Nekromanti Biblioteksvärlden

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,777
Location
Helsingborg
Och...lysmaskar![NT]

NT: För Lysmaskar är ubercoola tillägg till Sagoaktig biblioteksdungeoncrawl.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Inspiration och hattar

"Jag antar att du läst både Tad Williams Otherland (med Huset) och Jorge Luis Borges Biblioteket i Babel?"

Nepp. Det närmaste jag kan komma är Labyrinth (labyrintutforskandet) och Dark Crystal (framförallt Augras hem).

Det fanns ett Linda och Valentin-äventyr med en stad som sjönk ner i marken och varje generation byggde ett nytt lager ovanpå, men i de djupare lagren så fanns det fortfarande varelser som mindes vad som hade hänt när deras lager låg vid ytan.

I mangan Magister Negi Magi finns också ett jättestort bibliotek, där Baka Rangers ger sig iväg på en tredagarsexpedition för att hitta en bok längst in. Jag tror det är från det avsnittet (i bok 2) som jag fick den huvudsakliga idén till hur man äventyrar i biblioteksvärlden, och jag funderade ett tag på att bygga in det i GIRLS, då magister Negis elever trots allt är fjortonåriga skolflickor.

Åsså förstås Pratchett och hans L-space. Mina första tankar rörde sig om typ summan av alla bibliotek på jorden, men nånstans i fredags så ändrade jag mig och kom på den här idén med en överbliven biblioteksvärld. Förmodligen kommer den idén från Hôl - finns det hela sopplaneter så finns det säkert hela biblioteksplaneter.

Åsså förstås Harry Potter, fast Hogwarts bibliotek är rätt6 mjäkigt i jämförelse.

Slutligen så har jag för mig att Trantor i Stiftelsetrilogin kom att bli en biblioteksvärld.

Den stora hatten kommer för övrigt också från Magister Negi Magi. Det verkar som att alla magiker har sådana där hattar i den världen, i alla fall när de är officiella. Så jag undrar om inte de stora hattarna ska vara något som utmärker äventyrare - alla äventyrare har en sådan hatt, så har man en hatt så antas man vara äventyrare, och tvärtom: har man inte en sådan hatt så släpps man inte ut på äventyr. De är lite konservativa ibland.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jupp!

Viktigaste rådet till alla potentiella äventyrare: håll din lysmask vid liv. Och de är förstås tillräckligt ljusstarka för att lysa upp som ungefär en ficklampa, och trivs rätt bra i en liten spegelförsedd bur som man kan spänna fast på huvudet eller hålla i handen. För tråts allt, etereologens ljusbesvärjelser funkar inte hur länge som helst, och eld är man mycket, mycket försiktig med.

Maten till äventyrare - och lysmaskar, och alla andra för den delen - kommer för övrigt från professionella mykologer. Det är ett ärevördigt och legitimt yrke, men det är oftast inte dem som ger sig ut på äventyr. Svamparna som de odlar finns ju redan på rätt plats, så att säga. Därför finns inte mykologer som valbart "yrke" i spelet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Re: Inspiration och hattar

Krille said:
Feliath said:
Jag antar att du läst både Tad Williams Otherland (med Huset) och Jorge Luis Borges Biblioteket i Babel?
Nepp.
Och jag som trodde att du var allmänbildad. :gremgrin:

(Allvarligt: den där Borges-novellen är snuskigt bra, och rekommenderas verkligen. Den återfinns i samlingen Labyrinter på svenska, har jag för mig.)


/Dimfrost
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Skriv klart det här NU! [ANT]

Eller ja, du måste inte, men ju fortare du skriver det här, desto fortare kommer jag älska dig!
Oändliga burspråk är ju bara bäst. (Det står om en avgrund av böcker en bit ner, fast på ett lätt fjolligt sätt.)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Okej, det här har du fått höra på kanalen redan, och det passar kanske inte så bra in..
Men jag tar upp det ändå, för att det är en så ball idé. :gremsmile:

Ponera att en bibliotekarie-datasystem-AI finns i mitten av planeten, eterskapad så den suddar gränser mellan dator och ande. Genom åren har den tagit en gaialiknande roll, då den faktiskt är planetens ande på många sätt.

En präst kan under goda omständigheter få tillräcklig kontakt med anden, och skicka förfrågningar om mirakel, som hyllor som organiserar om sig med gamla kugghjulsanordningar, eller vägledning till en eftertraktad bok.


