Bifurs spelkrönika 2024

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Spelpass #34
2024-05-09, fysiskt möte, Final Girl
Årets andra pass på Lincon, vilket också var det sista som hanns med innan hemfärd. Kul slasher-historia på Lalandia i Danmark. Tack @Hellzon för vägledningen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,497
Location
Göteborg
Spelpass #33
2024-05-09, fysiskt möte, Münster
Årets första pass på Lincon, och mitt första besök någonsin. Ett pass av detta Mont Segur-hack av @Murmelgnu, som leddes mig @gizmo och icke-forumiten Marco igenom anabatisternas galenskaper i 1500-talets Tyskland. Lika roligt som förra gången
Tror att du feltaggat här. Jag och @Murmelgnu spelade ett sjukt långt pass Psychodrame igår medan ni anabaptiserade er. Gissar att det var Kim du spelade Münster med.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Spelpass #35
2024-05-12, onlinemöte, Warhammer FRP 2nd, Power Behind the Throne, 3,5 timmar, SL @Rymdhamster
Rollpersoner fortsätter resan men framme vid nästa värdshus misstänker de att vampyren lyckats gömma sig i karavanen på nytt när de upptäcker att ett barn i en resande familj saknas. det leder dem till familjens vagn där de hittar vampyrens kista - med monstret i som överfaller dem! En mer eller mindre kaotisk strid uppstår där vampyren vänder rollpersonerna mot varandra med sinnesvrängande krafter. Till slut lyckas de dock förstöra kistan med släggor och eld och vampyren flyt ur i natten. RPna drar sig tillbaka i hopp om att grunden ska förgöra mörkervarelsen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Spelpass #36
2024-05-16, fysiskt möte, The One Ring 2nd ed, Tales from the Lone Lands, 2 timmar, SL jag
Ett kortare pass. Rollpersonerna orienterar sig i Tharbad. De tvingas inställa sig vid kapten Gurnows hov och lyckas övertyga honom om att de varken är bråkmakare eller värda att hålla kvar i staden. När de återvänder till värdshuset upptäcker de dock att Osmer, som de obetänksamt lämnat ensam, passat på att smita iväg. Bara att smyga ut i staden och leta innan tiden helt rinner ut.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Spelpass #37
2024-05-21, fysiskt möte, Symbaroum, Härjat hemland, 2,5 timmar, SL jag
Fortsatta förvecklingar kring Högborgen i Ljusna. Egentligen på grund av en serie missriktade försök från rollpersonerna att slinka ut från borgen. Å ena sidan rätt roligt med mycket fail forward, å andra sidan lite frustrerande eftersom avsnittet "egentligen" är klart.

(Jag tyckte redan vid en första genomläsning att Ljusna verkade vara en ganska svår äventyrsplats att spelleda och det visade sig stämma. Den är lite oformlig och det gör den också rätt knepig för spelarna att förhålla sig till. Det kommer att lösa sig men med facit i hand hade den nog vunnit på om jag själv satt lite tydligare ramar.)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Spelpass #38
2024-05-26, onlinemöte, Warhammer FRP 2nd, Power Behind the Throne, 3 timmar, SL @Rymdhamster
Terminens sista spelpass för kampanjen. Gruppen fortsätter gräva i vampyrens bakgrund och hur den kunnat slinka med karavanen utan att bli klokare. Sedan fortsätter färden mo Middenheim. En mutant avslöjas bland de resande, men det är nya tider i Imperiet och han får hållas (längst bak på behörigt avstånd). Framme i staden passerar de den omständliga och dyra tullprocessen innan rollpersonerna till sista kan landa in och börja fundera över vägen framåt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Spelpass #39
2024-06-01, fysiskt möte, The One Ring 2nd ed, Tales from the Lone Lands, 3,5 timmar, SL jag
Intensivt spelpass där rollpersonerna hinner fånga in Osmer, med hjälp av hans uppgifter etablera kontakt med Gwilleth, lämna staden, smyga tillbaka in och frita Borlas, återförenas med Orothel och på hennes uppdrag följa i Deórs spår till Dimmiga Bergens utlöpare. Allt med riklig och klok användning av Hopp. Frågan är bara hur väl rustade de nu är att klara den sista utmaningen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Spelpass #40
2024-06-06, fysiskt möte, The One Ring 2nd ed, Tales from the Lone Lands, 3,5 timmar, SL jag
Avrundning av äventyret där orkerna besegras och den mystiske (och döde) Déors tillhörigheter undersöks. Därefter bär det hemåt och Yule. Nästa vår, 2967, funderar brödskaskapet över var deras nästa steg ska föra dem. Norrut mot Forochel, eller ska de jag i spåren av fler misstänkta spioner? Och var finns dem orken Snava? Det är då dvärgen Floki tar kontakt och ber dem för ett brev rullar hans bror.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Spelpass #41
2024-06-18, online-möte, Symbaroum, Härjat hemland, 2,5 timmar, SL jag
Den RP som fastnat i Högborgen lyckas till sist slinka ut genom framgångsrik användning av särdraget Förväxling. Återförenade letar gruppen upp en båt, korsar Vidskimmern och når till slut ön där Othelias arboretum är beläget. De forcerar efter viss tvekan opalstormen och står till sist inför kampanjdelens mål.

