Nekromanti Biff! Kapowza! Ducka, rulla, hugg!

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hackmaster! ;D [ANT]

Fast det kanske faller på det där med få regler, men det finns en regel som säger att om spelarna kan rätta SL angående en regel så får de erfarenhetspoäng :gremsmile:


Storuggla, hackism
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
Rollspela around the christmas tree

Feng Shui är inte helt fel ute, men många av de fina mekanismerna där handlar för mycket om SL's godtycke, och i den här kampanjen gör det mig ingenting alls om det blir lite fiendestämning mellan mig och spelarna varpå de faktiskt kan peka på en regel och säga: "Nä du, jag vann den här!".

Jao, du vill slippa ändra regelsystem helt eller? Då kan jag nog inte hjälpa dig...

Är det verkligen bara jag som vill spela sånt?

Viftar med alla händerna: Me me me me me!!!!
Flytta till Linköping pronto så ska vi lira satan! :gremlaugh:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: skeptiker...

Du har helt rätt... Jag var mest lat och tänkte att det vore bättre om E förtydligade än att jag gissade, med ev. missförstånd som följd :gremsmile:
 

Grasshopper

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
34
Re: Svar till alla möjliga kommentarer i tråden

Olika "klassers" egenskaper handlar mer om det yttre, personligheten och sköna klyschor snarare än om värdena på pappret.
Vi pratade om det där i vrållådan. Om att välja ett vapen som passar rollpersonens personlighet, snarare än att rusta sig inför uppgifterna. Att spela fem riddare på ett fältslag med en och samma utrustning kan visserligen vara roligt på ett sätt, men det kan ju också vara kul om den som pratar om "plikt" och "ära" går omkring i en skinande rustning med ett svärd, medan den lortige busen väljer en grotesk spikklubba istället. :gremtongue:

En annan sak vi pratade om; om hur tråkigt det vore om Oddjob hade haft skyddsväst och ett maskingevär istället för sin balla hatt, och om Indiana Jones inte hade haft sin oxpiska.

Förresten, läste du min tråd på Rollspelsmakande-forumet om Yatzy-systemet? Om inte, gå och kolla! :gremsmile:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Hackmaster! ;D [ANT]

Hackmaster har också ett väldigt starkt inslag av att spelarna inte ska få storhetsvansinne, vilket låter tvärtemot vad Eksem var ute efter.
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Dungeons & Dragons

Får jag stryk och startar en lång debatt om jag helt enkelt föreslår Dungeons & Dragons? Jag tycker att det verkar som att det skulle uppfylla alla dina krav.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Bortsett Från

(OK, håll i minnet vad jag har satt som favoritspel, till höger)

Jag håller med dig bortsett från punkt 1. Allt det andra kirrar D&D, men systemet kräver en rejäl kloss pluggande samt spelare som är med på noterna för att man ska få det plastiskt. Just stridssystemets snabbhet är en rätt rejäl riskfaktor, eftersom denna byggts upp genom att de flesta manövrar räknas som statiska moddar på ens vanliga slag - och gör man ärkehjältiga gubbar direkt och ger till gröna spelare, då går de oftast vilse i alla förmågor och hänfaller till "jag anfaller" av ren förvirring, för att det är lättast att begripa sig på.
I D&D måste man aktivt uppmuntra till manövrar som fällning, tjurrusningar, avväpningar och virvelhugg, om striderna ska bli dynamiska, och det kräver lite vana.

Fast Eksem kanske har lirat D&D förr, och då kan det vara ett gott råd.


/Feliath - at least, that's how it seems to me :tekopp:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
riddaren och tjuven

Det handlar förstås inte om att alla varelser i spelvärlden är jämbördiga kämpar. Det handlar som alla redan förstått om att vara bra på olika sätt, att en tjuv KAN vara lika farlig som en riddare.
Det här pratet om att en tjuv kan vara lika farlig som en riddare känns ganska förvirrande om det inte klargörs lite.
Jag tolkar ordet KAN på följande sätt:
Riddaren och tjuven kan båda döda en motståndare. Riddaren gör det antagligen genom att kliva fram och kötta ner honom. Tjuven skulle istället smyga sig på honom bakifrån och sticka dolken i ryggen på honom. Resultatet är detsamma. Fienden dör. Däremot skulle tjuven ha mycket sämre chans i strid man mot man, eftersom han inte har speciellt mycket stridsträning. På samma sätt kan en tjuv och en riddare båda stjäla ett föremål. Tjuven gör det genom att smyga förbi vakterna, dyrka upp låset och smita ut i natten med föremålet. Riddaren gör det genom att hugga ner vakterna, sparka in dörren och plocka åt sig föremålet. Gör det att riddaren är lika bra på att stjäla saker som tjuven? Nej, det gör att de båda kan stjäla.
Att säga att en riddare och en tjuv KAN vara lika farliga känns därför fel. Däremot ÄR båda farliga, men på olika sätt.

Men jag kanske har missförstått något och du tycker att en riddare och en tjuv som möts man mot man på ett öppet fält ska ha lika stor chans att gå därifrån levande, de bara använder olika strategi när de slåss. Då håller jag inte med alls! :gremwink:

/tobias
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: riddaren och tjuven

Men du tänker helt fel, du förstår inte alls. Det handlar inte om någon sorts realism eller trovärdighet utan om spelmässighet. Vad jag menar är att alla rollpersoner ska vara lika nyttiga i en stridssituation, och att deras andra talanger (typiska tjuv- och riddarfärdigheter) kommer till nytta i andra situationer. I stridssituationer ska de nedgöra lika många motståndare, men på olika sätt som drar nytta av deras talang och utbildning.