I övrigt en ball idé. Det har varit mycket snack på forumet om hur man gör bra nybörjarspel. Kan du bara inspirera dom så har dom kul oavsett tror jag, baserat på alla anekdoter om nybörjare som feltolkar reglerna grovt, men har skoj ändå. Satsa på mycket stil.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Yrken" i biblioteksvärlden

Tja, egentligen kallas det inte för "yrken", utan för "ordnar".

För länge sedan så tillkom en praxis att dela in folket i de överlevande samhällena i ordnar, för att lättare kunna sköta utbildningen av dem. En ordens viktigaste uppgift är att tillhandahålla träning i de ämnesområden som orden sysslar med och tillvarata ordens intressen i samhället. För rollpersonernas del så innebär det mest att ordnarna ger uppdrag till rollpersonerna. De är med andra ord inte bara ”fackföreningar” och ”akademier”, utan även arbetsgivare.

Det finns ett antal olika ordnar, men sex av dem - beskyddare, etereolog, libriolog, mekanurg, kommersiolog och helare - är mer intressanta för rollspelet än andra. Det är nämligen dessa som oftast ger sig av på expeditioner ut i biblioteket.

Det är fullt möjligt att medlemmar från andra ordnar kan följa med på expeditioner, men oftast har de bättre saker för sig hemma. Mykologer är till exempel de som odlar mat åt resten av samhället, och emedan de är väldigt praktiska och deras tjänster högst uppskattade i samhället så är de snarast i vägen på de flesta expeditioner.

Det är också fullt möjligt att det finns andra ordnar som kan tänkas gå ut på expeditioner, men de finns inte i alla samhällen. Till exempel finns det oftast inte någon jägarorden, men det kan finnas i en del samhällen, så om någon vill skapa en jägarorden så borde det ju faktiskt inte vara några problem.

De olika ordnarna känns lättast igen på sina hattar eller huvudbonader. De flesta samhällen har ungefär samma hattvanor, så man kan oftast känna igen motsvarande orden även från andra samhällen, och kan man sina hattar rätt så kan man till och med se vilka samhällen de kommer från.

En ordens viktigaste uppgift är att träna medlemmarna i den. Det är inte så att man inte får kunna saker som inte tillhör ens orden, men man får inte knata in i fel ordenshus och begära att få lära sig deras färdigheter och kunskaper. Vill man lära sig något som egentligen tillhör en annan orden så får man lista ut det själv eller läsa i rätt bok. Det ses inte heller med allt för blida ögon på om man lär ut uppsnappade utomordensliga kunskaper till andra inom orden, och de flesta tycker illa om när man lär ut ordenskunskaper till folk utom orden. Det är inte fysiskt omöjligt eller så, det är bara det att de här specialiseringarna är essentiella för ordens överlevnad. Om vem som helst skulle kunna lära sig eteorologi så vore det ju ingen mening med att ha en eteorologisk orden, eller hur? Sen är det också en fördel för ämneskunskapen. Om man kan koncentrera sig på eteorologi så blir man oftast mycket bättre på det, än om man måste dela sin studietid mellan eteorologi, libriologi, mekanurgi och strid.

Beskyddare: krigare
Etereolog: magiker
Libriolog: utforskare/bibliotekarie
Mekanurg: uppfinnare av galna manicker
Helare: de som läker skadade och sjuka
Kommersiolog: handelsmän
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Ja, den finns i Labyrinter [ANT]

And I wish to add my most strenuous recommendation. All humans to whom books are dear are recommended Borges.


/Feliath — punk-ass readin' kid
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Exempelutmaning

Ungefär så här så hade jag tänkt mig att en utmaning ska skrivas ut:

