Nekromanti Bilder till era projekt

Zadrith

Hero
Jag har precis samlat ihop och lagt upp de (enligt min mening) bästa av de bilder jag gort med hjälp av olika program och samlat dem i ett nytt galleri medadressen http://rpglab.net/zadrith/galleri/index.html

Det står var och en fritt att använda alla de bilder som finns där men bara för att jag tycker det är roligt att veta hur de används så vill jag gärna ha ett mail eller något annat meddelande om ni väljer att använda någon bild.

Det här inlägget kanske passar bättre i något annat forum men eftersom jag vet att många rollspelsmakare är på jakt efter bilder så tyckte jag att det passade tillräckligt bra här.

Olle Linge

Snigel
Jag har sagt det förr...

...och jag säger det igen. Du är jävligt bra på det du gör och hade jag gjort ett spel där dylika bilder hade passat hade jag varit mer än intresserad. Nu passar tekniken varken spelet eller min smak, vilket är synd eftersom jag inte kan använda dina coola bilder. Jag gillar framförallt den här och den här.

Johan K

Gammal & dryg
Snyggt, mycket snggd Zadrith !
Håller med Snigel här at du är ruggit bra på det här !!!
Är nog inte helt omijligt att jag lånar någon bild till någon karatär.

/ Johan K

Genesis

Ni dés ni maître
Ett till galleri

Fräcka bilder, Zadrith. Jag tror inte att jag sett 3D-modellerade bilder i något rollspel. Det kan vara svårt att få det att passa in, men å andra sidan kan det vara just det ett spel behöver för att sticka ut.

Jag kan väl hoppa på tråden, när den ännu finns, och erbjuda bilder från mitt galleri: http://www.aridesign.se/galleries.html. Om någon vill ha större bilder (eller t.ex. Blaze- eller rollspels-bilden utan text), så är det bara att PM:a mig. Tyvärr har jag inte alls lika många bilder som Zadrith, men det lilla som finns är gratis (än så länge*). Och om man är snäll, och själv fixar råmaterial (=foton), så kan jag till och med göra specifika bilder, just för att utöka galleriet.

*Skall precis göra ett bokomslag till en amerikansk bok. När det (och senare kanske andra) kommer upp kan jag naturligtvis inte erbjuda bilden till vem som helst.

//Genesis, vars gröt luktar som mullegodis. Jag tror att jag har bränt den.

Zadrith

Hero
Re: Ett till galleri

Fräcka bilder, Zadrith. Jag tror inte att jag sett 3D-modellerade bilder i något rollspel. Det kan vara svårt att få det att passa in, men å andra sidan kan det vara just det ett spel behöver för att sticka ut.
Nej det är sällsynt och det enda spel jag vet som har det är Babylon 5 rollspelet. Jag använder det själv i mitt universalsystem men valde att köpa tecknade bilder till min fantasyvärld för att få den rätta känslan. Däremot har jag porträtterat ett par av mina rollpersoner med 3D-bilder och den rödhåriga killen är exempelvis en av mian eon rollpersoner.

Jag kan väl hoppa på tråden, när den ännu finns, och erbjuda bilder från mitt galleri: http://www.aridesign.se/galleries. Om någon vill ha större bilder (eller t.ex. Blaze- eller rollspels-bilden utan text), så är det bara att PM:a mig. Tyvärr har jag inte alls lika många bilder som Zadrith, men det lilla som finns är gratis (än så länge*). Och om man är snäll, och själv fixar råmaterial (=foton), så kan jag till och med göra specifika bilder, just för att utöka galleriet.
Snygga bilder, framför allt gillade jag den med tjejen med taggarna längst ryggraden och den skulle jag nog kunna tänka mig att använda om jag hade hittat något ställe där den passade.

G

Guest

Guest
Ännu ett galleri.

Ja, om nu tråden ändå finns... Här är mitt galleri ...
Några av bilderna används i andra projekt men de som inte är upptagna får ni använda precis hur ni vill (inom rimliga gränser). Samma villkor gäller för mig, skicka ett mail eller något (dr_hanke@hotmail.com).... Skicka gärna ett mail innan ni använder bilderna, dels kan ni få bättre kopior och dels så måste jag kanske säga nej om bilderna används av någon annan redan.

Ni kan även maila om ni vill ha nya bilder gjorda, jag lovar ingenting men om jag har tid (vilket jag har ganska mycket av) och ni väcker mitt intresse så kan jag säkert plita ner något åt er.

Till sist vill jag bra säga att både Zadrith och Genesis bilder är skitsnygga. Jag är jäkligt avundsjuk på er bägge två...

