Nekromanti Betygsystemet i Recensionerna

Sodivra

Champion
På en 1 till 10-skala så är femman inte heller neutral, egentligen. Det är ju bara på udda tal det finns ett riktigt mitt-tal.

Å andra sidan så känns 5:an rätt så 50% och mitt i mitten, och en 10-skala är ju mer finkornig, så det skulle inte vara ett så stort problem att stämpla 5:an som mitten.

Själv så tycker jag det är lättare att bedöma in saker på en 1 till 5-skala, och jag ser en tendens att bara dela ut betyg i den övre halvan av betygen.. Men sådant är ju upp till recensenten, och med en tydlig standard (eller en standardrecensör :gremwink:) så är det ju inte ett problem.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Nonsens

Du missar vad jag vill säga, tror jag. Jag vet att recensionerna är subjektiva in i märgen - det är inget snack om saken. Jag vill inte bygga ett objektivt system. Men jag vill bygga ett konsekvent system.

1) Text och betyg skall överensstämma inom en recension enligt lämplig mall...d.v.s. om mallen säger att 6 = jäkelbra ska det stå i texten att produkten är jäkelbra (nej, inte den exakta ordalydelsen)
2) Betyg och text skall överensstämma med andra recensioner. En recension skall inte lyda "den här var rätt bra, betyg 6" och en annan "den här var superbra, betyg 5".

Det är allt jag vill. Som dig anser jag att vilket betygssystem som gäller är ganska irrelevant. 1-6 funkar helt okej. Vi kommer inte hitta ett perfekt system, far from, men tråden gick ju ut på att föreslå förbättringar. Mitt förslag är större konsensus mellan recensenter om vad betygen betyder.

Nu vill inte jag nödvändigtvis ändra på recensionssystemet, men chrull frågade efter förslag. Jag gav ett. För min del kvittar det vad det blir av det hela.

/RD

Mattis

Swordsman
När jag betygsätter film kör jag stenhård på skalan 1-5. Inga minus, inga plus, betyget brukar alltid komma ganska klockrent. Det är bara om man sitter och klurar på något för länge man kan komma fram till "en stark fyra", eller liknande.

Ifall något är riktigt, riktigt uselt, då kan man även sätta betyget 0.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Låt läsarna betygsätta själva! Bygg en funktion där läsarna får sätta betyg själva. Resultatet kan visas med ett medelbetyg, men det vore att göra för lätt för sig. Istället kanske man skulle visa en graf där läsarnas betyg visas mer fördelningsmässigt. Ju mer färg på ett betyg desto större andel har tittat på den."

Det här tycker jag är riktigt bra. Dels finns det möjlighet att i dagsläget diskutera recensioner liksom alla andra artiklar och dels hade man fått ett snabbt hum om huruvida recensenten var ensam om sin åsikt eller ej.

Jag tycker det är rätt charmigt med t6:or men hade lika gärna kunnat acceptera någon annan form av tärning istället. Jag tycker det är enbart positivt om en recension leder till en diskussion kring produkten förutsatt att diskussionen rör sig om det som recenserats och inte betygssystemet. Fast egentligen borde betyget vara så förankrat i själva recensionen att ingen behövde fråga sig varför det utdelades till att börja med.

Troberg

Sinister eater
Säga vad man vill om systemet med T6-or för betyg, men det underlättar en hel del om man som recensent inte riktigt vet vad man tycker. Bara slå en tärning!

Johan K

Gammal & dryg
För min dekl så kvittar det om just sifferbetygen behålls eller ej. Känns som det är en ganska subjektiv grej & man skulle säkerligen inte ge samam betyg om det var 2 som skrev en recension om samam spel. Men ändå så känns det som en iaf bra vägledande grej.
Då ser jag hellre att man skriven en rejäl recension som belyser de bra sidorna & kanske tar upp de saker som var/är mindre bra med det..

/ Johan K, som ICKE vill gå på allmäm föräldraträff på skolan iväll. :gremfrown:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Recensioner är ett gissel och det finns många sätt att förmildra och förbättra systemen, men som många redan sagt, objektivt blir det ju inte så länge än bedömning görs.

