Nekromanti Bilder på "Monstres and their Kynde", Mythos bok

kristian1

Veteran
Hej

Jag bestämmde mig för att göra ett exemplar av 15-tals boken "Monstres and their Kynde" som en prop/handout till mina spelare i Call of Cthulhu.

jag blev inspirerad av senaste artikeln i Codex. Som material så inhandlade jag en inbunden tom bok på Wettergrens, började sedan förstöra den genom att dränka in sidorna med kaffe, té osv. Jag klädde den sedan i getskinn och gick hårt på det med. Slutligen brände jag in titeln på framsidan. Jag skickar med lite bilder, vad tycker ni?

Kristian

walium

Ganska töntig, faktiskt
Fruktansvärt snyggt!!!

Men var det inte hemskt mycket arbete att göra denna ack så vackra handout? Jag hoppas verkligen att dina spelare uppskattade allt dit slit.

kristian1

Veteran
Re: Fruktansvärt snyggt!!!

Jo visst har det tagit tid, dock är jag inte klar med innehållet ännu så jag har inte delat ut den ännu. Ni får se först /images/icons/grin.gif.

har väl kostat runt 500 i runda slängar, men det var det värt. Men jag hoppas de gillar den, annars - hehe

K

Anders

Hero
Fin bok och tjusiga bilder!

Väldigt snyggt, både själva boken och bilderna. Vad är det för bakgrund du har? Det här måste vara något sorts rekord för handouts när det gäller engagemang i form av tid och pengar. Gör du fler saker i samma stil (behöver inte vara lika avancerade) så vore det jättekul om du lägger ut bilder även på dessa.

Förresten, om du börjar få ont om plats i bokhyllan någon gång så kan jag erbjuda mig att "ta hand" om ditt verk. /images/icons/smile.gif

Arcana

kristian1

Veteran
Re: Fin bok och tjusiga bilder!

Hej Arcana och tack så mycket för de vänliga orden. Jag är i grund och botten grafisk designer inom den digitala världen. Dock så gillar jag även att pyssla med sådana här saker även om det är första gången jag gör en bok på detta sättet så har jag. t.ex. alltid gillat slöjd i skolan.

Att det är ett rekord får vi väl inte hoppas, det vore ju roligt om dlera har gjort liknande handouts till sina spelare /images/icons/wink.gif.
Dock så är det kanske den sista boken jag gör - om inte mina spelare blir ofantligt glada - det är ju en del jobb som sagt /images/icons/laugh.gif

teofagus

Veteran
Jag vill se mer! Skapa ett bildgalleri?

Väldigt tjusigt!/images/icons/smile.gifHandouts av det här slaget, och även andra typer av rekvesita, tillhör i min mening det mest stämningsskapande som finns, särskilt i skräcksammanhang.Det vore väldigt kul om fler personer kunde visa handouts av olika slag de gjort. Kanske kunde man rent av slänga ihop ett bildgalleri med dem? Min förenings hemsida, http://www.geocities.com/clubalazif ,skulle nog kunna rymma ett sådant galleri om intresse finns. Tror att jag själv har en del kul grejer i den här vägen som man skulle kunna lägga upp där. Ska försöka återkomma inom kort med lite bilder.

Rickard

Urverk speldesign
*sniff, sniff*

*luktar på boken*
En släng av kaffe, Lipton, tobak, saltat citronvatten och en svag släng av Chateau -78. Jag vet inte.. Om du låter den ligga bland mina träningsgrejer en vecka så får du nog godkänt.

Näe, allvarligt talat.. Imponerande snygg.. Kan du göra en likadan åt mig?

~Fast [color:448800]Han</font color=448800> vill nog ha den i grönt

PAX

Jordisk Äventyrare
Det var nog det mest schysta jag sett på länge. Fick mig helt sonika att tänka på Army of Darkness. Clatu, Verata, Nihrrmmm...!

Man blir helt enkelt inspirerad. Skicka bilderna till Chaosium...

/PAX - som snart startar upp Masks of Nyarlathotep

Någon som har Beyond Mountain of Madness till försäljning?

akenol

Veteran
BtMoM och en bild.

Har sett ett exemplar på Tradition i Örebro. så prova med att ta kontakt med dom.
Tradition Örebro
Köpcentret Krämaren
Drottninggatan 27
702 22 Örebro
Tel: 019-12 01 40

Så får du det i nyskick också.
Om du får några kronor över så rekomnderar jag dig att även skaffa Handout-kittet till det. Det är inte toppenbra, men det finns en rolig detalj och det är det lilla tygmärket. Sen är det bara att vänta så kommer din spelargrupp att sy en annorak till dig (jag fick min i födelsedagspresent av min grupp) så kan du sy på märket.
(bilden föreställer altså mig i anoraken, bilden är tagen från vår förenings hemsida http://www.ncid.org/vansinnets.html rekomenderas varmt till alla som vill lajva skräcklajv)

Kimon

Swordsman
Satan vad snyggt!