G

Guest

Guest
re: ignatius_reilly och Genesis

Återta er copyright innan det är försent, så att ni kan copylefta grejerna istället, än så länge så kan vem som helst ta trademark eller liknande (nja inte vem som helst, men valfritt amerikanskt företag) på era alster, och då får ni inte själva rätten att behålla dem.
Info om licenser på systertråden på rpglab.

/Zorbeltuss som gärna använder era bilder då de var jätte snygga allihop, om ni inte har dem under public domain då han kan bli av med rätten att använda dem.

Krille

Super Moderator
Re: re: ignatius_reilly och Genesis

Ehrm... enligt svensk upphovsrättslag så har varje upphovsman (Zadrith) automagiskt den ideella och den ekonomiska upphovsrätten.

Den ideella upphovsrätten, dvs rätten att säga "det här har jag gjort", kan han aldrig avtala bort.

Den ekonomiska upphovsrätten, dvs rätten att tjäna pengar på verket, kan avtalas bort. Men den kan bara avtalas bort: inte ens ett amerikanskt företag kan ta Zadriths bild och tjäna pengar på den om inte företaget och Zadrith har ingått ett avtal om saken.

Det avtalet kan dessutom vara exklusivt eller icke-exklusivt. Det innebär att om Zadrith säljer rätten till ett amerikanskt företag, och han säger att det är icke-exklusivt, så påverkar det inte dig ett jota.

Vidare så har jag för mig att ett avtal inte retroaktivt kan påverka ett tidigare ingånget avtal. Om Zadrith ger dig en rätt att använda bilden, exempelvis under någon form av Creative Common, och sedan säljer bilden till ett amerikanskt förlag, så har du kvar din rätt till bildens användande enligt ditt avtal med Zadrith. Vill företaget ta bort den rätten så får de avtala med dig, också.

...men det amerikanska företaget kan faktiskt inte sno rätten till bilden. Försöker de så är det upphovsrättsbrott.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Ett till galleri

Jag gillar verkligen dina bilder och skulle gärna använda mig av någon av dem om jag hade haft något projekt där de passade, åtminstone som omslagsbild. Det känns som att det där amerikanska bokomslaget borde kunna bli början på en ordentlig karriär!

/Dimfrost

Arfert

Facit

öh.. va? Det där stämmer väl inte. Enligt internationell upphovsrätt så har upphovsmannen ALLTID upphovsrätten på sin sida.. men Krille förklarar det bra nedan så jag ska inte tjata om det.

Visst finns det företag som kan sno era bilder, men då handlar det om mindre nogräknade typer i länder där man inte är så noga med upphovsrättlagar... typ vissa i fjärran östern... Men glöm det där med amerkanska företag. Skulle nåt amerikanskt företag sno bilder eller annat upphovsskyddat material så är det ett brott enligt amerikansk lag, och de är noggranna med upphovsrätten där.

Genesis

Ni dés ni maître
Tackar [ointressant]

Jag gillar verkligen dina bilder och skulle gärna använda mig av någon av dem om jag hade haft något projekt där de passade, åtminstone som omslagsbild.
Man tackar och bockar.

Det känns som att det där amerikanska bokomslaget borde kunna bli början på en ordentlig karriär!
Visst vore det kul (är arbetslös), men jag är tyvärr ingen höjdare på det där med att marknadsföra mig själv. Har ärligt talat inte en susning om hur jänkaren hittade mig. Han skrev till och med till en annan address än den som finns på hemsidan (!). Men man kan ju alltid hoppas, och den som lever får se. Jag kanske kan klara mig på word-of-mouth.

Troberg

Sinister eater

Den ekonomiska upphovsrätten, dvs rätten att tjäna pengar på verket, kan avtalas bort. Men den kan bara avtalas bort: inte ens ett amerikanskt företag kan ta Zadriths bild och tjäna pengar på den om inte företaget och Zadrith har ingått ett avtal om saken.
Fast de har ju faktiskt ingått ett avtal om bilden är lagd som public domain. Det har hänt med ett par programvaror som lagts som public domain att ett företag lagt rabarber på dem, copyrightat dem och börjat sälja dem och på juridisk väg hindrat upphovsmannen från att vidare tillhandahålla dem. Att bara lägga något i public domain (istället för under en öppen licens) är den juridiska motsvarighet till att ställa sig i en folkmassa och hojta "Jag har en pryl här som jag inte vill ha längre. Någon som vill ha den?".

