Nekromanti Bevakning

Mr.Chrenshaw

Veteran
En sak jag skulle vilja veta är hur mycket och hur bra bevakning en helt vanlig klädaffär (t.ex.) har. Ifall det har videokameror med äckligt bra upplösning och 1000x zoom eller om de har en gammal hemmagjord kamera som de köpt av nå'n lodis. Ifall de har kameror, skulle de då kunna vara kopplade till en så'n däringa sak som identifierar folk genom deras ansikten och kanske också larmar polisen genom att kolla upp personen ifråga i brottsregistret.
Hur mycket sätter polisen in, förresten, om t.ex. de har fått reda på att en grupp med polismördare "råkade" spränga en byggnad eller två med lite C6? Eller skulle de skicka I-pol direkt?
"...vi får inte lämna några DNA-spår till polisen. Hmm. Spräng huset! Max, släng hit lite C6!"
Eller det kanske är lite väl orealistiskt?
"...förresten var det inte vi som sprängde det! Vi designade bomben med en fotocell, så när polisen kom utlöste DE bomben! Jag är utan skuld!"
Hehehe.

"...och jag lovar, jag har ingen illegal ShadowDoc-klinik i källaren, ärligt!"

Confusion

Veteran
Hur mycket sätter polisen in, förresten, om t.ex. de har fått reda på att en grupp med polismördare "råkade" spränga en byggnad eller två med lite C6? Eller skulle de skicka I-pol direkt?

jag skulle gissa på att insatsstyrkorna, militären och/eller interpol sätts in beroende på omständigheterna...

/Henning

Mr.Chrenshaw

Veteran
Omständigheter?

Omständigheter?
Huset var mitt i London, typ. /images/icons/smile.gif
Vi var däremot väldigt långt bort när det exploderade.
En sak till jag vill veta är den här indelningen av städer. Hur görs den? Hur delar de upp t.ex. London och hur stränga är tullerna? (När man ska från ett ghetto till ett annat måste man ju gå igenom en kontroll, eller?)

smaffy

Hero
Det är olagligt för vanliga människor att kolla upp folk i brottsregister...
10 euro eller nått kostar det... så, frågan är väll mer om klädafären vill lägga ut 10 euro per person som kommer in och handlar... [tuff]

Smaffy är jag. blä.

ripperdoc

Myrmidon
Det beror helt på. De flesta affärer som går någorlunda bra, d.v.s. oftast är med i en klädkedja, har vanlig videoövervakning. Ett par kameror i varje butik, och tämligen lågupplösande kamero, som tar få bilder per sekund. Men tillräckligt för identifiering vid ett brott. Ju rikare ställe, eller desto mer värdefullt innehåll, desto bättre övervakningsutrustning. Vill dev ara riktigt säkra kollar de ID på alla som ska in och checkar mot diverse register.

Sedan, när det gäller vad polisen sätter in. Polismördare är de mest avskydda brottslingarna i alla kategorier. De kan i stort sett dra fram alla resurser som går för att ta polismördare, speciellt om de spränger byggnader också. Interpol kontaktas bara om brottslingarna har varit involverade i många länder, om de utför brott som är mycket farliga för en eller flera stater eller liknande stora organisationer, om brotten direkt relaterat till Interpol eller om brottslingarna är för farliga för att vanlig polis ska ta hand om dem. Det finns även fler fall då Interpol går in, men oftast har polisen egna insatsenheter som gör jobbet. Nu var det i centrala London. Londonpolisen är mycket brutal, d.v.s. de flesta brottslingar som hittas dör innan de får straff.
Det ser alltså inte ljust ut för dessa brottslingar.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

hatten

Swashbuckler
Idag arbetas det på att hitta sätt att fånga in hudpartiklar och hår bitar som ramlat av en person.. Att fånga in och hitta sådant är svårt men man kan få ur DNA ur sådana partiklar.
Delar av en person ramlar hela tiden av så om man har varit mer än någon timme i rummet lämnar man efter sig ett spår som kan hittas flera dygn efteråt.

Sen kommer vi till datortekniken kameror är så små i N2 att de kan vara mindre än en knappnål och alla som har tappat en knapp nål vet att de kan vara svåra att hitta.
Och att dra på sig en strumpbyxa hjälper inte i N2 det funkar knappt idag. allt vad polisen behöver göra är att mata in ditt kamoflerade bild i en dator så kan datorn visa hur du ser ut utan strumpbyxan.
Nej det är SVÅRT att vara olaglig i N2 om man inte har hjälp

ripperdoc

Myrmidon
Men nu överdriver du faktiskt. Det är för det första knappast praktiskt att ha så små kameror, bara för att det går. Oftast duger de lika bra ändå. Sedan har polisen fullt upp och ofta dåligt med resurser, vilket gör att de inte kan sitta och datorbehandla alla bilder på olagligheter, eller för den delen gör nåt annat vettigt.