Det enklaste sättet är ju att slopa betygen och värderingarna och skriva "recensioner" (ja, det blir ju inga riktiga recensioner) utan värderingar om hur produkten är, utan bara förklarande och beskrivande om vad det innehåller. Tråkigt, jupp, men också informativt och objektivt.
Fast det är svårt för recensenten att hålla sig borta från värderingar. En jobbig balansgång.

Att motivera betygen känns vettigt. En sammanfattning på en mening om vad det är som gör att spelet förtjänar en sexa eller en etta. Detta är, enligt mig, bra mycket bättre än en generell förklaring till vad varje siffra betyder.

En tanke som slog mig var att det kanske inte är recensenten som ska sätta betyget (om det nu ska vara betyg) utan en utomstående. Dissa inte idén riktigt än.
En recension bör ju spegla texten, inte sant? Det är dock svårt för recensenten att sätta ett betyg som verkligen stämmer in på texten. Ripperdoc skrev som exempel "spelet är väldigt bra men med små missar, en sexa" och "spelet är superbt, en femma" eller något sånt. Det funkar inte.
Om man då tänker sig det såhär:
Nisse recenserar Cow: The Pasteurization. Han tycker spelet är aslökigt och skriver det. Dock är spelet väldigt, väldigt snyggt. Det skriver han också. Innehållsmässigt är spelet helt okej, men det saknas saker som borde varit med. Även det plitar Nisse ned i sin recension.
När Nisse känner att han är färdig med sin recension lämnar han över den till den oberoende (han har inte läst spelet tidigare och har givetvis inte varit med och gjort det) Pelle. Pelle läser igenom recensionen. Efter vad han läser kommer han fram till att spelet är värt en etta i text ("spelet är aslökigt"), en sexa i layout ("Dock är spelet väldigt, väldigt snyggt.") och en trea i innehåll ("Innehållsmässigt är spelet helt okej, men det saknas saker som borde varit med.").
När Pelle valt ut betygen som känns rimliga efter texten (och efter riktlinjerna om hur svåra betygen ska vara att få) så väljer han ut en eller två meningar per betygsdel som beskriver omdömet i stort (som parenteserna till exempel).
En dum idé?

Sen kan man ju fråga sig om betyget verkligen ska vara uppdelat, tre betyg utan att ett helhetsbetyg sätts (eller tärningssumman räknas ihop eller whatever), så att man har ett helthetsintryck också.

Betygsskalan? Ja, en rolig sak skulle ju vara att ha en kubisk t7 som går mellan 0-6 där 3 är mittenmedelmedium. En tärningssida utan prick vore klart snyggt. :gremwink:

G

Guest

Guest
Jag kör nog min favoritskala om jag ska recensera något 0-11 där pi är högst, o något annat är lägst, då vet folk att antingen tycker jag att det är det bästa jag läst eller så måste de kolla igenom vad jag skrivit.

Mask_UBBT

Hero
Instämmer, men ett tillägg...

Eftersom jag i princip spammade Eon-forumet med vad jag tycker, så gör jag så att jag helt enkelt leker parasit på Dimfrost här. Han säger i princip vad jag tycker, antingen blir betygen tydligare, eller så kan de dra åt fanders...

Dock gillade jag Magnus förslag. Med tummen upp/ned, gärna kombinerat med "Höjer standarden osv."-förslaget, om recensenten har bakgrunskunskap. Jag tycker dock det finns en poäng med att kunna säga "detta är värt sina riksdaler, men inte mer" på samma sätt som en 5a i en tiopoängsskala gör. Men det är ju bara min subjektiva åsikt.

Tummen upp/ned-förslaget gör ju att man kan göra så att man ger ett tummen upp till layout, ett till innehåll och ett till text. Men som folk har sagt, då kommer folk troligen mesa sig.

