Nekromanti Big fxxxing doodoo

Sapient

Swashbuckler
Recca said:
(...)
Men jag tänkte höra om andra upplevt såna här jobbiga situationer, där man känner sig väldigt utsatt som spelledare på grund av något man inte alls var förberedd på?
Oh ja, att spelarna skjuter på pianisten är vanligt. Oavsett vad det är för sammanhang - hembyggen såväl som köpesaker.

Tror mycket att det handlar om dynamiken SL-spelare. Även om spelarna för det mesta *egentligen* fattar att det inte är SL:s fel eller avsikt, utan beror på just buggar, oförutsedda händelser et.c. så är man inne i "spel-mode" och då tar många ut det över den person man är van att interagera med - SL...

(Vore intressant att se om detta skiljer sig i spelledarlösa system?)

Kraetyz har gett några goda råd om att hantera kritik. Jag vill också vända på det. Vi som ofta spelleder har lätt att acceptera nån slags omnipotent roll. Rollen som SL i världen är ju att vara omnipotent, så alltså borde vi applicera det på oss själva - ha läst reglerna och testat varje detalj mot varje annan detalj i alla tänkbara situationer, läst varenda rad och rumsbeskrivning i ett äventyr och förutsett varenda möjlighet.

Och har vi till råga på allt skrivit det själva - ja då måste vi ju verkligen ha jobbat oss ned på molekylnivå i spelvärlden!

Eller också är detta ett übermensch-ideal som, trots att det är nog så lätt att internalisera, är alldeles omöjligt att leva upp till överallt och jämt. (Shit, oftast är det kanske svårt nog att vara ett "rum" före spelarna...)

Jag tror därför att brooding-delen är lite för romantiserad. Ja, man ska ta till sig och fundera över all kritik. Men man ska absolut inte acceptera allt ovettigt beteende som kritik - inga suckar, himlande ögon och smällande dörrar tack! Och man ska inte gå hem och ruva på det, i sin ensamhet. (Det är övermänniskoidealet igen...)

Man ska vädra och diskutera det. Sen ska man lämna det - och har man blivit sårad ska spelaren be om ursäkt. Det är inte mer med det. Man ska kunna ha kul ihop utan att bli sårad av folks obetänksamhet. Det man inte skulle släppa igenom mellan spelare, ska man inte acceptera som SL heller.

Sapient

Swashbuckler
Å andra sidan känns det då och då som om man skulle vilja "rollspela lite rollspelande" med andra stressade, sårade spelledare:

"Ni sitter vid spelbordet och spelaren till vänster gnäller som vanligt över att spelare två slår bättre på tärningen. Vad gör du..?"

"Jag tar min gigantiska morgonstjärna med hullingar på spikarna och..."

:gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Han said:
Recca said:
Ett av felen var att jag inte tänkt på gruppstrider med initiativbrädet. Jag fattade helt enkelt inte varför personer som deltar i en gruppstrid måste vara lika många som mina motståndare för att det ska funka... Således var rollpersonerna fler (vilket var tur det iaf!) så det slutade ju med att de var de enda som fick agera. Nu har jag fixat gruppstridsmöjligheter dock. :gremsmile:
Grattis. Du stötte på samma sak som jag när jag speltestade mitt initiativbräde. :gremsmile:

/Hans lösning var att klumpa ihop grupper i samarbete - så om fem rollpersoner möter en fiende klumpas de fem rollpersonerna ihop till en grupp istället
Mm. Så blev det. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Han said:
Recca said:
Det handlade om att han inte såg någon taktisk fördel med sina knivar jämfört med den andra rollpersonens tvåhandshammare. /.../ Det skulle gå att lösa detta genom att jag applicerar skadan när träff är beräknad men jag känner mig tveksam till det extra räknande som det innebär...
Det går också att göra små vapen snabbare. Säg att personen med tvåhandshammaren (wtf? I Vampire?!) har en bonus på 4 medan personen med dolken har en bonus på 1. När de sedan flyttar så går personen med tvåhanshammaren 4 extra steg i sin handling medan personen med dolken endast går 1 extra steg. Så om en handling normalt tar 10 steg är det 14 respektive 11 steg för hammaren respektive dolken.

