Nekromanti Betyg, down to the facts!

Troberg

Sinister eater
Efter att ha blivit ganska trött på det mer eller mindre underbyggda käbblet om betyg så tänkte jag försöka reda ut vad som verkligen gäller.

Därför: Är det någon som blivit trakasserad eller liknande av det nya betygsystemet?

Vänligen håll svaren begränsade till denna fråga. Diskussionen om moral/omoral i betygssystem förs redan på tillräckligt många ställen.

Troberg

Sinister eater
Talande tystnad, eller? [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Re: Talande tystnad, eller?

Efter att jag gav din förfrågan fem stjärnor i betyg har tråden blivit omåttligt impopulär. Du har också tydligen gått samma möte till ödes med din personliga bedömning (trots min positiva insats på även den punkten), och jag misstänker starkt att det är vissa som vill visa betygssystemets nackdelar.
Nå, hursomhelst tänkte jag bara säga (och sjunka lite i betyg jag med) att jag håller med dig angående saken. Eftersom inget hittills påvisat några psykiska (eller fysiska :gremgrin:) men p.g.a. betygssystemet tycker jag lika gärna att det kan vara kvar. Varför göra sån stor sak av det?
Om folk tycker att det är barnsligt att bedöma folk enligt en betygsskala, så kan de ju låta bli. Det är ännu barnsligare att sänka betyget åt nån bara för att han vill ha svar på en enkel fråga.

/Black Dwarf, irriterad på alla som klagar.

Troberg

Sinister eater

Efter att jag gav din förfrågan fem stjärnor i betyg har tråden blivit omåttligt impopulär. Du har också tydligen gått samma möte till ödes med din personliga bedömning (trots min positiva insats på även den punkten), och jag misstänker starkt att det är vissa som vill visa betygssystemets nackdelar.
Tackar för stödet. Måste vara många som "ettat" den, jag gav den också en femma...

Jag har också märkt att mitt betyg dalat. Enda slutsatsen jag kan dra av detta är att när det gäller eventuella problem med betygen så är det betygsmotståndarna som är problemet...

Nå, hursomhelst tänkte jag bara säga (och sjunka lite i betyg jag med) att jag håller med dig angående saken. Eftersom inget hittills påvisat några psykiska (eller fysiska ) men p.g.a. betygssystemet tycker jag lika gärna att det kan vara kvar. Varför göra sån stor sak av det?
Black Dwarf, irriterad på alla som klagar.
Ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte åt någotdera hållet om betygssystemet, varken som företeelse eller mitt betyg. Jag har inget behov av att verifiera mitt värde i andras ögon, eller att rättfärdiga mina ståndpunkter. Om någon ger mig ett högt eller ett lågt betyg spelar inte så stor roll, det viktiga är att jag fått dem att tänka och reagera.

Jag startade den här tråden för att diskussionen urartat (något jag tror alla kan enas om) och jag ville dra tillbaka den på spåret för att se om det faktiskt var något problem. Misstänker att en del känner sig lite hotade av att ingen verkar lidit av betygen.

Det är ännu barnsligare att sänka betyget åt nån bara för att han vill ha svar på en enkel fråga.
Håller med. Det är inte åsikter som ska betygsättas. Det är inläggs saklighet, relevans, intressanthet (om det finns ett sådant ord?), brist på hövlighet och i viss mån utformning (Jag är ingen språkpettimeter, men två sidor text i en mening, utan radbrytningar, bara versaler, stavat precis som det uttalas är lite jobbigt att läsa (har sett det på andra forum, inte här). Detsamma gäller nästlade parenteser, men jag gillar dem.).

Men som jag tidigare sagt, det spelar inte mig någon större roll. Som bin Ladenist är jag rätt van vid att folk oförstående försöker slagga mig. Jag står pall.

OK, nu kommer väl antibetygsförespråkarna att droppa mig ett par steg till...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Ser ut som att vi har kommit fram till något...

"Håller med. Det är inte åsikter som ska betygsättas. Det är inläggs saklighet, relevans, intressanthet (om det finns ett sådant ord?), brist på hövlighet och i viss mån utformning"...

Jag håller med dig till fullo på det där, men varför ska man då betygsätta användare? Räcker det inte med att betygsätta inlägg (det senare anser jag är en väldigt bra funktion)?

Jag ger Bin Laden IG förresten :gremwink:.

Re: Ser ut som att vi har kommit fram till något..

