Quadrante
Grisbonde
… och eftersom man uttrycker sig så klantigt, är frågan: Finns det nåt spel där ni tycker att ni kan göra så, som motsvarar regler, tema och stämningen?
Rörande iallafall den här delen håller jag inte med.sällan illustrerar något, precis som Coriolis-bilderna i början av tråden.
Ja, det varierar ju per spel. Men vet inte om jag skulle hålla med om Mouse Guard, som jag spelat en gång, men har noll minna av illustrationerna från. Olika personer har olika utbyte av illustrationer. För någon som finner illusar viktiga för spelupplevelsen är det klart att man tycker att ett spel till stor del är sina illustrationer. För någon som mig, som ser illustrationer som pynt och reklam i bästa fall, ser jag såklart dem som en mindre viktig del av spelet. Men det varierar ju också per spel. Jag har aldrig sett Symbaroums illustrationer, men baserat på vad folk skriver om spelet verkar det vara en viktig del. Medan till exempel Nerver av stål inte har några illustrationer i den svernska utgåvan, och den engelska översättningen har lagt in några, men det känns mest som att det är för formens skull, och för att pynta lite. Det gör ingenting för spelet (och det tror jag att även folk som gillar illusar skulle hålla med om, då det är mest generiska noir-bilder från public domain-filmer).Mouse Gard är ett spel där 90% av spelet är illustrationerna, 9% texten och resten systemet. Detsamma skulle nog kunna sägas om mitt egna Vingar över Haga (humlor och insekter 1650-1710).