Jag hade väl redan skrivit att det är just rollpersonerna det handlar om här? Jag menar inte att en generic tjuv skulle ha 50% chans att nedgöra en generic riddare man mot man, men att en eventuell strid mellan de två rollpersonerna skulle ha de oddsen.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Bortsett Från

D&D har jag faktiskt klurat lite på, men jag är inte jätteförtjust i det spelet, det jag spelat och läst (läste AD&D2 och avskydda eländet och har läst och spelat D20-klonen Everquest). Men tja, jag har klurat lite på D&D3, men det faller på följande anledningar:

1. D&D-böckerna är sjukt dyra. Att jag köper alla tre grundböckerna händer icke. För en såpass smal kampanj som den här som jag förmodligen inte kommer återupprepa känns det som bortslängda pengar.

2. D&D är fett krångligt, seriöst alltså. Det kan bero på att jag läste Everquest, men pedagogiken var usel och spelets regler saknade helt flöde.

3. Jag gillar färdigheter bättre än feats :gremwink:

4. Jag tycker att just stridssystemet var läbbans effektivt, men för simpelt för den här kampanjen. Det måste finnas vettiga taktikval, på något sätt. Att slåss i D&D, det lilla jag spelat, var väldigt mycket trist slagväxling som bara var roligt för att jag verkligen ansträngde mig för att leva mig in i det (jag viftar alltid med linjaler och hoppar runt i rummet när jag rollspelar strider).
Men framförallt saknas stödet för att kunna spela en rolig strid med fyra rollpersoner mot 100 lågnivåmotståndare. Slutresultatet funkar förstås, men det är inte särskilt kul.


Fast i ärlighetens namn är det faktiskt det ohemula priset det faller på. Och att böckerna har så fula omslag.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: Bortsett Från

I och för sig, om det bara är d20-regler i en volym med snyggt omslag man är ute efter så finns ju Wheel of Time RPG. Jag har inte D&D, så jag har ingen större koll på exakt vad som har tagits bort för att få in ett komplett regelsystem i en bok, men det spelet är i alla fall både snyggt och komplett.


/Dimfrost
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: Bortsett Från

Om det bara är reglerna du är ute efter så räcker det med Player's Handbook. Den tar upp allt du behöver veta om strid. Jag skulle förvisso föredra att köpa 3.5 för 300 kr (den är även bättre och mer logiskt upplagd), men om du är extremt priskänslig säljs tydligen även PH 3.0 för 200 lite varstans numera.

Vad gäller taktikvalen: Spelade ni med miniatyrer som flyttades omkring?

Jag lärde mig f ö D&D-reglerna i år och tyckte inte att det var så svårt. Innan PH 3.0 hade jag aldrig köpt eller läst några D&D-regler och i år var första gången jag spelat D&D. Grunden för strid är rätt enkel, men vill man ha mer taktik än att placera sig rätt på spelplanen måste man förstås läsa in reglerna för diverse specialmanövrar också. Det är nog svårt att få både många val och enkla regler samtidigt.

I vilket spel kan man f ö lösa en strid mot hundra motståndare enkelt (om det inte förenklas till något liknande en "swarm" i D&D)?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Bortsett Från

"I vilket spel kan man f ö lösa en strid mot hundra motståndare enkelt ?"

Det är ju precis det jag undrar! Men rykten talar om 7th Sea och Usagi, men de har jag inte läst så det kan vara missförstånd från min sida.


"Vad gäller taktikvalen: Spelade ni med miniatyrer som flyttades omkring?"

Nä. Inte när vi spelat D20 i alla fall. Dessutom upplever jag att vi utnyttjar terrängen mycket mindre när vi använder miniatyrer.


"Grunden för strid är rätt enkel, men vill man ha mer taktik än att placera sig rätt på spelplanen måste man förstås läsa in reglerna för diverse specialmanövrar också."

Det låter iofs rätt schysst, för vi spelade bara med grundläggande strid, och den är liksom lite för enkel.


I ärlighetens namn verkar dock både 7th Sea och Skymningshem som bättre alternativ, och jag ska ta mig en titt på Skymningshemsreglerna nu i helgen (det använder taktikkort!).
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: Bortsett Från

Det bör i a f påpekas att det blir avsevärt mycket mer taktik i det hela när man tar med förflyttningar på en spelplan.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Bortsett Från

Fast det är fel sorts taktik, det blir bara figurspel av eländet, och då kan vi lika gärna spela Mage Knight. Alltså, mer RP-taktik, mindre spelartaktik.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Skymningshem uppdateras snart!

"I ärlighetens namn verkar dock både 7th Sea och Skymningshem som bättre alternativ, och jag ska ta mig en titt på Skymningshemsreglerna nu i helgen (det använder taktikkort!)."

Skymningshem beta fem RC3 kommer förmodligen upp i helgen. Det är i princip RC2 plus vissa småsaker från Andra Imperiet, så skillnaden är minimal. Jag ska bara fixa andestrid och modifiera texten på taktikkorten också, så är jag klar, men det tar jag efter lunch.
 

Kaoin

Veteran
Joined
8 Jan 2001
Messages
106
Location
Lund
Re: riddaren och tjuven

Men då blir det ju att alla är "Krigare med sidofärdigheter" vilket i min åsikt är fruktansvärt löjligt. Poängen med Krigare är att de är bra på Krig och andra på annat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Opåkallat OT-påhopp [OT]

Och nu är den uppe!
Underskatta aldrig Viagra!

Sorry, den var för klockren för att låta den passera.
 
Top