Ska bli spännande att se hur spelarna hanterar uppösningen, hur de väljer och om de alla Rp överlever. Kanske att nästa pass är det sista, eller så blir det ett till.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Spelpass #42
2024-06-19, fysiskt möte, The One Ring 2nd ed, Tales from the Lone Lands, 4 timmar, SL jag
Rollpersonerna ger sig av för att föra Flokis brev till hans bror Flonar. De väljer dock att ta vägen förbi De vita tornen, sökandes den misstänkte Cirzor - en man de tror är Skuggans spion. De möter honom väntade på tillträde till Elostirion och deras misstankar mildras inte, men till sist låter de honom ändå ge sig av - ännu inte säkra på hans avsikter. Därefter färdas de norrut mot Evendims kullar och Gulddalen. Där finner den härjad av orker och Flonar död. De drabbar samman med och besegrar de orkiska eftersläntrarna och RPn Gråmur hittar ett oroväckande tecken - Vayalossë, ättens arvegods, en gång buret av den bror som sedan tre år är försvunnen efter en spaningsfärd i norr.
 

Bandobras_Took

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
67
Spelpass #42
2024-06-19, fysiskt möte, The One Ring 2nd ed, Tales from the Lone Lands, 4 timmar, SL jag
Rollpersonerna ger sig av för att föra Flokis brev till hans bror Flonar. De väljer dock att ta vägen förbi De vita tornen, sökandes den misstänkte Cirzor - en man de tror är Skuggans spion. De möter honom väntade på tillträde till Elostirion och deras misstankar mildras inte, men till sist låter de honom ändå ge sig av - ännu inte säkra på hans avsikter. Därefter färdas de norrut mot Evendims kullar och Gulddalen. Där finner den härjad av orker och Flonar död. De drabbar samman med och besegrar de orkiska eftersläntrarna och RPn Gråmur hittar ett oroväckande tecken - Vayalossë, ättens arvegods, en gång buret av den bror som sedan tre år är försvunnen efter en spaningsfärd i norr.
Har du gjort den här kampanjen själv eller är det ett köp-äventyr? Vilken tid utspelar det sig?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Har du gjort den här kampanjen själv eller är det ett köp-äventyr? Vilken tid utspelar det sig?
Så köpe men med en del egna tillägg och justeringar.

