiskt. För att ta ett lätt exempel:
På 2T6 är det 1/36 (~3,8%) att slå "minst två ettor och ingen sexa" - den enda möjligheten är {1, 1}. På 3T6 så finns det flera möjligheter: {1, 1, 1} samt de tre olika sätten att slå {1, 1, (2-5)} på. Detta är totalt 13 chanser på 216, eller ungefär 6,0%. Detsamma gäller för fummellrisken.

Nu sade du väl iofs något om att man bara behövde en etta på Ob2t6, men mitt exempel visar ändå att när slumpfaktorn i systemet ökar så ökar chansen för extremresultat.

Helmgast

Reglerna för perfekt och fummel ändras ju inte, det är ju bara misslyckas-lyckas som gör det.

DAKRilla

Hero

På Ob3+T6 fungerar det nog, men mindre fungerar inte riktigt eftersom jag struntade i specialfallen för perfekt vid Ob1T6 och Ob2T6. Men som sagt; tror ni inte på min statistik (inte ens jag gör det) kan ni ju undersöka det närmare själva.