Re: Sf-författare på högerkanten
"På tal om politik och höger-vänster... Är det bara som jag fått för mig eller är de flesta sf-författare mer vänster? Jag tror jag läste något liknande i en artikel om Poul Anderson en gång, där det stod att han var sf-författare och en högermänniska, i motsats till de flesta av hans författarkollegor."
Heinlein var tämligen höger, om jag inte minns fel. Och Clarke verkar vara ganska liberal av sig.
Men till viss del tror jag att du har rätt: science fiction är per definition tämligen reaktionär och samhällskritisk litteratur. Fast det gör ju inte SF-författare automatiskt till vänsterfolk. Även kommunistblockets SF-litteratur var också rätt reaktionär och samhällskritisk, fast från kommunismens synsätt. I vissa fall var den till och med snudd på kontrarevolutionär. Behöver jag ens nämna Andrej Sacharov?
Däremot så tror jag att de flesta SF-författare i grunden är humanister, oavsett hur tekniskt inriktade de är som författare eller om de är kontra-kommunistiskt reaktionära eller kontra-kapitalistiskt reaktionära. Tekniken i deras verk är ofta till för att peka på humana brister i vårt samhälle eller för att visa på en möjlighet till ett bättre liv, och sensmoralen i deras verk är ofta att vi aldrig får glömma vår mänsklighet och medmänsklighet, hur balla tekniska grunkor vi än kan skapa.