Jag ger Bin Laden IG förresten
Nänänä! Försök inte. Du förespråkar ju icke-betygssättning av personer. Då kan du inte göra sådär heller :gremwink:

/Black Dwarf, som inte heller gillar Bin Laden speciellt mycket, men FÅR säga dte eftersom han inte är emot betygssättning av personer. :gremtongue:

Balderk

Swashbuckler

Jag håller faktiskt också med dig. Betygen har inte skadat någon än och så länge det inte gör det, varför inte ha kvar det?
Det minsta man kan göra är ju att testa det några månader och se vad som händer. Så ja, låt det vara kvar, iaf ett tag.

(tror jag lyckades höja dej ett snepp också :gremwink: )

och visst har diskussionen urartat, alla överdriver sina reaktioner så himmla mycket! Är det nån som har lägre betyg än tre? näe, tror inte det.

Ganska paradoxalt också att det är just motståndarna till betygsystemet som ger en massa ettor :gremwink: ! borde det inte var de som ger femmor till alla som har lågt betyg?

/Jonas, kommer säkert sjunka några snepp nu, men ger tråden en femma. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Gnosti seauton

"Jag håller med dig till fullo på det där, men varför ska man då betygsätta användare?"

Vi blir betygsatta hela tiden. Så fort du möter någon så får han ett intryck av dig, oavsett om det är fysiskt eller digitalt. Den biten ändras inte med forumet. Det enda som ändras är att man plötsligt kan få ett medelvärde av omgivningens omdöme av en. Vissa gillar tydligen inte eventuella uppenbarelser av denna typ.

Huruvida jag är härdad eller har någon form av integritet lär jag nog aldrig få reda på, men faktum är att jag bryr mig inte. Mitt digitala jag är mitt digitala jag. Förmodligen ligger det ganska nära det jag som finns längst in, under betongbunkern av blyghet och känslighet, och det skulle inte ändras av ett antal fjuttiga stjärnor i kanten.

Sticks and stones
May break my bones
But words may never hurt me!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Gnosti seauton

"Vi blir betygsatta hela tiden. Så fort du möter någon så får han ett intryck av dig, oavsett om det är fysiskt eller digitalt. Den biten ändras inte med forumet. Det enda som ändras är att man plötsligt kan få ett medelvärde av omgivningens omdöme av en. Vissa gillar tydligen inte eventuella uppenbarelser av denna typ."

Jag tycker att man själv ska få bilda sig uppfattningen om någon annan. Om betyget vore anonymt, d.v.s. man kan bara själv se det, så hade jag inte sagt ett ljud om att det skulle vara dåligt. Nu kan man inte det. Man betygsätts anonymt för sin personlighet, man får ingen grund till varför, man får inte ens veta hur många som man har blivit betygsatt av.

Tycker du verkligen att jag är helt dum i huvudet för att jag tycker att det är fel?

Och när du ändå säkert kommer att svara på det här, hoppas jag i alla fall - du brukar ju svara :gremsmile:, så kan du väl också svara på varför ingen poll har kommit upp angående detta?

Troberg

Sinister eater
Re: Ser ut som att vi har kommit fram till något...

Jag håller med dig till fullo på det där, men varför ska man då betygsätta användare? Räcker det inte med att betygsätta inlägg (det senare anser jag är en väldigt bra funktion)?
Kanske det. Kanske man skulle kunna ge enstaka inlägg en bra/dålig-röst och sedan i stället för betyg ha en bra/dålig-ratio per användare. Det skulle vara svårare (egentligen för mycket jobb) att medvetet sabba för någon då.

Jag ger Bin Laden IG förresten
Kanske är bäst att jag klargör mina ståndpunkter i frågan innan det drar iväg för mycket.

Jag håller med honom i vad han säger: Israel ockuperar Palestina och måste bort. USA är ansvariga för detta, genom stöd till Israel och genom att ignorera Israels illdåd. Ska man få bort Israel måste man därför kapa stödet från USA.

Jag håller inte nödvändigtvis med honom i det han gör (Även om jag fortfarande anser att kopplingen mellan bin Laden och WTC-incidenten är baserad på mycket lösa indicier, med motsägelsefulla inslag. Bevisen mot honom är så svaga att de tydligen inte håller att offentliggöras.).

Den främsta anledningen till att jag kallar mig bin Ladenist är dock Bush's korkade uttalande om att "de som inte är med oss är mot oss". Jag är inte på några villkor på samma sida som någon i Bush-klanen, alltså är jag uppenbarligen bin Ladenist.