Tidslinjen för The One Ring 2nd edition är från 2965 i tredje åldern och framåt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Spelpass #43
2024-07-02, fysiskt möte, Symbaroum, Härjat hemland, 3 timmar, SL jag
Vad jag trodde skulle bli kampanjdelens sista pass, blev det näst sista. Nästa hela passet ägnades åt förhandlingar med Korinthia, inbördes diskussioner, och samtal med Kalthar. Riktigt spännande, dels eftersom motsättningar mellan RPna, bubblade upp till ytan, och dels eftersom de på allvar behövde börja tänka på vad de ville ha av drottningen. Det slutade dock med en uppgörelse med Korinthia som, om den går i lås som de önskar, kommer förändra mycket i Ambria (och behöva göra att jag måste planera om en del av utvecklingen som tecknas i Härjat hemland och Davokar vaknar). det sista som hände var att de gick med på att hantera Esmerelda och där bröt vi precis innan slutstriden inleddes.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Spelpass #44
2024-07-26, online-möte, Vindsjäl, 4 timmar, SL @Zeedox, övriga spelare @Rickard, @ceruleanfive, @DeBracy
Ett prova-på-pass (för mig i alla fall) där fyra vinddrivna äventyrare försöker hjälpa en by ansatt av ovälkomna gäster och med en utkastad högfärdig hövding. Efter lite gruff valde rollpersonerna att ändå undersöka situationen där det visade sig att banditerna ockuperat ett tabubelagt tempel och rotade runt. Förhandlingar, smygande och konfrontationer om vartannat landade i en cliffhanger inför nästa avsnitt ;) (dvs kl. blev 23). Rolig introduktion till framför allt världen, som jag bara var vagt bekant med, vilket gjorde mig nyfiken på mer.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Spelpass #45
2024-08-15, fysiskt möte, The One Ring 2nd ed, Tales from the Lone Lands, 2 timmar, SL jag
Gruppen väljar att jaga efter orkerna som plundrat Gunddalen - alla utom som istället vänder rakt österut i hopp att samla tillräckligt många av sina dunedain-fränder för att kunna besegra orkbandet och sedan möta upp de andra. Passet slutar när jägarna kommer ikapp orkerma på visserna norr om Fornost.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Spelpass #46
2024-08-18, onlinemöte, Warhammer FRP 2nd, Power Behind the Throne, 3,5 timmar, SL @Rymdhamster
Terminsstart för kampanjen. Gruppen börjar orientera sig i Middenheim och direkt börjar de se underliga tecken - utan att komma närmare sina mål. Uslingen Thomas von Neckerburg dyker oväntat upp på gatan, tavernan Vargens svans tycks full av mystiskt folk - som beter sig misstänkt likt både banditer i Bögenhafen och en viss grupp kultister, och Ar-Ulric visar sig vara utpressad av okända kvinnor och ber rollpersonerna om hjälp.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Spelpass #47
2024-08-22 fysiskt möte, The One Ring 2nd ed, Tales from the Lone Lands, 3 timmar, SL jag
Gruppen väljar att jaga efter orkerna som plundrat Gunddalen - alla utom som istället vänder rakt österut i hopp att samla tillräckligt många av sina Jakterna på orkerna fortsätter ända till Rath Sereg. Gruppen väntar in sin utbygdsjägare som anländer efter några dagar - och med honom en flera av dunedain som han genomsina framgångsrika (och Fatigue-bemängda) ensamfärd lyckades samla i stora skaror. Beredda att kämpa för att röja hotet från orkerna ut vägen och för förhoppningsvis rädda rollpersonens bror u deras hålor angriper de fortet. Medan striderna pågår slår sig rollpersonerna in i orkernas näste, letar sig fram till fånghålorna och befriar de fängslade dvärgarna - och den försvunna brodern. Medan fångarna leds till säkerhet beslutar sig dock gruppen för att stanna och söka mer information om de krafter som de fruktar står bakom orkernas plundringar - och svaret på var de kan finna den mystiska Fruktans kulle.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Spelpass #48
2024-09-01, onlinemöte, Warhammer FRP 2nd, Power Behind the Throne, 3,5 timmar, SL @Rymdhamster
Rollpersonerna fortsätter orientera sig i Middenheim, mycket information men frågan är om vi blev så mycket klokare? Det verkar som lila handen kanske arrangerat en fälla för dem genom att ordna så att de förde en låda till staden. Men med oklart syfte, och kanske slank gruppen ur deras nät? Och de lyckas bekanta sig med grevens hovbard, en initierad typ som dessutom verkar rätt förtjust i en av rollpersonerna.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Spelpass #49
2024-09-04, fysiskt möte, The One Ring 2nd ed, Tales from the Lone Lands, 3,5 timmar, SL jag
Rollpersonerna jagar vidare efter ledtrådar om Fruktans kulle i orkernas grottor och finner Hultmars lya, där de tvingas kämpa mot honom och hans vakter (vilket går förvånansvärt lätt, kanske var jag för snäll). Efter striden känner de att det börjar osa lite hett och de flyr - lastade med skatter de tagit från orkernas plundrade byte - ihop med utbygdsjägarna söderut och en lång och vådlig färd mot Väderåsarna. Väl där delar de under brödraskapsfasen på sig -- vår dunedain färdas med sin medtagna bror till Riftedal, dvärgen och människan ledsagar de befriade dvärgarna till deras bosättning i väster och hobbiten vänder hem till Bockrike.
 
Top