"Vad är det för principiell skillnad att loota en stormtrupper man skjutit på vägen in i Dödsstjärnan(eller någon annan antagonist som faktiskt har inverkan på plotten, då) och att loota en snubbe som man dödade för att han höll på att avslöja en till myndigheterna på Tatooine? "Det var han som började" är inte en ursäkt mer godtagbar än någon annan, i mina ögon."
Men stormsoldaten och tjallaren är legitima motståndare, om vi säger så. Att spöa tjallare, spioner och soldater är ju helt okej, men att plötsligt döda killen i frysdisken på Coop är sällan en del i äventyret. Att då döda honom är helt.. äh.
Jag kör med ett exempel istället: Rollpersonerna skulle ta reda på vem som höll på att slå sönder deras nattklubbar och barer i deras område (de var maffiasnubbar). Att nu leta upp någon som vet något och spöa hoom och leta igenom hans fickor är okej, det är ju liksom ändamålsenligt.
Att göra som de däremot gjorde, gå och tända eld på en uteliggare vid järnvägsstationen för att «Han heter Svinto och jag hatar folk som heter Svinto» och sedan gå igenom hans lilla kartonghus? Helt off, i mina ögon.
Jag bygger det hela på att när jag spelleder är våldet alltid en väg till målet, inte målet i sig. Att döda folk som står ivägen för målet eller om det för dig närmare målet är accepterat, men att helt besinningslöstbörja döda folk på nattbussen för att du behöver ett par tändstickor... nä.
Mer döda kroppar - mer trubbel oftast.
"Fast hela idén med att loota dem är ju att man tar sånt man kanske behöver, när man ändå är igång. Förutom gravfridsbrott har man ju redan begått ett sånt missdåd att sno snubbens pengar eller extraammunition bleknar i jämförelse. Men inte plockar man liksom hans kläder och alla prylar och går och säljer, DET känns absurdt."
Men vad behöver du? Pengar och ammo? Men för den dödes kläder kanske du får pengar till en varmkorv och en 9mm patron?
Storuggla, everything but the kitchen sink