Hursom, det viktigaste är ju att man gör riktlinjerna klara för olika betyg. Jag ser gärna att de är så sakliga som möjligt. Layoutbetyget, som är det jag tycker fluktuerar mest i trovärdighetshalt nuförtiden, skulle ju kunna ha en serie med layoutmässiga "dödsynder". Inte "Vissa sorters bilder är fula" eller sådan, utan saker som berör hantverket i layouten. De profissionella layoutarna får nog snacka mer om det själva...

/Mask

Ackerfors

Alas, your rapids!
En till idé

"om recensenten har bakgrunskunskap."

De fyra orden gav mig en annan idé.
I varje recension skriver står det en liten ruta med recensentes fem favoritspel, så att man ser på ett ungefär vad recensenten gillar, och står boken som recenseras med på den listan, ja, då är det något riktigt bra enligt recensenten.

*kommer med massa dumma förslag i den här tråden*

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
I like that

Och komplettera det med en lista på spel som man inte gillar.

Typ...

Magnus är recensent, han gillar:

D&D/d20
Hypokognia
Drakar och Demoner 6
Warhammer Fantasy Roleplay
Star Wars d6

Magnus gillar inte:

Eon
Vampire
Friformsspel
HARP
GURPS

Typ, på så sätt redovisar man vilka fördomar man tar med sig in i recensionen.

M.

Ymir

Liten kantbaron
Betyg är för mesar och mainstreamfolk. Plocka bort dem helt och hållet.

Om inte, ersätt med en T10-skala. Det ger en bättre finfördelning.

- Ymir, irriterade på att snart sagt varenda dagstidning infört sifferbetyg

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Du har rätt!

Jag gillar egentligen inte heller numerologiska betygsystem.

Oskicket att ge kvantifiera betygsomdömen i siffror får därför 1 i betyg av mig, på en skala från 1 till 10! :gremlaugh:

Skämt åsido, om nån vill kolla hur det funkar med recensioner utan betyg, kolla i Gillbringarnas Sverox. Där skrev jag alltid mina recensioner utan sifferbetyg. Eller i Baldys Rollspelaren. Då kunde det se ut så här:

[recension] Midnight (d20)

MIDNIGHT är en 254 sidor tjock bok från Fantasy Flight Games (FFG) som presenterar en helt ny kampanjvärld till d20-systemet (Dungeons & Dragons-reglerna). Grundidén är enkel; hur skulle en rollspels-värld kunna se ut om ondskan redan vunnit? Boken besvarar den frågan genom att presentera Aryth, en värld där den fallna guden Izrador besegrat de fria folken och lagt så gott som alla dess riken under sig.

Den hårdinbundna boken har ett stämningsfullt omslag, och inleds med 16 färgsidor som sammanfattar bakgrunden och alla viktiga undantag som skiljer världen från mer konventionella konkurrenter. Resten av boken är dock tryckt i svartvitt med ett sirligt rubriktypsnitt, och har en lättläst men tyvärr ganska fantasilös layout i två spalter. Illustrationerna är bra och stämningsfulla, även om det är uppenbart att vissa målats i färg men tryckts i svartvitt, vilket drar ned intrycket något.

De stora skillnaderna när det gäller regler berör klasser (yrken) och magi. Med undantag från tre klasser har samtliga nämligen utgått och ersatts av andra, ibland snarlika klasser. Magin är inte heller knuten till specifika klasser, utan alla har potentialen att använda magi, vilket är en stor skillnad gentemot de officiella d20-reglerna. Dessutom använder sig Midnight av FFG:s egna kompletterande regler för rollfigurs-förbättring. De fungerar i korthet så att varje rollperson har ett speciellt öde sedan barndomen, vilket väljs av spelaren och därefter styr den fortsatta utvecklingen av rollpersonen.

Modulen är avslutningsvis välskriven och disponerad enligt klassiskt d20-manér (först folkslag, sedan klasser osv). Midnight innehåller även tips och råd på hur man hanterar en kampanj, liksom ett introduktionsäventyr som gör det lätt att komma igång. Den största nackdelen med Midnight är dock att bokens limning är usel, men bortsett från detta är det faktiskt en av de bästa d20-produkter som har getts ut.

alltså: en inspirerade spelvärld som ger både spelare och spelledare en möjlighet att prova på någonting annorlunda
pris: ca $35 (rekommenderat återförsäljarpris)
hemsida: http://www.fantasyflightgames.com/midnight.html

- Magnus Seter (magnus@houdini.se)
M.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Du har rätt!

