Det här har diskuterats förut här och var, men med år kommer ny visdom, nya spelstilar etc.
Den gode MrG skrev i Expert-tråden:
Så; Har det framkommit några nya "trick" för att bevara mystiken i rollspel?
Det senaste jag sett (och som troligen inte kan ses som revolutionerande egentligen) är det på is lagda Ark som skulle släppa de olika delarna av en metastory i olika moduler/regelpaket (evakueringsskepp i rymden, skepp kommer till planet, civilisation etablerad eller dyl).
Men finns det några bra metoder, praktiska eller teoretiska, för döljande av information?
Den gode MrG skrev i Expert-tråden:
Som jag tolkar det hela så handlar det om att bevara mystik. I fallet skippa magiker som karaktärer så handlar det om att undvika att magiker bara blir artilleripjäser och i stället förblir de som man fruktar inte för vad de kan göra utan för vad de eventuellt kan göra. I världsfallet så handlar det om att världen skall vara okänd för spelaren/rollpersonen och att varje steg skall vara ut i någon sorts nytt och okänt (även om jag inte helt håller med om att världens existens i sig är ett hinder).MrG said:Jag skulle ha skippat magiker som spelarkaraktärer, haft Pendragonssystem för att tolka slagen, haft en summa att köpa grundegenskaper för istället för att slå fram dem (men en modell där du kan slå några och sedan köpa resten för det som blir över (för den händige att räkna fram hur ett sånt system skulle se ut), och framfröallt skulle jag blockat alla viljor som ville ge ut en sammanhängande värld. Det schystate med gamla Drakar var att själv som Sl och spelare skapa världen, Erbar Altor kom bara i vägen för mig. Och känslan att man började som en liten person i ingenstans och sedan fick upptäcka världen var GULD!
Så; Har det framkommit några nya "trick" för att bevara mystiken i rollspel?
Det senaste jag sett (och som troligen inte kan ses som revolutionerande egentligen) är det på is lagda Ark som skulle släppa de olika delarna av en metastory i olika moduler/regelpaket (evakueringsskepp i rymden, skepp kommer till planet, civilisation etablerad eller dyl).
Men finns det några bra metoder, praktiska eller teoretiska, för döljande av information?