Summa är, ger du dig på fel saker, som rika företag, privatpersoner, makthavare eller polisen så får du storstryk, annars händer det inte så mycket, även om det _kan_. Om man rånar en medelklasskille på tunnelbanan så lär inte polisen sätta sig och söka igenom videoövervakningsbanden för att hitta rånaren. Det är inte värt mödan.

/RipperDoc

G

Guest

Guest
åhja! det går att komma undan... hoppas jag...

Mvh Ezzy

Confusion

Veteran
Re: Omständigheter?

Omständigheter?
Huset var mitt i London, typ.

Tja, då lär det nog bli fullt pådrag från insatsstyrkorna(i o m att det lär räknas som terroriståd) och kanske även militären om förövarna (ni) kan tänkas ha tillgång till mer sprängämnen och/eller tyngre vapen. Interpol kan mkt väl kopplas in om förövarna (ni) tros lämna landet.

/Henning

Mr.Chrenshaw

Veteran
Jag med... [NT]

...annars är det segt.

Mr.Chrenshaw

Veteran
Inter/europol?

Men om vi bara agerar i Europa då... är det bara Europol då?
(Det känns som om de är lite softare än Interpol.)
Det känns som om de har satt till en grupp "europolister" endast för oss. /images/icons/cool.gif

Pendragon

Swashbuckler
Re: Inter/europol?

London och resten av UK tillhör inte Europa, utan är ett självständigt land (med mycket elak och brutal polis, och ännu värre militär, flyr ni till europa får ni dessutom interpol och antagligen europol också efter er.... fast det kanske är att föredra framför britternas rättsväsende...

Judge Pendragon
-"Prepare to be judged!"

Emil

Hero
Om man rånar en medelklasskille på tunnelbanan så lär inte polisen sätta sig och söka igenom videoövervakningsbanden för att hitta rånaren. Det är inte värt mödan.

Att hitta något på digitala videoöverakningsband är inget problem, däremot så är det ett helvete att hitta rånaren även om man - mot förmodan skulle kunna identifiera honom. I en tunnelbana kanske man inte kan hitta DNA (det rör ju sig ganska många personer där), men om man hittar detta så kan man ifrån detta framställa en bild på DNA-ägaren...

Jag ser på den nya polistekniken så här: Det är inga problem att hitta bevis och liknande mot brottslingar. Det jobbiga är att få tag på själva brottslingen och någon särskild möda läggs sällan ner på detta om brottsoffrett inte har någon inflytelserik post i samhället.

/Emil

Emil

Hero
Londons stadsdelar

En sak till jag vill veta är den här indelningen av städer. Hur görs den? Hur delar de upp t.ex. London och hur stränga är tullerna? (När man ska från ett ghetto till ett annat måste man ju gå igenom en kontroll, eller?)

Detta handlar enbart om London: Efter upploppen i London som varade i en hel månad, så har stadsdelarna delats av med murar. Så ska du ta dig igenom dessa kommer du att scannas, åtminstone om du ska in i eller ut ur de finare trakterna.

Skulle ett hus sprängas centralt så skulle garanterat stadsdelen spärrats av. Har man kontakter och pengar kan man dock ta sig ur stadsdelen ändå, i så fall via underjordiska tunnlar...

/Emil

ripperdoc

Myrmidon
Re: Inter/europol?

Vad jag förtått är Europol fristående från Interpol. Europol jobbar inte på samma sätt heller. Lite som Europas FBI, kan man nog säga, medan Interpol är nåt annat, som inte går att jämföra riktigt. Interpol agerar i alla FN-medlemsländerna, och även i andra, om ex. FN-personal är involverad i ev. brott (som offer eller gärningsmän).

Europol lär vara de första som agerar inom Europa, Intepol kommer efter. Men som en annan sade, Storbritannien är inte Europa, vilket gör att man får tas med deras brutala polis först.

/RipperDoc

ripperdoc

Myrmidon
Det krävs mycket jobb att samla in bevisen också. Polisen tänker alltså först på vem som är offret elelr dyl., och prioiterar sitt arbete därefter. D.v.s. de kommer i stort sett inte röra ett finger för ett simpelt rån i tunnelbanan, om det inte råkar finnas tjänstemän där vid brottstillfället.

/RipperDoc

Emil

Hero
Det krävs mycket jobb att samla in bevisen också.

Nja, egentligen inte, men om man väger det mot resurserna och antalet utförda brottshandlingar så måste man ju prioritera. Men VILL de skaffa fram bevis är detta inga problem.

/Emil

Emil

Hero
Exakt!

Exakt. Europol arbetar i grunden bara i Europeiska federationen, men samarbetar med polisen i bl.a. SFS.

/Emil

radrat

Veteran
Hur pass jävlig måste man vara för att få första direktoriatet efter sig? Räcker det inte med att bomba skyskrapor i centrala London och meja ned poliser?

"Det där går inte fort, gamla russin!"