Skämt åsido, om nån vill kolla hur det funkar med recensioner utan betyg, kolla i Gillbringarnas Sverox. Där skrev jag alltid mina recensioner utan sifferbetyg. Eller i Baldys Rollspelaren. Då kunde det se ut så här
Sådana där recensioner funkar ju aldelses utmärkt ju !!
De är ju minst lika smidga som recensoner med betyg...
Känns som man kan plocka bort just siffrorna, så lipper folk stirra sig blinda på dem iaf..

Feliath

Swashbuckler
Hear Hear! [ANT]

Sifferbetyg = Assery.

/Feliath - Kalifen i Córdoba

Rising

Vila i frid
1-6 är en ganska standardiserad skala. Det är den som både Aftonbladet och Expressen använder (överkryssad geting, en geting, två getingar, osv. till toppbetyget fem getingar). En större skala betyder att det blir viktigare att man har få recensenter och att dessa jämför sina betyg med de betyg de redan satt. Det är ju det som recensionerna på wrnu inte klarar, så därför tycker jag att det förslaget är dåligt. Det är mycket bättre med en liten, behändig skala, och sedan får recensenten helt enkelt göra jämförelserna i sin text istället.

Om en recensent skriver "layouten har förbättrats avsevärt sen förra utgåvan, med trevliga mellanrubriker, luftigare marginaler och ett öppnare brödteckensnitt, bla bla" så fattar man ju att recensenten anser att spelet har blivit bättre än senast. Då behöver man inte gå tillbaka till den gamla recensionen och jämföra sifferbetygen. Saker och ting förändras ju faktiskt med tiden, också. Det man tyckte var toppen för några år sedan är kanske inte lika upphetsande idag. Därför är jämförelser mellan gamla recensioner och nyare ändå inte alltid tillförlitliga.

Har man då någon användning av betygsystem överhuvudtaget? Ja, det tycker jag. Det ger en bra, första överblick av vad man kan förvänta sig av recensionen i övrigt. Då är det bra om skalan är tillräckligt bred för att skilja på exceptionellt bra och lagom bra, men ändå inte vara så bred att den blir svår för recensenterna att använda. (Vi som kommer ihåg datorspelstidningar som hade procentskala vet precis hur godtyckliga stora skalor kan vara)

Kort sagt: 1-6 är helt okej. Det bjuder in läsaren precis lagom mycket, tycker jag, och de jämförelser som vissa forumiter verkar vilja se tycker jag att det är bättre om recensenten utför i själva textinnehållet istället. Skalan är inte så stor att man behöver någon form av överrenskommelse om hur den ska användas.

Lycan

Hero
Om betyg nu ska finnas håller jag med alla som sagt det tidigare att skalor med få steg är att föredra. Jag kommer direkt att tänka på procentbaserade system; hur avgör jag om en produkt är 3% sämre än en annan? Et cetera.

För mig är sifferbetyget oväsentligt och brödtexten guld. En bra recension säger inte bara något om spelet, utan även något om recensenten själv. Språkbruket, ordval, fokus, usw, säger mycket om både recensent och produkt, oavsett hur bra recensenten är på att hantera språket.

Därmed anser jag att:

1. Ska ni ha kvar betygssystemet i någon form duger den nuvarande formen utmärkt, i det att den kompletterar och förtydligar recensentens uttalande.
2. Det finns alltid en risk att för mycket fokus läggs på ett numeriskt och otroligt abstrakt betygssystem (framför allt hos läsaren), och det bör förtydligas (något jag egentligen inte trodde behövdes, men betygsdiskussionen på eonforumet motbevisade mig angående) att betygssystem alltid är en fingervisning som aldrig kan vara lika betydelsebärande som en argumenterande text.

- Lycan