#42: Klyftan
”Plötsligt tar gången slut och öppnar sig mot en djup klyfta som skär rakt igenom biblioteket. Tittar man åt sidorna, uppåt och neråt så kan man skymta åtskilliga andra gångar och till och med salar som öppnar sig in i klyftan. Långt ner i mörkret så kan man se ett fladdrande ljus från någon som korsar en bro längre ner och vid sidan. Det syns ingen botten och inget tak, och klyftan verkar vara hur lång som helst. Någonstans högre upp så hörs ett skrikande från något djur av något slag.”
Beskrivning: en bred klyfta hindrar rollpersonernas väg. Den är för bred för att man ska kunna hoppa över den.
Expeditionspoäng: 100
Några möjliga lösningar: Man kan spänna rep över till andra sidan på något sätt. Man kan till exempel använda någon form av ”repskjutare”, flyga över med en urverksdriven ryggsäcksflygmaskin eller svinga sig över klyftan. Har man väl fått över ett rep så kan man enkelt få över ett till för att säkra repbron.
Man kan konstruera en vippbro genom att leta upp en angränsande sal med tillräcklig takhöjd. Med material från bokhyllor, eller kanske ett balkongräcke, kan man bygga en A-ram eller stege som man kan luta över klyftan.
Några möjliga varianter: Det finns en bro, men den är gjord med falskt perspektiv så den syns inte, och i det svaga ljuset är det omöjligt att se någon skillnad.
Det finns en bro över, men den är ranglig och trasig, och man måste vara enormt försiktig för att den inte ska rasa. Det är omöjligt i brons nuvarande kondition att få över någonting tyngre, som till exempel handelsvaror eller fler än en person samtidigt.
Det finns en bro över, men högre upp. Antingen måste man klättra upp till den, eller hitta en väg upp till den.
Klyftan är för bred för att repsvingarvarianter ska vara praktiska, och vippbroar och stegar av rätt längd blir mycket svårare att bygga.
Klyftan är bebodd av en stam med flygvarelser som inte tycker om inkräktare. Så fort gruppen försöker ta sig över klyftan så kommer de att bli anfallna av de här varelserna.
Vilken som helst av ovanstående varianter, fast med tillägget att strax innan rollpersonerna når klyftan så börjar de att jagas av ett stort hemskt monster, som förhoppningsvis inte kan ta sig över klyftan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Raser

Den gamla civilisationen sträckte sig över en hel galax, så det fanns gott om planeter i det. De flesta planeter hade dessutom någon inhemsk ras, och tillsammans med planeternas böcker så följde ofta lite folk från rasen med till biblioteksvärlden. På grund av det så är biblioteksvärldarna befolkade av ett ganska stort urval av galaxens många raser.

Det innebär att det finns plats för ungefär vilka raser som helst i det här spelet. Jag ska stoppa in någon form av rasbyggarregler, förmodligen reglerna från Jidai Senshi, så att vem som helst kan skapa och stoppa in nya raser.

Men vilka raser vill ni ha in? Till och med de gamla klassikerna är tillåtna, så länge de kan bo i ett bibliotek.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Re: Raser

Mutanter, urverksrobotar, insektsfolk, andetroende vargfolk, halveteriska typer, hamnskiftare, apfolk som bor högt uppe i bokhyllorna, otrevliga ödelfolk, vilda pseudoalver med skumma tatueringar och piercingar, halvmekaniska gnomer och kringvandrande rävfolk. :gremgrin:


/Dimfrost
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Re: Raser

Jag vet inte vad det är, men hela tiden associerar jag till Labyrinth (filmen med David Bowie alltså), och det enda jag kräver är goblins som har spjut med monster på.

- Vulf, troll på en pinne
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,660
Location
En mälarö
Re: Raser

[ QUOTE ]
Jag vet inte vad det är, men hela tiden associerar jag till Labyrinth (filmen med David Bowie alltså), och det enda jag kräver är goblins som har spjut med monster på.


[/ QUOTE ]
I sådana fall vill jag att de ska trampa runt på en sån där cykeldriven dressin-helvetesmaskin med roterande knivblad. De används för att rensa bibblans kloaksystem från ohyra. (Ohyran är föresten nån slags rått/vätte-hybrid som lever i flockar under bibliotekets golv. Under dygnets lugnare timmar gör de räder in i lässalarna och stjäl böcker, inte för att läsa, utan för att bygga stora wickerman-liknande figurer av. Kring dessa figurer har de skapat en mycket komplicerad och ritfylld religion som ingen utanför rått/vättarnas samhälle kan förstå subtiliteterna av.)

/Anders
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,972
Location
Uppsala
Re: Exempelutmaning

Det här påminner på något sätt om Rune, minus de milslånga tabellerna. Frågan är bara hur konstruktionen av en sådan här ska gå till. Ska det vara helt öppet, och i så fall helt enkelt vilket äventyrsskapande som helst, eller ska det följa någon typ av system - a la Rune?

Och en annan sak: hur avgör man vad som är värt expeditionspoäng? Är det detta som systemet som påminner om Rune ska göra åt spelledaren? (...)

Rune (Bara för att jag ska ha nämnt det fyra gånger i inlägget).
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
På det hela taget tycker jag att idén verkar intressant, speciellt att undvika strid (inte helt säker på att det går hem i tonårsstugorna, dock). Stora Tabeller skulle väl, eventuellt, vara en potentiell nackdel, men borde underlätta scenarioskapande.

