Hej Kimon (och alla andra som undrar)
Först och främst vill jag ge er länken som hjälpte mig:
http://www.miskatonic.net/pickman/mythos/tome.htm
Men annars gick jag tillväga ungefär såhär:
1. Inskaffa inbunden tom bok, helst utan linjerat papper. Finns i massa olika former och priser. Jag köpte en relativt stor i A4 format med kanske 200 sidor på Wettergrens för 169:-
2. För att göra själva infärgningen så testade jag lite olika. Först körde jag med té men eftersom det av naturliga skäl inte går att dränka boken i té i flera timmar (allt hade gått isär, limfogar, bindningen osv.) så blev det inte så gulnat som jag ville (bilderna ovan är lite bleka men sidorna är ganska gula).
Istället bryggde jag en kanna ganska starkt kaffe, väldigt svart. Sidorna i boken sandpapprades, detta gjorde jag för jag märkte annars hur dålig uppsugningsförmåga papprets glansiga yta hade, sedan baddade jag sidorna med en svamp indränkt i kaffe. Mellan varje sida lade jag 2liters plastpåsar för att dom inte skulle klibba ihop. Jag gjorde ungefär 10 sidor i taget och torkade sedan med hårtork.
Testade även att spilla ner andra vätskor när sidorna var våta som t.ex. soya, vin, ättika etc. för mer intressanta fläckar.
3. Skrev och illustrerade med bruna pennor (svart ser för färskt ut) och spillde lite i även efter sidorna torkat. Man får vara lite försöktig med för mycket vätska på skriften så att den inte syns igenom pappret.
4. Jag köpte ett getskinn i en affär som sålde lädervaror (sök i gulasidorna), finns även att köpa på internet. Skinnet skar jag ut i bokens storlek + en kant på kanske 2 cm runt så jag kunde vika runt. Skinnet fästes sedan mot boken med vanligt kontaktlim. Jag hade den "grova" sidan utåt, den som känns mer som mokka än blankt skinn - detta för att det suger åt sig smuts o fläckar lättare.
Sedan var det bara att gå på boken med diverse fläckmedel som matolja, soya, vin, motorolja osv .. allt som du inte vill ha på dina kläder. Blöder du mycket näsblod så på med det oxå /images/icons/wink.gif
5. För detaljerna som nitar och metallhörn kan det köpas på hobbyaffärer såsom Panduro Hobby, nitarna köpte jag hos läderaffären dock. Dessa sandpapprades och sedan hällde jag på en pigmentlösning, men skulle nog lika bra kunna göras med t.ex. Lackbets. Sedan torkade jag snabbt vätskan med en tändare för att verkligen bränna in pigmentet i ytan. Hade jag låtit det torka naturligt hade nog färgen samlat sig i mitten på metallen, ni vet ytspänningen och allt det där.
6. Köpte en brännpenna på Clas Ohlson för 98:- och brände in titeln. I efterhand hade jag nog gjort titeln först nästa gång då det var lite svårt med tanke på pärmen och lädrets skick vid tillfället. Bl.a. var jag rädd att kanske oljorna skulle antändas /images/icons/smile.gif, men det gick bra.
7. Ådrorna i boken gjorde jag genom att vira ihop ståltråd som jag förde in under skinnet. Dessa kan målas eller brännas på med tändare så det sticker ut lite mer ...
Det var väl det hela, mycket experimenterande är aldrig fel.
Materialkostnad runt 500:- men nästa bok (om jag orkar) kommer bli billigare då jag har utrustningen nu ....