Nekromanti Bilarna...

Ashinara

Veteran
Joined
9 Feb 2001
Messages
9
Location
Arjeplog, Sverige
Uhm...det här med bilarna...hur driver man dom?? man kör väll ändå inte på bensin?? måste dom tankas eller går dom hur länge som helst??
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Ett alternativ kan ju vara bränseceller. Det är mycket troligt att oljepriset är skyhögt och alternativa bränslen har blivit alltmer populära. Motortekniken kan ha förbättrats också så att de mest populära motorerna är Sterling då dessa har den mest ideala verkningsgraden av alla (ligger i samma nivå som den ickeexisterande idealmotorn Carnotmotorn).

/Seinet - Tror det är troligt att bilarna färdas med hjälp av elektricitet också.

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv! (när det nu kommer)</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet</A> seinet@hem.passagen.se
 

Ashinara

Veteran
Joined
9 Feb 2001
Messages
9
Location
Arjeplog, Sverige
jo oljepriset lär vara skyhögt...det finns ju många alternativ som en själv försörjande generator som driver bilen tills den går sönder..men det e svårt att veta...ska man kunna få "soppatorsk" när man e ute och kör om man inte tankar??

kan alltid va roligt att veta om spelarna får för sig att korsa en öken =)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
eh... jo det lär man kunna få....
evighets maskinen är inte uppfunnen 2059, även om tekniken gått framåt. Nånstans måste bilen få energi till att röra sig ifrån.
Men med tanke på hur mycket elbilarna gåt framåt, så finns det säkert elbilar med solceller som kan ladda upp sig själva, även om det lär ta en jäkla tid. En sån bil kan ju sägas vara immun mot soppatorsk, även om man kan få stanna och ladda upp emellanåt....

Så de så!
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Bilarna... (Lite OT)

Tja, vad jag vet så går de på PetroChemicals, dvs kemikalier med en energimängd som bensin. Eller något sådant. Större fordon går på fusionsreaktorer, har jag för mig. Eller var det Shadowrun? Skit samma, de funkar nog i både Shadowrun och N2. De har faktiskt rätt mycket gemensamt. Har ni tänkt på att det är bara ett år mellan dem?

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 
G

Guest

Guest
de flesta bilar drivs på väteturbiner i I-länderna och i U-länderna är ett syntetisk ämne som påminner om bensin populärt.

Mvh Ezzy
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Många olika bud har getts, med det ligger till _ungefär_ så här:
Bensin används i stor utsträckning i U-länderna samt i slummen i de flesta städer. Oljepriset är förvisso högre, men inte mycket. Det finns även det mycket effektiva bränslet Dezine, som slog igenom ganska stort men som sedan förklarades mycket miljöfarligt och förbjöds. Det används i mindre utsträckning i stort sett överallt utom i de centrala områdena i städerna.
Det som oftast används är elbilar, väte (bränsleceller), olika alkoholblandningar samt några syntetiska bränslen med varierande kvalité. Ofta kombineras el och väte.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Bränsleceller

Redan idag så har Chrysler-Benz (stavning?) planer på att släppa sin första bränslecelldrivna bil inom 5 år.

Rent praktiskt så räknar man med att en bil med en 30 liters tank kommer rulla 200 mil innan man måste tanka igen. Detta löses med olika tekniker, en mycket bra och snar förvaringsteknik är nanofibrer, kolfibrer som under rätt tryck (4-12mpa) endast förvarar väte. Inom 60 år så skulle jag tänka mig att tekniken förbättrats ytterligare i alla fall blivit billig(!). Jag gjorde nämligen ett omfattande arbete om bränslecellen för ett år sedan, källor upp emot 110 sidor. Så enligt mitt amatörbedömmande så borde bränsle cellen ha en omfattande lösning i framtiden. Anledningen till att man inte hört så mycket om det nu är att vätetanken är praktiskt ett problem, med det finns runt 5 teoretiska lösningar som borde vara verksamma inom 5-10 år. Enda praktiska lösning man har idag är att tanka med flytande väte, vilket inte är lätt, inte billigt, och relativt osäkert. Men som spelledare är det Bränslecell bilar som gäller i N2.

/Martin
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Observera!

Rent funktionellt är bränslecellen bara ett batteri. När man slår ihop vatten och luft så leder man elektronerna via en ledning. Från plus till minus (eller åt vilket håll man nu ska räkna med)

Så man kan tänka sig att det finns tusentals liknande lösningar. Poängen är att man leder elektroner mellan plus och minus. Sen kan man använda rent hypotetiskt vilka ämnen som helst.

Så med andra ord så är bilarna troligen eldriva.

/Allt jag har att säga

/MArtin
 
Top