Re: Bortsett Från
D&D har jag faktiskt klurat lite på, men jag är inte jätteförtjust i det spelet, det jag spelat och läst (läste AD&D2 och avskydda eländet och har läst och spelat D20-klonen Everquest). Men tja, jag har klurat lite på D&D3, men det faller på följande anledningar:
1. D&D-böckerna är sjukt dyra. Att jag köper alla tre grundböckerna händer icke. För en såpass smal kampanj som den här som jag förmodligen inte kommer återupprepa känns det som bortslängda pengar.
2. D&D är fett krångligt, seriöst alltså. Det kan bero på att jag läste Everquest, men pedagogiken var usel och spelets regler saknade helt flöde.
3. Jag gillar färdigheter bättre än feats
4. Jag tycker att just stridssystemet var läbbans effektivt, men för simpelt för den här kampanjen. Det måste finnas vettiga taktikval, på något sätt. Att slåss i D&D, det lilla jag spelat, var väldigt mycket trist slagväxling som bara var roligt för att jag verkligen ansträngde mig för att leva mig in i det (jag viftar alltid med linjaler och hoppar runt i rummet när jag rollspelar strider).
Men framförallt saknas stödet för att kunna spela en rolig strid med fyra rollpersoner mot 100 lågnivåmotståndare. Slutresultatet funkar förstås, men det är inte särskilt kul.
Fast i ärlighetens namn är det faktiskt det ohemula priset det faller på. Och att böckerna har så fula omslag.