Bränsleceller
Redan idag så har Chrysler-Benz (stavning?) planer på att släppa sin första bränslecelldrivna bil inom 5 år.
Rent praktiskt så räknar man med att en bil med en 30 liters tank kommer rulla 200 mil innan man måste tanka igen. Detta löses med olika tekniker, en mycket bra och snar förvaringsteknik är nanofibrer, kolfibrer som under rätt tryck (4-12mpa) endast förvarar väte. Inom 60 år så skulle jag tänka mig att tekniken förbättrats ytterligare i alla fall blivit billig(!). Jag gjorde nämligen ett omfattande arbete om bränslecellen för ett år sedan, källor upp emot 110 sidor. Så enligt mitt amatörbedömmande så borde bränsle cellen ha en omfattande lösning i framtiden. Anledningen till att man inte hört så mycket om det nu är att vätetanken är praktiskt ett problem, med det finns runt 5 teoretiska lösningar som borde vara verksamma inom 5-10 år. Enda praktiska lösning man har idag är att tanka med flytande väte, vilket inte är lätt, inte billigt, och relativt osäkert. Men som spelledare är det Bränslecell bilar som gäller i N2.
/Martin