För att komma tillbaka lite till ämnet med en snygg övergång så har jag ett citat som gäller på såväl USA som på en del diskussionsdeltagare (ingen namngiven eller antydd): "He who fights monsters should take care, or he may become one himself.". Tänk på vad ni säger och om någon kommer med en verbal skrevspark så måste man inte sänka sig till deras nivå. Återigen det här är allmänt riktat som en diskussionslugnande åtgärd, inte riktat mot någon specifik.

Krille

Super Moderator

"Jag tycker att man själv ska få bilda sig uppfattningen om någon annan."

...och du kan inte göra detta nu när man kan betygsätta folk på grund av att...?

"Tycker du verkligen att jag är helt dum i huvudet för att jag tycker att det är fel?"

Näpp. Tycker jag att du är dum i huvudet så tycker jag att du är dum i huvudet. Tycker jag att du har fel så tycker jag att du har fel. Det är två helt skilda åsikter. Skulle de vara samma åsikt så skulle jag tycka att Johan Rising är forumets mest puckade person, så fel som jag tycker att han har.

"Och när du ändå säkert kommer att svara på det här, hoppas jag i alla fall - du brukar ju svara , så kan du väl också svara på varför ingen poll har kommit upp angående detta?"

Varför skulle det upp en poll om saken? Det är en finess i standardpaketet av UBB.threads. Standardpaketet installerades, och finessen kom in. Så det fanns ingen anledning att ta upp den i förhand.

I efterhand nu... tja, saken är fortfarande på tok för stormig. Nu skulle folk bara rösta efter känslor och inte efter förnuft, så jag tror det är fel tillfälle att lägga upp en poll. Detta tillsammans med att det inte har gått 48 timmar sedan det kom upp och att alla ansvariga har andra saker för sig tror jag är det största skälet till att ingen efterhandspoll har kommit upp.

Vindhand

Myrmidon

I efterhand nu... tja, saken är fortfarande på tok för stormig. Nu skulle folk bara rösta efter känslor och inte efter förnuft, så jag tror det är fel tillfälle att lägga upp en poll.

Om man då inte bryr sig om vad folk känner inför systemet ifråga :gremsmile:

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Även fast min smajly inte fanns med i ditt citat så var jag inte allvarlig. Jag har mina åsikter om folk och fä, men jag håller dem för mig själva (såtillvida jag inte får anledning att vädra dem). Mitt uttalande "Jag ger Bin Laden IG :gremwink:" var alltså inte på något sätt allvarligt, det var därför jag markerade den med en smajly. Bara för att klargöra detta.

Och för att klargöra en annan sak, så har jag alltså inte gett dig ett betyg även fast du kanske tror det. Jag har betygsatt trådarna däremot, det har jag inget emot och jag ser det inte som dubbelmoraliskt eftersom att jag klart och tydligt har uttalat att jag bara har något emot att betygsätta användare. Inga missförstånd nu, hoppas jag. Jag har dock delat ut femmor till vissa personer (Vindhand fick en fyra, annars bara femmor), men det gjorde jag också innan jag gav mig in i diskussionen och tog ställning. Ja, jag ångrar det.
Observera vidare att jag inte anser att du är en dålig person därför att jag inte samtycker med dina åsikter. Därför gav jag ditt inlägg en etta, men jag skulle lika gärna kunna ge dig en femma (har dock inte gett dig något betyg som sagt).

För att återgå till "On-Topic":
Hur menar du med en bra/dåligt-ratio per användare? Menar du att man istället för stjärnor ska ha "bra" eller "dåligt" (man byter bara ut stjärnorna), eller menar du att betyget blir anonymt (d.v.s. man kan bara själv se det)? Jag förstår dig inte.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

"...och du kan inte göra detta nu när man kan betygsätta folk på grund av att...?"

Tja, man kan ju i och för sig det, men man påverkas negativt om man ser ett "IG" (så tolkar jag 1-2 stjärnor) bredvid användarnamnet. "Det här är en dålig person, det är den allmänna uppfattningen. Punkt, slut. Läs inte något av hans inlägg, han är ett pucko."
Chansen är större att man inte läser hans inlägg och tar honom på allvar. "Alla andra tycker ju att han är en idiot..."

Att betygsätta ett inlägg lågt säger mig mer: "Detta inlägg suger, det är den allmänna uppfattningen. Punkt, slut. Det är inte värt att läsa det."