Det kan nog vara vettigt att inkludera några typexempel ("schakt, 100 poäng; schakt 50 poäng; schakt 20 poäng" typ) och (kanske) några riktlinjer om hur man beräknar poäng för utmaningar man själv hittar på.

Jag tror att jag skulle ladda hem spelet och (om jag fann det intressant nog) fråga dig om det var OK att antingen bygga en engelsk översättning eller be dig haspla ur dig en (av naturliga skäl är det mest engelskspråkiga spelare i London).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Exempelutmaning

"Frågan är bara hur konstruktionen av en sådan här ska gå till. Ska det vara helt öppet, och i så fall helt enkelt vilket äventyrsskapande som helst, eller ska det följa någon typ av system - a la Rune?"

Valfritt, faktiskt, men vill man följa någon slags system så tänkte jag mig ungefär att man slår fram hur lång en resa är i dagar, till exempel med 2T10. Varje dag är värd 100 expeditionspoäng. Sen slår man eller väljer bland de 100 utmaningar som finns, justerar varje utmaning en aning, och fortsätter så tills man har kommit upp till en lagom mängd expeditionspoäng (typ, 10 under gränsen eller däröver). Och ja, det ska finnas typ 100 olika utmaningar, allihopa i ungefär det där formatet. I just det här exempelfallet så slog jag just eller valde 42. Vill man vara ännu klurigare så kan man ju förstås göra en koppling mellan motsvarande erfarenhet och expeditionspoäng, till exempel ett bättringspoäng per 200 expeditionspoäng.

Om man inte skulle klara en utmaning så kan man ju alltid försöka ta en annan väg. I så fall får man till att börja med ersätta de där expeditionspoängen från den misslyckade utmaningen med minst dubbelt så många. Så om rollpersonerna inte klarade av att ta sig över den där klyftan så får de ta en annan väg. Klyftan var värd 100 expeditionspoäng, så en annan väg måste alltså vara värd minst 200 poäng, och tar även motsvarande minst 200 poäng (dvs minst två dagar) att gå runt. Sen är det inte säkert att man hittar tillbaka till rätt spår igen, så om man inte lyckas med lämpligt slag för bibliografi (eller vad färdigheten nu ska heta) så hittar man inte fram till den planerade rutten, och får slå fram en helt ny rutt motsvarande kvarvarande poäng.

Det vill säga, om expeditionen var planerad till 10 dagar lika med 1000 poäng, och man efter 230 poäng kom till den där klyftan för 100 poäng, och blev tvungen att gå runt den för 210 poäng, så har man alltså gått motsvarande 330 poäng av originalrutten. Klyftan är fortfarande värd 100 poäng, så det är det man räknar på som "efter utmaningen". Man hade 230 när man kom dit, och den var värd 100 poäng, så expeditionen är 330 poäng från start och 670 poäng från målet, även om den faktiskt har gått motsvarande 440 poäng. Skulle man efter det misslyckas med slaget för bibliografi så hittar man inte tillbaka till rutten.

I så fall får man slå fram resten av rutten igen, och man är tvungen att slå fler bibliografislag för att inte gå vilse och ta en ännu längre väg (dvs slå fram en straffutmaning).

En del av utmaningarna är dolda, andra är öppna. Så när spelledaren slår fram utmaningarna så meddelar han endast de öppna, och han meddelar inte poängvärdet heller. Spelarna får veta att de tar sig fram i läsesalar, goblinterritorier, längs med en känd handelsled etc, men han talar inte om den där grejen med klyftan. Den var dold, så den märker spelarna när de kommer dit.

Men hela systemet bygger mest på att samla ihop lagom mycket expeditionspoäng så att man kommer fram någon gång, och har man otur så får man straffpoäng som man inte kan tillgodoräkna sig för att nå målet.

Sen kan jag ju förstås skita i systemet, och bara hitta på.

"Rune"

Aldrig spelat eller läst, vare sig datorspel eller rollspel. Det enda jag vet om det är att det är en fetinghammare inblandad.
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Re: Raser

The Librarian.
Apor känns bara så rätt i bibliotek. Dessutom skulle Pratchetts mördarböcker passa rätt bra.

Hur förfallet har du tänkt dig biblioteket? Kommer det att vara växtlighet och så? I så fall ser jag klätterväxter, ormar och ödlor, krypandes på de jättelika väggarna.
 
Top