Fundering: skadenivåer eller kroppspoäng
En liten erfarenhet som dök upp igår i ett preliminärt systemtest var skadesystemet.
Som det har beskrivits så tar man skadan som man slår fram (effekt plus skadetärningar: slår jag 28 på träffslaget och 2, 6, 3 på skadetärningarna så blir skadan 2+8+6+3=19) och jämför med en klase skadetrösklar. Om skadan är högre eller lika med en skadetröskel, men lägre än nästa, så får man en skada av den sorten.
Invändningen var att det kan bli omöjligt att ha ihjäl vissa rollpersoner. Exempelvis, en obeväpnad rollperson (ingen skadetärning alls) kan som absolut mest göra 30 poäng i skada, och det förutsätter 100% eller mer i färdigheten, och perfekt slag med 00 (som då får effekt 10+10, plus 10 poäng för att det var perfekt). Ett mål med Kraft 18 och Själ 18 ger skadetröskel för Allvarlig skada på 18 och Kritisk skada på 36, vilket innebär att man aldrig någonsin kan ge mer än en Allvarlig skada med en knytnäve. Man kan slå ner någon, men aldrig slå ihjäl någon.
Jag har några funderingar på lösningar.
Öppna skadetärningar: Öppna skadetärningar tar bort hela problematiken. Nackdelen är att omslag tar tid och öppna tärningar används inte någon annanstans.
Vanliga hederliga kroppspoäng: Tja, de funkar. Man kanske inte slår ihjäl någon med ett slag, men man kan slå ihjäl honom. Dessutom är det något perverst tillfredsställande att banka ner den gule fegisens ansikte i golvplankorna.
Stryktålighetsslag: Istället för att bara jämföra så får man på något sätt slå ett stryktålighetsslag. Dessvärre är skadan inte på någon praktisk skala för existerande handlingsslag, utan måste göras om, eller så måste man ha ett slag på en annan skala än handlingsslaget. Dessutom är det ett slag till.
Vilken lösning föredras?