Om man betygsätter en person betygsätter man samtidigt allt den personen skriver. Det går inte att ändra som det är nu. Och ännu värre, man är anonym när man sätter betyget, men betyget är ändå offentligt.

Jag tycker att det är fel. Det för inget gott med sig. När jag väger nackdelarna mot fördelarna så vägar nackdelarna mer.

Vad tycker du? Fram med din subjektiva åsikt nu, du är alltid annars så logisk och objektiv... :gremsmirk:

Troberg

Sinister eater

jag tror det är fel tillfälle att lägga upp en poll
Bra ide. Mitt förslag: vänta (lite mer än) en vecka. Starta pollen nästa måndag (4/9). Låt den gå en vecka (tills 11/9). Sedan bestämmer vi.

På den tiden borde inte betygen göra att världen går under och folk hinner lugna sig och diskutera mer sansat.

Sidofråga angående diskussionens meningsfullhet: Har någon ändrat åsikt till följd av diskussionen?

Krille

Super Moderator

"Vad tycker du? Fram med din subjektiva åsikt nu"

"Faen vad folk överreagerar. Vem bryr sig?" <-- min subjektiva åsikt

Troberg

Sinister eater

Även fast min smajly inte fanns med i ditt citat så var jag inte allvarlig.
Jag insåg det. Mitt svar var mest för att förebygga en diskussion jag börjar bli trött på att upprepa.

Och för att klargöra en annan sak, så har jag alltså inte gett dig ett betyg även fast du kanske tror det.
Jag varken trodde eller inte trodde. Mina kommentarer var inte specifikt riktade till dig, ditt inlägg var bara de mest lämpade att utgå från för det jag försökte säga.

Hela diskussionen har också startat min sarkasm-generator, så ta vad jag säger med en nypa salt.

Hur menar du med en bra/dåligt-ratio per användare? Menar du att man istället för stjärnor ska ha "bra" eller "dåligt" (man byter bara ut stjärnorna), eller menar du att betyget blir anonymt (d.v.s. man kan bara själv se det)? Jag förstår dig inte.
Genom att betyget sätts per inlägg kan samma person ge ett omdöme per inlägg du postar. Det rör sig om ren uttröttningstaktik, de flesta orkar inte gå genom vartenda inlägg en person gjort bara för att jävlas.

Du kan till exempel markera mitt tidigare inlägg som dåligt och det här som bra. Om bara du betygsatt mina inlägg skulle min bra/dåligratio vara 1:1. Om alla tyckt att alla mina inlägg var bra skulle jag haft något i stil med 50000:0 ratio, vilket skulle vara svårt att knäcka för en enstaka person. Varje röst blir helt enkelt mindre betydelsefull. Man kommer också ifrån fenomenet där en röst lagd i stundens hetta blir det bestående omdömet.

Det finns många varianter. Man kan bedöma varje inlägg enligt ovanstående fast med en femgradig skala. Då skulle man kunna visa ett litet histogram vid varje användare som visar andel av olika omdömen.

Jag vet inte om det klarnar eller inte. Hoppas det hjälpt lite i alla fall.

Troberg

Sinister eater

Att betygsätta ett inlägg lågt säger mig mer: "Detta inlägg suger, det är den allmänna uppfattningen. Punkt, slut. Det är inte värt att läsa det."
Spontant skulle jag gissa att de intressanta inläggen skulle ligga på 3, eftersom det normalt sett är där det är en viss debatt som det är intressant, och detta skulle nog dela upp betygen i en för och en emot-sida.

Feuflux

omjonasson.se

I efterhand nu... tja, saken är fortfarande på tok för stormig. Nu skulle folk bara rösta efter känslor och inte efter förnuft, så jag tror det är fel tillfälle att lägga upp en poll. Detta tillsammans med att det inte har gått 48 timmar sedan det kom upp och att alla ansvariga har andra saker för sig tror jag är det största skälet till att ingen efterhandspoll har kommit upp.

Tänk om dom lagt upp en poll innan. "Vill du att vi lägger till betyg på den enskilde användaren?"
Skulle nån svara ja då?

(fasen åxå, hade ju lovat mig själv att hålla käft i den här debatten nu ju...)

Johan K

Gammal & dryg
Nej !

Har inte brytt mig om betyget. Ser det bara som en kul grej.
Så jag har absolut INTE känt mig trakaserad av nått betyg.