/Han som hade detta i tankarna för att avancerat stridssystem till Matiné men som övergav planerna då han insåg att ett "avancerat" stridssystem var inte något som det spelet behövde
Ja. Det är en lösning som vi funderat på redan. Först var jag inte alls inställd på det för jag tycker redan klor är tillräckligt bra och då blir de galet mäktiga igen. Jag tyckte det kändes balanserat att de hade ett högt attackvärde istället och gjorde aggravated damage mne jag kan ju förstås göra dem likvärdiga dolkar samt bättre initiativ. Enda problemet jag ser är det där med att spelarna har så svårt att räkna själva. De fattar inte att det går att anteckna på rollformuläret (jag skojar inte) så det slutar med att jag får sitta och räkna åt dem och flytta dem på initiativbrädet osv. Så då tänker jag att det vore jobbigt med en till variabel. Men lösningen borde ju så klart vara att de lär sig flytta gubbarna själva och räkna.

Recca

Femme Fatale
Sapient said:
Man ska vädra och diskutera det. Sen ska man lämna det - och har man blivit sårad ska spelaren be om ursäkt. Det är inte mer med det. Man ska kunna ha kul ihop utan att bli sårad av folks obetänksamhet. Det man inte skulle släppa igenom mellan spelare, ska man inte acceptera som SL heller.
*Agree*

Poseur

Swashbuckler
Få spelarna att göra lite själva.

De fattar inte att det går att anteckna på rollformuläret (jag skojar inte) så det slutar med att jag får sitta och räkna åt dem och flytta dem på initiativbrädet osv. Så då tänker jag att det vore jobbigt med en till variabel. Men lösningen borde ju så klart vara att de lär sig flytta gubbarna själva och räkna.
Om du har påpekat detta mer än en gång och spelarna fortfarande inte fattar att de ska anteckna sina anfallsvärden och liknande och flytta sina egna gubbar på initiativbrädet. Var lite elak och säg saker som "Nej men hade du inget anfallsvärde? Nej då blir det ju lite svårt att anfalla" Eller: "jasså är det fienderna igen nu, ja tydligen enligt initiativbrädet"
Givetvis ska du då inte låta spelaren anfalla då han inte har något anfallsvärde, han får väl göra något annat som han faktiskt har ett värde i, typ ta skydd eller springa fort som fan :gremwink: Och faktiskt inte låta spelarna agera då du 'är säker' på att fienden är före dem i initiativordningen :gremwink:

Det är lite låg nivå men sådan taktik brukar få spelarna att faktiskt engagera sig lite mer än att bara sitta tillbakalutade i soffan och lita på att du som SL ska veta allt.

Recca

Femme Fatale
Re: Få spelarna att göra lite själva.

Poseur said:
De fattar inte att det går att anteckna på rollformuläret (jag skojar inte) så det slutar med att jag får sitta och räkna åt dem och flytta dem på initiativbrädet osv. Så då tänker jag att det vore jobbigt med en till variabel. Men lösningen borde ju så klart vara att de lär sig flytta gubbarna själva och räkna.
Om du har påpekat detta mer än en gång och spelarna fortfarande inte fattar att de ska anteckna sina anfallsvärden och liknande och flytta sina egna gubbar på initiativbrädet. Var lite elak och säg saker som "Nej men hade du inget anfallsvärde? Nej då blir det ju lite svårt att anfalla" Eller: "jasså är det fienderna igen nu, ja tydligen enligt initiativbrädet"
Givetvis ska du då inte låta spelaren anfalla då han inte har något anfallsvärde, han får väl göra något annat som han faktiskt har ett värde i, typ ta skydd eller springa fort som fan :gremwink: Och faktiskt inte låta spelarna agera då du 'är säker' på att fienden är före dem i initiativordningen :gremwink:

Det är lite låg nivå men sådan taktik brukar få spelarna att faktiskt engagera sig lite mer än att bara sitta tillbakalutade i soffan och lita på att du som SL ska veta allt.
Hihi. Ja, så kan man ju göra. Det funkar inte med initiativbrädet såvida jag inte ber spelarna flytta fienderna då flytt innebär att de får sämre initiativ.

Jag tänkte eventuellt göra så att jag gör om rollformuläret igen så att det har anfallsvärde och försvarsvärde skrivet på sig så att spelarna kan skriva in det lite lätt. Jag har bara inte kommit runt till det än.

KamiFisk

Hero
Verkar vara en lite gnällig grupp du spelar med, har själv varit med i en liknande grupp. Gnäller folk utan anledning brukar jag sluta spelleda. Jag säger helt enkelt tack för mig ni har gjort det uppenbart att ni inte är intresserade.
Som tur är har jag en grupp utan någon drama för tillfället.

När jag speltestade en Edo slängde jag in nya saker varje gång vi spelade. Då nämnde jag innan spelmötet att idag skall vi testa fördelen smurfrumpa den fungerar såhär.
Efter spelmötet diskuterade vi vad som kunde förbättras eller ändras.