Något slags licens är bra. Jag skulle i det här sammanhanget förorda något som tydligt markerar att rätten att använda bilderna är icke exklusiv och att ägandet förblir hos upphovsmannen. Jag skulle själv också tydliggöra att licensen är oåterkallelig, så att man inte riskerar att behöva dra tillbaka en produkt för att licensen ändras.

ripperdoc

Myrmidon
Re: re: ignatius_reilly och Genesis [OT]

Det finns de som menar att Sverige är ett av dessa länder med veka upphovsrättslagar :gremwink: Typ RIAA och MPAA.

/RD

Krille

Super Moderator

Fast de har ju faktiskt ingått ett avtal om bilden är lagd som public domain.
Men en bild är inte i public domain om man inte uttryckligen lägger den i public domain, eller skulle vara död sedan 75 år eller så.

Det har hänt med ett par programvaror som lagts som public domain att ett företag lagt rabarber på dem, copyrightat dem och börjat sälja dem och på juridisk väg hindrat upphovsmannen från att vidare tillhandahålla dem.
Det är möjligt att det finns ett särskilt undantag för programvaror, men den generella regeln är att om något ligger i public domain så ligger det kvar i public domain. Möjligen kan man käbbla om huruvida något ligger i public domain i första rummet, så som till exempel H P Lovecrafts noveller.

Och public domain omfattar förstås bara den ekonomiska rätten. Den ideella rätten gäller för evigt.

Troberg

Sinister eater

Om jag har förstått det rätt så innebär public domain att man avsäger sig alla rättigheter och ger dem till vem som helst som vill ha dem (undantaget rätten att kalla sig upphovsman för verket). Andra får ändra, mickla, modifiera, döpa om, sälja och copyrighta bäst de vill.

Frågan som uppstod med programvara var om den ursprungliga versionen fortfarande var PD efter att någon annan copyrightat den, och tydligen blev svaret att den inte var det, vilket naturligtvis orsakade en hel del liv i PD-kretsar (det här var på tiden innan GPL och sånt och PD var den enda förekommande varianten av fritt innehåll).

Krille

Super Moderator
Public domain

Om jag har förstått det rätt så innebär public domain att man avsäger sig alla rättigheter och ger dem till vem som helst som vill ha dem (undantaget rätten att kalla sig upphovsman för verket). Andra får ändra, mickla, modifiera, döpa om, sälja och copyrighta bäst de vill.
Och om jag har förstått saken rätt så innebär public domain att de ekonomiska rättigheterna övergår till allmänheten. En enskild person är inte allmänheten.

Därför kan ingen sno Sir Walter Scotts verk och säga att han själv äger det, även om (eller snarare på grund av att) rättigheterna för Ivanhoe har övergått till public domain. På sin höjd kan han tjäna pengar på verket genom att exempelvis trycka och ge ut böcker, men det hindrar ingen annan från att också trycka och ge ut böcker.

I vilket fall som helst, eftersom vi nu talar bilder och inte datorprogram så är diskussioner om datorprogram rätt akademisk.

Troberg

Sinister eater
Re: Public domain

I vilket fall som helst, eftersom vi nu talar bilder och inte datorprogram så är diskussioner om datorprogram rätt akademisk.
Jag misstänker att skillnaden snarare ligger i om det är "automatisk PD efter 70 år efter att upphovsmannen dött" eller "produkt frivilligt placerad under PD". Jag har en känsla av att det juridiskt sett är två helt olika saker.

Zadrith

Hero
Antagligen bara bra för mig om någon snor bilderna

Om någon mot förmodan skulle göra sig så mycket besvär för att sno någon av mina bilder skulle det antagligen vara det bästa som hänt mig. Väldigt få bilder har ett givet syfte eller någon direkt mening för mig och de som gjorde sig besvär att sno den skulle antagligen ge den mycket större spridning och däremot mer reklam för mina andra bilder än jag någonsin skulle klara av att göra själv.

Troberg

Sinister eater
Re: Antagligen bara bra för mig om någon snor bild

Mycket möjligt, men det ändrar inte faktum att det generella rådet nog är att specificera vad som gäller och vad som är tillåtet.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Tackar [ointressant]

Har ärligt talat inte en susning om hur jänkaren hittade mig. Han skrev till och med till en annan address än den som finns på hemsidan (!). Men man kan ju alltid hoppas, och den som lever får se. Jag kanske kan klara mig på word-of-mouth.
Jag vet inte riktigt heller, men borde det inte kunna fungera att hänga på någon konstnärscommunity typ deviantart? De som faktiskt har koll på sådant kanske kan utveckla lite.

/Dimfrost