Oh ja, att spelarna skjuter på pianisten är vanligt. Oavsett vad det är för sammanhang - hembyggen såväl som köpesaker.Recca said:(...)
Men jag tänkte höra om andra upplevt såna här jobbiga situationer, där man känner sig väldigt utsatt som spelledare på grund av något man inte alls var förberedd på?
Tror mycket att det handlar om dynamiken SL-spelare. Även om spelarna för det mesta *egentligen* fattar att det inte är SL:s fel eller avsikt, utan beror på just buggar, oförutsedda händelser et.c. så är man inne i "spel-mode" och då tar många ut det över den person man är van att interagera med - SL...
(Vore intressant att se om detta skiljer sig i spelledarlösa system?)
Kraetyz har gett några goda råd om att hantera kritik. Jag vill också vända på det. Vi som ofta spelleder har lätt att acceptera nån slags omnipotent roll. Rollen som SL i världen är ju att vara omnipotent, så alltså borde vi applicera det på oss själva - ha läst reglerna och testat varje detalj mot varje annan detalj i alla tänkbara situationer, läst varenda rad och rumsbeskrivning i ett äventyr och förutsett varenda möjlighet.
Och har vi till råga på allt skrivit det själva - ja då måste vi ju verkligen ha jobbat oss ned på molekylnivå i spelvärlden!
Eller också är detta ett übermensch-ideal som, trots att det är nog så lätt att internalisera, är alldeles omöjligt att leva upp till överallt och jämt. (Shit, oftast är det kanske svårt nog att vara ett "rum" före spelarna...)
Jag tror därför att brooding-delen är lite för romantiserad. Ja, man ska ta till sig och fundera över all kritik. Men man ska absolut inte acceptera allt ovettigt beteende som kritik - inga suckar, himlande ögon och smällande dörrar tack! Och man ska inte gå hem och ruva på det, i sin ensamhet. (Det är övermänniskoidealet igen...)
Man ska vädra och diskutera det. Sen ska man lämna det - och har man blivit sårad ska spelaren be om ursäkt. Det är inte mer med det. Man ska kunna ha kul ihop utan att bli sårad av folks obetänksamhet. Det man inte skulle släppa igenom mellan spelare, ska man inte acceptera som SL heller.