Var köpte du getskinnet? Ingick mässingsbeslagen?
Hur gjorde du inklädningen och inbränningen?

En steg för steg instruktion vore inte fel, om du orkar.

kristian1

Veteran
Hej Kimon (och alla andra som undrar)

Först och främst vill jag ge er länken som hjälpte mig:

http://www.miskatonic.net/pickman/mythos/tome.htm

Men annars gick jag tillväga ungefär såhär:

1. Inskaffa inbunden tom bok, helst utan linjerat papper. Finns i massa olika former och priser. Jag köpte en relativt stor i A4 format med kanske 200 sidor på Wettergrens för 169:-

2. För att göra själva infärgningen så testade jag lite olika. Först körde jag med té men eftersom det av naturliga skäl inte går att dränka boken i té i flera timmar (allt hade gått isär, limfogar, bindningen osv.) så blev det inte så gulnat som jag ville (bilderna ovan är lite bleka men sidorna är ganska gula).
Istället bryggde jag en kanna ganska starkt kaffe, väldigt svart. Sidorna i boken sandpapprades, detta gjorde jag för jag märkte annars hur dålig uppsugningsförmåga papprets glansiga yta hade, sedan baddade jag sidorna med en svamp indränkt i kaffe. Mellan varje sida lade jag 2liters plastpåsar för att dom inte skulle klibba ihop. Jag gjorde ungefär 10 sidor i taget och torkade sedan med hårtork.
Testade även att spilla ner andra vätskor när sidorna var våta som t.ex. soya, vin, ättika etc. för mer intressanta fläckar.

3. Skrev och illustrerade med bruna pennor (svart ser för färskt ut) och spillde lite i även efter sidorna torkat. Man får vara lite försöktig med för mycket vätska på skriften så att den inte syns igenom pappret.

4. Jag köpte ett getskinn i en affär som sålde lädervaror (sök i gulasidorna), finns även att köpa på internet. Skinnet skar jag ut i bokens storlek + en kant på kanske 2 cm runt så jag kunde vika runt. Skinnet fästes sedan mot boken med vanligt kontaktlim. Jag hade den "grova" sidan utåt, den som känns mer som mokka än blankt skinn - detta för att det suger åt sig smuts o fläckar lättare.
Sedan var det bara att gå på boken med diverse fläckmedel som matolja, soya, vin, motorolja osv .. allt som du inte vill ha på dina kläder. Blöder du mycket näsblod så på med det oxå /images/icons/wink.gif

5. För detaljerna som nitar och metallhörn kan det köpas på hobbyaffärer såsom Panduro Hobby, nitarna köpte jag hos läderaffären dock. Dessa sandpapprades och sedan hällde jag på en pigmentlösning, men skulle nog lika bra kunna göras med t.ex. Lackbets. Sedan torkade jag snabbt vätskan med en tändare för att verkligen bränna in pigmentet i ytan. Hade jag låtit det torka naturligt hade nog färgen samlat sig i mitten på metallen, ni vet ytspänningen och allt det där.

6. Köpte en brännpenna på Clas Ohlson för 98:- och brände in titeln. I efterhand hade jag nog gjort titeln först nästa gång då det var lite svårt med tanke på pärmen och lädrets skick vid tillfället. Bl.a. var jag rädd att kanske oljorna skulle antändas /images/icons/smile.gif, men det gick bra.

7. Ådrorna i boken gjorde jag genom att vira ihop ståltråd som jag förde in under skinnet. Dessa kan målas eller brännas på med tändare så det sticker ut lite mer ...

Det var väl det hela, mycket experimenterande är aldrig fel.

Materialkostnad runt 500:- men nästa bok (om jag orkar) kommer bli billigare då jag har utrustningen nu ....

Ulfgeir

Swashbuckler
Wow! Det här var riktigt ambitiöst.
Oerhört snyggt gjort... *Så avundsjuk på dina spelare som kommer få sådana handouts.*

Bara av ren nyfikenhet, materialet i boken (dvs text och bild) skapar du det helt enligt eget huvud eller transponerar du en befintlig produkt?

/Ulfgeir

kristian1

Veteran
Dom flesta bilderna har jag ritat själv, bilden med Cthulhu i dräkten är ursprungligen ett gammalt träsnitt av en ängel från den förmoderna tiden.
Texterna är ihopsamlade lite varstans ifrån, vissa har jag hittat på andra är tagna ur någon källa som Malleus Maleficarion t.ex.

mvh

Kristian