Re: Exempelutmaning
"Frågan är bara hur konstruktionen av en sådan här ska gå till. Ska det vara helt öppet, och i så fall helt enkelt vilket äventyrsskapande som helst, eller ska det följa någon typ av system - a la Rune?"
Valfritt, faktiskt, men vill man följa någon slags system så tänkte jag mig ungefär att man slår fram hur lång en resa är i dagar, till exempel med 2T10. Varje dag är värd 100 expeditionspoäng. Sen slår man eller väljer bland de 100 utmaningar som finns, justerar varje utmaning en aning, och fortsätter så tills man har kommit upp till en lagom mängd expeditionspoäng (typ, 10 under gränsen eller däröver). Och ja, det ska finnas typ 100 olika utmaningar, allihopa i ungefär det där formatet. I just det här exempelfallet så slog jag just eller valde 42. Vill man vara ännu klurigare så kan man ju förstås göra en koppling mellan motsvarande erfarenhet och expeditionspoäng, till exempel ett bättringspoäng per 200 expeditionspoäng.
Om man inte skulle klara en utmaning så kan man ju alltid försöka ta en annan väg. I så fall får man till att börja med ersätta de där expeditionspoängen från den misslyckade utmaningen med minst dubbelt så många. Så om rollpersonerna inte klarade av att ta sig över den där klyftan så får de ta en annan väg. Klyftan var värd 100 expeditionspoäng, så en annan väg måste alltså vara värd minst 200 poäng, och tar även motsvarande minst 200 poäng (dvs minst två dagar) att gå runt. Sen är det inte säkert att man hittar tillbaka till rätt spår igen, så om man inte lyckas med lämpligt slag för bibliografi (eller vad färdigheten nu ska heta) så hittar man inte fram till den planerade rutten, och får slå fram en helt ny rutt motsvarande kvarvarande poäng.
Det vill säga, om expeditionen var planerad till 10 dagar lika med 1000 poäng, och man efter 230 poäng kom till den där klyftan för 100 poäng, och blev tvungen att gå runt den för 210 poäng, så har man alltså gått motsvarande 330 poäng av originalrutten. Klyftan är fortfarande värd 100 poäng, så det är det man räknar på som "efter utmaningen". Man hade 230 när man kom dit, och den var värd 100 poäng, så expeditionen är 330 poäng från start och 670 poäng från målet, även om den faktiskt har gått motsvarande 440 poäng. Skulle man efter det misslyckas med slaget för bibliografi så hittar man inte tillbaka till rutten.
I så fall får man slå fram resten av rutten igen, och man är tvungen att slå fler bibliografislag för att inte gå vilse och ta en ännu längre väg (dvs slå fram en straffutmaning).
En del av utmaningarna är dolda, andra är öppna. Så när spelledaren slår fram utmaningarna så meddelar han endast de öppna, och han meddelar inte poängvärdet heller. Spelarna får veta att de tar sig fram i läsesalar, goblinterritorier, längs med en känd handelsled etc, men han talar inte om den där grejen med klyftan. Den var dold, så den märker spelarna när de kommer dit.
Men hela systemet bygger mest på att samla ihop lagom mycket expeditionspoäng så att man kommer fram någon gång, och har man otur så får man straffpoäng som man inte kan tillgodoräkna sig för att nå målet.
Sen kan jag ju förstås skita i systemet, och bara hitta på.
"Rune"
Aldrig spelat eller läst, vare sig datorspel eller rollspel. Det enda jag vet om det är att det är en fetinghammare inblandad.