Jag tycker det saknas ett viktigt ord; rätt bild säger mer än 1000 ord.
Om vi tar bilderna från Coriolis, då vi har dem i tråden. Jag finner dem förvisso estetiskt tilltalande, och det tycker jag är en poäng i sig. Men det är en väldigt subjektiv poäng. Den enda egentliga användningen jag ser med dem är att visa upp dem för spelarna som exempel på hur folk ser ut i tredje horizonten. Även för det syftet tycker jag det är väldigt begränsade i sin användning, för det är bara två individer man ser i någon särskild detalj. Stridsbilden (även om jag återigen tycker den är riktigt snygg) är för svårt att få några detaljer ur, annat än vid en noggran granskning med lupp. Möjligen ger den en känsla för miljön, men återigen tycker jag den är för otydlig för att verkligen erbjuda något av värde där.
För mig hade det varit mycket mer användbart om man istället för dessa tre bilder gjort _en_ bild med mer detaljer i. Låt oss behålla stridsbilden som exempel. Vi skiftar ljussättning och kontrast så vi faktiskt ser kombatanterna mer i detalj. Då skulle vi kunna använda den för att visa upp tre distinka klädstilar, vi hade kunnat visa upp hur vi tänker oss att säkerhetsdrönare (eller vad det nu är de slåss emot) ser ut, och om vi lagt lite mer fokus på omgivningen hade vi kunnat vissa upp ett bra exempel på arkitekturen också.
Om vi dessutom lägger till en kort bildtext (för den absolut starkaste formen är bild+text, i min mening) så hade vi kunnat ge lite konnext: "Tre smugglare överraskade av säkerhetsrobot i spiran". Vi vet då att personerna vi ser är tre exempel på smugglare, vi vet hur säkerhetsrobotar ser ut, vi vet hur spiran ser ut. Beroende på detaljnivå hade vi även kunnat få lite exempel på olika vapen...
För mig känns de här tre bilderna vi har som exempel som att någon har läst och spelat spelet, blivit inspirerad, och ritat en bunt (återigen; enligt mig skitsnygga) bilder baserat på den inspirationen.
Jag tycker i och för sig att det finns en plats för sånt också! Men det jag saknar i de flesta rollspel är spelskapare som satt sig ner och funderat över dels "vad är syftet med den här bilden?" men också "hur maximerar jag användandet av den här bilden"?
En av mina favoritkonceptbilder är marknadsplatser. Det är ett bra sätt att visa upp flera olika klädstilar, olika samhällsklasser, olika yrken. Plus saker som arkitektur, om det finns stadsvakter, vanliga djur etc. Har vi äventyrare med på bilden ser vi till och med om det är tänkt att man får släpa runt vapen inne staden hur som helst... Man kan få massor av info ur en (förvisso rätt dyr) bild.
Men det behöver vara rätt bild =)